Avatar billede kudsken Novice
22. oktober 2021 - 22:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

HDD Problem

Hej
Jeg har en Seagate 8tb hdd, som sad i en ekstern Seagate backup plus hub. Har prøvet at sætte den til i min pc via sata (en lenovo thinkcentre m90 MT) tror måske ikke den understøtter den. Har prøvet at købe et adapter sæt til sata til usb, men fandt ud af den ikke virker på harddiske over 4 GB. Kan man få en adapter der har 8tb support?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. oktober 2021 - 06:52 #1
Hvorfor sætter du ikke blot den direkte på bundkortet når det er en stationær du har? Er der ikke plads til en ekstra HDD.
Du skal formodentligt kun bruge et sata kabel til at forbinde til bundkortet. Strømstik bør der være derinde.
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
23. oktober 2021 - 10:48 #2
Hvordan opførte din harddisk sig som ekstern Seagate Backup Plus ?
Det er ret typisk for disse Seagate diske at de går "off line" når et eller flere hoveder får læse problemer. Ofte registreres disken slet ikke, hvis den "siger" anderledes end den plejer bør du slukke for den med det samme, altså hvis data er vigtige. ST8000 diske har "skod" medier der ret let ødelægger data ved et head crash.

Beskæftiger mig med dataredning og disse Seagate modeller fejler på stribe, ser flere hver uge i denne tid :(
Avatar billede kudsken Novice
23. oktober 2021 - 11:01 #3
@220661 Har prøvet at sætte den til via sata kabel, som jeg skrev. Der er skuffe til. Pc'en kan ikke se der er en harddisk sat til og har prøvet en anden og det er ikke kablerne eller forbindelsen til bundkortet der er problemet
Avatar billede kudsken Novice
23. oktober 2021 - 11:13 #4
@Digitalsupport.dk Den begyndte med at ikke rigtig vil starte helt. Man kunne lige se den et kort øjeblik og så forsvandt den og så igen og igen. Sendte den til diagnose hos labtech data, som sagde det var noget med selve "kassen" og ikke harddisken det var galt med. Den er over reklamations perioden. Tror at mit bundkort i pc'en ikke understøtter en 8tb hdd, den er gammel. Har du måske et link til en adapter eller en "kasse" den kan puttes i, så den virker som ekstern
Avatar billede 220661 Ekspert
23. oktober 2021 - 13:52 #5
Kan Diskpart se disken?
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
23. oktober 2021 - 14:46 #6
Hvis muligt så afprøv en anden harddisk i Seagate SATA til USB adapteren, husk at brugen den originale 12 volts strømforsyning.
Hvis en anden disk heller ikke virker, så kan du montere disken i sådan en her:
https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/RaidSonic-ICY-BOX-IB-377U3/2658835

Det er yderst sjældent at SATA til USB adaptere i disse modeller går i stykker. Har set en enkelt hvor selve USB stikket var knækket, alle de andre jeg har set der var problemet selve disken.
Avatar billede kudsken Novice
23. oktober 2021 - 15:48 #7
@ 220661 Nej det kan jeg ikke. Heller ikke i BIOS
@ digitalsupport Har smidt den ud, fordi den blev ødelagt da de åbnede den hos labtech data. Prøver den du linker til, så har jeg da den, hvis der dukker en billig hdd op, jeg vil bruge ekstern