Avatar billede rasmuso Seniormester
24. november 2021 - 11:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hop til første ledige kolonne

Hvordan laves en makro-knap der hopper til første ledige plads i kolonne "A" uanset hvor jeg står?
Ligesom hvis jeg trykker "home", ctrl+pil ned, pil ned,
Hvis jeg optager en makro med ovennævnte låser makroen!?
Avatar billede kim1a Ekspert
24. november 2021 - 12:07 #1
Du skal optage med relative referencer, det hedder noget i retning af
Range(ActiveCell.Offset(1). ActiveCell.Offset(1).End(xlDirection.xlDown)).Select
Du skal have erstattet den ene ed offset med A kolonnen.

Se mere her:
https://bettersolutions.com/excel/cells-ranges/vba-offset-method.htm
Avatar billede jens48 Ekspert
24. november 2021 - 13:50 #2
Sub test()
Range("A1").Select
    Selection.End(xlDown).Offset(1, 0).Select
End Sub
Avatar billede jens48 Ekspert
24. november 2021 - 13:55 #3
Lidt kortere:

Sub test()
Range("A1").End(xlDown).Offset(1, 0).Select
End Sub
Avatar billede rasmuso Seniormester
24. november 2021 - 14:05 #4
Hej Kim1a
det overstiger min fatteeven - desværre!

Hej jens48
dejlig kort!
synes bare den ikke hopper ned til den linie der er under den sidst udfyldte? (i kolonne A) men cursoren står på den øverste i "A"
Avatar billede kim1a Ekspert
24. november 2021 - 14:33 #5
#3 virker fint her, men måske vi misforstår - at du skal nederst fra den linje du står på?

Cells(ActiveCell.Row, 1).End(xlDown).Offset(1, 0).Select

Således at står du på række 23, så skal den finde første hul i A kolonnen efter række 23?

#3 vil altid vise første hul fra A1 - således at har du mellemrum mellem overskrift (række 1) og data, så ender du i A2 hver gang.
Avatar billede rasmuso Seniormester
24. november 2021 - 14:53 #6
#3 virker "selvfølgelig"!!
det var MIG der havde lavet en "pæn" overskrift med frosne rækker!
når jeg skriver noget i det tomme felt i "a" virker alt perfekt!!
TAK for hjælpen til kim1a & jens48