Avatar billede ranni Forsker
24. november 2021 - 10:36 Der er 13 kommentarer

MiniDV digitalisering

Hej
Win 10 core i7
Mit Canon DV kamera har desværre fået defekt Jack-stik.
Jeg har så Firewire 4p/USB kabel, men PC vil ikke genkende USBèn.
Jeg kan kun finde Canon driver til Win 8.
Jeg leder så efter DV4p/component eller USB/component kabler (hvis findes) og så køre igennem Pin.Dazzle.
Pinnacle Grapper med DV/s-video/component indgange findes desværre ikke mere).
Har I nogle råd til løsning af problemet ??????
Avatar billede milter Ekspert
24. november 2021 - 11:39 #1
Skal det forstås sådan, at dit DV-kamera har en Firewireudgang og PC'en ikke har? Hvis det er korrekt, kan du sætte et Firewirekort i PC'en og forbinde gennem det, hvis det drejer sig om en stationær computer.

https://www.av-cables.dk/firewire-pci-express-kort-2/
Avatar billede ranni Forsker
24. november 2021 - 12:04 #2
Hej Milter.
Det er en nyere Lenovo og har ikke port til kort eller Firewire.
Avatar billede milter Ekspert
24. november 2021 - 14:30 #3
Vil det sige, at du har problemet med en bærbar? Og i så fald, hvilken bærbar, dvs. modelnavn og -nummer?

Hvis du bruger et Firewire til USB-kabel, så husk, at PC'en skal være slukket, medens du forbinder kamera og PC. Derefter tænder du PC'en, og hvis det virker, burde der dukke en besked op. Desvære virker Firewire til USB mange gange ikke.
Avatar billede ranni Forsker
24. november 2021 - 21:48 #4
Lenovo Y510P.
Jeg har været inde og finde en oldgammel HP. Den har Firewire 4p, HDMI, slot til grafik kort og mange andre.
Jeg håber, jeg kan få liv i den.
Jeg har købt en DV afspiller (håber jeg) i USA ??.
Avatar billede milter Ekspert
24. november 2021 - 23:06 #5
Hvis det er for sent at fortryde købet af en DV-afspiller i USA, så er der selvfølgelig ikke noget at gøre, men hvis det ikke er for sent, vil jeg foreslå dig en anden måde.

Opret dig som bruger på https://www.davk.dk/home.php og spørg, om der er nogen der, som vil sælge dig én eller ved, hvor du kan købe én.

Hvis der er penge til det på budgettet, så kunne jeg også finde på at foreslå dig at købe en billig eller brugt stationær med plads på bundkortet til et Firewire-kort. Jeg byggede selv for et par år siden en ny stationær og gik specifikt efter et bundkort med plads til et Firewire-kort, fordi jeg vidste, jeg ville få brug for det til arbejde med mine gamle og nyere videoer.

Jeg tør ikke udtale mig med 100% sikkerhed om det, men jeg har gennem tiderne læst om problemer med NTSC-afspillere (som bruges i USA) ifm. PAL-systemet, som bruges i Europa, herunder Danmark. Du skal sikre dig, at afspilleren også kan afspille PAL-optagelser.

https://www.bluraycopys.com/da/resource/ntsc-vs-pal.html
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
25. november 2021 - 17:37 #6
Hvis du skal digitaliserer MiniDV i ordentlig kvalitet skal du gøre det via Firewire. Dvs. du har ikke brug for Jack stikket på dit kamera.
Du skal så have en PC med Firewire indgang det har en del ældre Lenovo bærbare og fx. Shuttle stationære.
Eller du kan bruge et grabber kort med Firewire som fx pinnacle USB 710 som måske kan findes brugt.
Pinnacle Dazzle er i modsætning til de dyrere 700 og 710 ikke nogen god grapper. Og som nævnt vil du få en langt bedre kvalitet ved at bruge Firewire end ved at bruge analoge overførsel.
Det er næppe værd at forsøge med en Firewire til USB konverter.
Jeg ved ikke hvad du mener med en "DV afspiller" men hvis du mener at du har købt en stationær MiniDV afspiller i USA kan du nok dels regne med at den er meget brugt og dels at det er NTSC. Det er muligt den kan afspille PAL når du viser det på en tv skærm men medmindre det er en rigtig multistandard vil det ikke virke til "capture".
Avatar billede ranni Forsker
26. november 2021 - 10:32 #7
Jeg har købt en      https://dnk.grandado.com/products/mini-dv-1-8-tommer-digitalt-videokamera-4-x-digital-zoom-12-megapixel-tft-lcd-videokamera-med-handgreb?gclid=CjwKCAiAqIKNBhAIEiwAu_ZLDjM2D-zWgCa2yHDs6za7r0pN9jwpCLlPx9DfjOn3IJ4D_TaGYwyI3RoCxkQQAvD_BwE&variant=UHJvZHVjdFZhcmlhbnQ6Mjc4NTkzNTI3.
Jeg læste kun Mini DV afspiller !!!
Den kan jeg nok ikke bruge, men 400 kr er jo ikke noget imod de 2.5 mill. jeg har sagt NEJ TAK til på Bitcoin kontoen, jeg  a l d r i g  har haft.
I næste uge kommer mit Firewire kabel, så skal jeg se om jeg kan afspille MiniDV båndene på den gamle HP.
Avatar billede kurtba Ekspert
26. november 2021 - 22:35 #8
Da firmaet er hjemmehørende i  Kina, skal du også betale moms og gebyr af det købte.
Det vil nok blive mellem 250 og 300 kr. ekstra.
Avatar billede ranni Forsker
28. november 2021 - 11:28 #9
Nu gik det lige så godt.
Min gamle HP åbnede selv Pin Studio 14, da den fik Firewire kablet.
Men . . . ak !!! nu brød kameraet helt sammen og åd endda et bånd.

Nu søger jeg et funktionsdygtig DV kamera !!!!!!!!! for jeg tror ikke på den, jeg har købt.
Eller en der kan/vil digitalisere ca. 10 bånd ??
Avatar billede ranni Forsker
29. november 2021 - 21:02 #10
Jeg søger et funktionsdygtig MiniDV til afspilning.
Er der een, der endnu ikke har fået smidt det nu alderen kamera ud, den er nu penge værd. !!!
Avatar billede milter Ekspert
29. november 2021 - 21:38 #11
#10.

Jeg har faktisk et Sony DCR-HC62, men oplader med tilhørende ledning er blevet væk. Batteriet er der. Kablet med oplader i linket herunder ser ud til at kunne bruges:

https://www.mytrendyphone.dk/shop/videokamera-batteri-oplader-106883p.html?gclid=EAIaIQobChMI7bv24bO-9AIV5EeRBR1QIgmJEAQYASABEgLQOfD_BwE

Så skal du kun finde et passende Firewire-kabel, dvs. et som passer i begge ender. Sony bruger navnet i.LINK om det, som i dag kendes som Firewire eller IEEE1394

Link til engelsk vejledning til kameraet:

https://www.sony.com/electronics/support/res/manuals/W000/W0002891M.pdf
Avatar billede ranni Forsker
01. december 2021 - 14:44 #12
Hej milter.
Er ladestikket ikke en microHDMI, flad bund og lidt runde hjørner øverst.
Er der også video/lyd udgang som miniJack og så Firewire.
Hvis du mener den stadig er funktionsdygtig, hvad er prisen så incl. levering på min adresse ???
Per krølben.
Avatar billede milter Ekspert
03. december 2021 - 20:24 #13
Jeg har sendt dig en privat besked på din mail her på eksperten.dk.