Avatar billede Uvanga Ekspert
03. november 2021 - 17:21 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Microsoft Authenticator App på mobiltelefon

Microsoft  Authenticator App installeret på mobiltelefon:
Hver gang jeg åbner en hjemmeside hvor der kræves kode, tilbyder Microsoft  Authenticator at administrere login.
Jeg har foreløbig kun tilmeldt Microsoft-konto, og det går fint.
Meget nemt login, man siger bare ok til et af 3 tal der vises i App'en.
Er der nogen der har erfaring med Microsoft  Authenticator? Og om man trygt kan bruge det til login på hjemmesider generelt??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. november 2021 - 18:36 #1
Trygt og trygt - det er vel nærmest "standard" i dag at bruge authenticator app til to-faktor godkendelse. Og det er ikke skudsikkert, men klart bedre end ikke at bruge to-faktor....

Microsoft har lavet en app. Google har. Og et væld af andre har lavet apps til TOTP godkendelse (hedder teknikken): https://play.google.com/store/search?q=totp%20authenticator&c=apps&hl=da&gl=US

Hvilken app du bruger er ligegyldig. Teknikken er at appen og den tjeneste der tilknyttes udveksler en nøgle på det tidspunkt, de parres. Denne nøgle bruges, sammen med klokkeslettet, til at genere en 6-ciffer kode. Både app og tjeneste ved så hvad koden skal være, men ingen andre kan gætte det.  Men ud over navnet, har appen intet med Microsoft (eller Google) at gøre, da den ikke udveksler data løbende.

Jeg har efterhånden over 10 tjenester i min authenticator app, så det er bare at klø på. Du får først problemer når du har glemt mobilen...
Avatar billede Uvanga Ekspert
03. november 2021 - 23:00 #2
ad #1
Tak for info. Jeg har set lidt på de mange forskellige Authenticatorer der findes. En der scorer højt i flere test er en der hedder Authy. Så den vil jeg nok prøve. Hvis du har erfaring med andre modtages dette gerne.
Avatar billede Uvanga Ekspert
03. november 2021 - 23:52 #3
Jeg har nu prøvet  Authenticator, oprettet QR-kode på webside, men når jeg scanner den med mobil, får jeg beskeden:
"QR koden kan ikke fortolkes" Har du evt. en forklaring på dette.
Jeg har søgt på nettet, men ikke rigtig fundet et svar.
PS: Den QR-kode jeg genererer består af prikker.
Avatar billede Uvanga Ekspert
04. november 2021 - 00:21 #4
Jeg kan uden problemer scanne de samme QR-koder med den i mobil indbyggede QR-scanner. Så fejl opstår når jeg scanner med QR-scanner i  Authenticator🤷‍♂️
Har du et bud på fejlretning🤞
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. november 2021 - 08:26 #5
Først og fremmest - hvor "opretter du QR-kode på webside"?

Du kan jo ikke bare genere en tilfældig QR kode - først og fremmest skal det være på en side med en web-tjeneste, hvor login understøtter to-faktor godkendelse. Dernæst skal systemet være TOTP kompatibel... - ellers SKAL man bruge den authenticator som web-tjenesten foreskriver. Men dem er jeg ikke stødt på så mange af...

En alm. QR-kode scanner kan læse en hvilken som helst QR kode. Men en QR-kode til TOTP godkendelse har et specielt format (indeholder dit brugernavn til tjenesten og som nævnt noget tidsstempel), så hvis ikke QR-koden er TOTP genereret, vil en TOTP authenticator app nægte at behandle den.
Avatar billede Uvanga Ekspert
04. november 2021 - 10:17 #6
ad #5
QR-kode generer jeg ved at klikke på adresse linjen. Men nu kan jeg godt se at web-tjeneste skal understøtte TOTP. Og at alle ikke gør det.
Jeg prøver så at oprette en konto på Google Authenticator (For Google web-side) For at gøre det får jeg SMS med kode: G-xxxxxx, men når jeg vil indtaste denne kode er der kun plads til: G-xxxx, altså ikke plads til de sidste to cifre..
Er det noget du har været ude for?
Hvis ja, modtages info gerne
Hvis nej, siger jeg tak for oplysninger. De hjalp mig til at komme videre👍
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. november 2021 - 10:30 #7
Ang. Google SMS koder - nej, jeg har aldrig været ude for ikke at kunne indtaste den fulde nøgle. Det er ikke fordi der er sat høj DPI skalering, så elementerne på skærmen ikke kan vises?
Avatar billede Uvanga Ekspert
04. november 2021 - 11:31 #8
DPI er sat til 100% (Det anbefales) Så det er ikke det der er problemet..
Det er nu heller ikke så påtrængende at få installeret. Så jeg prøver stille og roligt at "forske" lidt i emnet.