Avatar billede TV47 Seniormester
17. oktober 2021 - 08:53 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Visual studio - fra framework (4.8) til .net core (5.0)

Hejsa.

Jeg har lavet en større webapplikation i Visual Studio med asp.net og C# og det vil sige i det gamle framework (4.8) med mange webforms.

Jeg kan forstå at framework ikke længere videreudvikles og til sidst ikke supporteres mere. Desuden at det nye .net core 5 ikke understøtter webforms.

Så er mit spørgsmål,hvordan jeg kommer fra det gamle til det nye?

At begynde at lave alt forfra ser jeg ikke som en mulighed.

Derimod er en glidende overgang fra det ene til det andet måske muligt.

Men hvordan kan man gøre det, altså hvis muligt?

Jeg har hørt nogen nævne, at man kan køre med begge de to generationer af .net i samme projekt i Visual Studio... kan det passe?
Avatar billede softspot Forsker
17. oktober 2021 - 12:16 #1
Tag evt. er kig på dette. Jeg tror dine konklusioner er korrekte, men der er måske hjælp at hente til en evt. migrering: https://blog.inedo.com/dotnet/net5-web-forms

Min første tanke er: Forsøg med direkte integration til nye .net5-projekter (dvs. referer et DLL-projekt fra dit legacy-projekt og implementer nye features i .net5).

Hvis det ikke fungerer, kan du alternativt lave et .net5 API-projekt, som anvendes fra dit legacy-projekt, og flyt forretningslogik over i API-projektet i det tempo du magter. På et tidspunkt er det måske overkommeligt at migrere dine web forms til noget .net5 MVC eller Blazor (eller hvad det nu hedder til den tid) og dermed fuldende din migration.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. oktober 2021 - 15:02 #2
Jeg mener ikke at du kan blande 4.8 og 5.0 i samme web app. De er meget forskellige under motorhjelmen.

Bemærk også at .NET 6.0 udkommer om en måned.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. oktober 2021 - 16:20 #3
Den bedste plan er nok.

web forms / 4.8 --(gradvis migrering)-->MVC / 4.8 -> MVC / 6.0
Avatar billede TV47 Seniormester
18. oktober 2021 - 13:10 #4
Tak for det Softspot, jeg vil overveje de muligheder.

Tak Arne, ved 6.0 er på vej.
Er der noget specielt i den, der har med sagen af gøre?
Den migreringsrute du foreslår... er det så ukompliceret at gå fra 4.8 til 6.0, når begge er MVC?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2021 - 15:16 #5
.NET 6 er en såkaldt LTS version som vil have support lang tid. .NET 5 er ikke en LTS version og vil faktisk miste support førend 4.8. Så på langt sigt er det 6 som er interessant. Det er ikke nogen problemer med at gå fra 5 til 6. Formentlig starter du upgrade programmet og banker retur nogle gange og 5 minutter efter så kører din kode på 6 fremfor 5.

Så min forventning er:

MVC 5 -> MVC 6 : ingen kode ændringer

MVC 4.8 -> MVC 6.0 (eller MVC 4.8 -> MVC 5.0) : små kode ændringer (fordi 5 og 6 er .NET Core baseret ikke .NET FX baseret og der er nogle små ændringer her og der)

Web forms 4.8 -> MVC 4.8 (eller Web forms 4.8 -> MVC 5.0/6.0) : totalt redesign om omskrivning
Avatar billede TV47 Seniormester
18. oktober 2021 - 16:22 #6
Takker.