Avatar billede Jon Praktikant
05. november 2021 - 12:24 Der er 20 kommentarer

Ekstern harddisk - findes i enheds men ikke disk.

Hej jeg har købt en dock da jeg har en ubrugt harddisk til at ligge.
sætter det hele til, men harddisken kommer ikke.
Der er at finde i enhedshåndtering, men ikke i diskhåndtering.
har prøvet alle usb udtag og jeg er på helt bar bund.

håber der er en der kan hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2021 - 13:02 #1
Prøv under Start at skrive cmd. Når du se Kontrolpanelet, højreklik og vælg:
Kør som administrator. Der skriver du: Diskpart og trykker Enter.
Derefter skriver du: List Disk og trykker Enter.
Så vises de harddiske, som Windows har registreret.
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
05. november 2021 - 13:02 #2
Hvilken dock er det?
Hvilken type HDD er det? (3.5" / 2.5", HDD / SSD, SATA / M.2 ... ?)
I hvilken formater er HDD formateret? (hvor er den sidste brugt)
Du skriver "enhedshåndtering", så jeg regner med du er på Windows 10 ??
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2021 - 17:09 #3
Hvilken status har din dock+ disk i enhedshåndteringen? Er den startet korrekt op?
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2021 - 17:38 #4
Kan det ikke bare være den Dock og ikke disken, som Enhedshåndtering registrerer?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2021 - 17:42 #5
#4 Jo det kan det sagtens være. Vi er nødt til at have et billede af det fra enhedshåndteringen
Man kan lægge billeder op med denne side ved at kopiere link på billede i tråden
https://da.imgbb.com/
Avatar billede Jon Praktikant
05. november 2021 - 18:22 #6
kan ikke finde den med denne metode #1

Jeg bruger windows 10.
Docken hedder Maiwo HDD Docking station.
Harddisken er en Seagate HDD 4tb, som aldrig har været brugt.

#3 jeg vil sige ja, da den ikke viser nogle fejl i egenskaber.?
#4 jo det er sku meget muligt, den hedder da disk device på enheds (havde jeg sku ikke lige lagt mærke til.

enhedshåndtering her: https://ibb.co/Xs9fk4n
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2021 - 18:53 #7
Jeg ville prøve at hente MiniTool https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html og se om den kunne se disken. Kan den det, kan du jo slette indholdet så den kommer til at være ikke allokeret. Så bør Windows kunne se den fra disk håndteringen. Du kan også formatere den som du ønsker med programmet blot den er synlig. Jeg tænker måske filformatet der er på disken nu er i et ikke læsbart Windows format.
Avatar billede Jon Praktikant
05. november 2021 - 20:30 #8
#7 den finder heller ikke disken :(
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2021 - 21:32 #9
Hvis du går i diskhåndteringen og finder dit systemdisk 0. Helt til venstre højreklikker du og vælger egenskaber. Tryk på diskenheder.
Står systemdisken her så til MBR (Master boot record)?
Hvis den gør det kan det være problem med synlighed da mbr har en max størrelse på 2 TB i diskstørrelse.
For at se 4TB diske skal systemet være GPT.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2021 - 11:50 #10
Når metode #1 "Diskpart" ikke kan se disken, så er den ikke tilsluttet.
Så er der kun to muligheder, enten er tilslutningen ikke rigtig, eller der er noget galt med harddisken.  Hvis din computer er en stationær, så sæt disken direkte på bundkortet. Eller, hvis du har muligheden, prøv på en anden computer.
Har disken været tilsluttet TV eller Mac?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. november 2021 - 12:08 #11
#10 Tror du diskpart skulle kunne se disken hvis Windows 10 systemet er i MBR som kun understøtter max 2TB diske?
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2021 - 12:20 #12
#11
Nej det har du ret i, så spørger må nok fortælle og, hvor stor disken er.
Men hvis disken slet ikke kan ses i Diskhåntering er der intet at stille op.
Du har jo selv givet det udmærkede råd, at prøve Minidisk, som åbenbart heller ikke kan se disken, så jeg tror ikke, at der kan gøres noget, med den nuværende opstilling.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. november 2021 - 12:31 #13
#12 Nej du har der er noget i opstillingen der ikke spiller. Jeg ville også afprøve at sætte den direkte på bundkortet for at udelukke dock'en
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2021 - 12:19 #14
På nogle Dock sidder der en lille knap, som skal aktiveres, kan du  have overset den?
07. november 2021 - 15:07 #15
@Valby og 220661, her er en ok artikel om Win10 og 4 TB diske:
https://www.diskpart.com/articles/windows-10-4tb-hard-drive-3889.html

I #6, ser man disk under diske i enheds håndtering, Så Windows har genkendt den som en disk.

Hvis man laver en list disk i diskpart, bør den kunne ses som disk 4.
I artiklen er er der vist hvordan man ændre en disk til GPT med diskpart.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2021 - 00:54 #16
#15
Tak for linket:-)
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2021 - 16:40 #17
@jon
Fik du prøvet moget af?
09. november 2021 - 18:06 #18
#16 Velbekomme.

Man kunne prøve at reboote maskinen.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2021 - 15:52 #19
Jeg tror at spørger har mistet interessen for tråden her, så jeg dropper også ud.
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2021 - 16:01 #20
Jeg er enig, der er ingen grund til at blive hængende her.
Jeg trykker også på, "Stop med at følge dette spørgsmål."