Avatar billede nu_igen Professor
28. november 2021 - 17:29 Der er 22 kommentarer

Forbedring af gamle fotos

Hej, jeg har prøvet at downloade Remini, som Computerworld på et tidspunkt anbefalede, men jeg kan ikke få Blue Stacks til at starte.
Jeg vil gerne gøre gamle billeder skarpere. Er der et andet program, der kan klare det? Iøvrigt bruger jeg ACDsee til redigering.
Haster desværre - skal snart aflevere til Fotobog.
Med venlig hilsen
Ingeborg
Avatar billede milter Ekspert
28. november 2021 - 18:47 #1
Avatar billede ebea Ekspert
28. november 2021 - 18:47 #2
Du kan også bruge  https://hotpot.ai/restore-picture?s=side-ad
hvor du kan uploade fotos online, og få dem forbedret.
Avatar billede nu_igen Professor
28. november 2021 - 22:30 #3
Tak for begge svar. ACDSee sharpening kan ikke helt det samme som nogle andre programmer specialiseret til formålet kan.
#2 svaret kunne jeg ikke finde ud af at prøve gratis. Kan man det?
Avatar billede ebea Ekspert
29. november 2021 - 08:21 #4
#3 - I den gratis udgave, trykker du blot på ikonet "upload" lige under det viste demo foto. og så når du har uploadet dit billede, så går der få sekunder, hvorefter du kan downloade det igen, i forbedret udgave.

Vil du have flere valgmuligheder, så skal du over i betalingsudgaven.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. november 2021 - 10:47 #5
#4 - Ja det er jo ret generelt at programmer findes i en "trial" (prøveudgave) der har det ene formål at få den pågældende bruger (potentielle køber) til at "få blod på tanden" og efterfølgende købe programmet.
I andre tilfælde er der en prøvepriode på f.eks. 14 dage, hvor den fulde udgave af programmet er tilgængelig. Herefter kommer der en besked om at prøveperioden er udløbet (expired) og "smart nok" er der et felt hvor mange skal klikke, så kommer man ind på siden med dette fulde program, og muligheder for at taste navn, adresse, e-mail osv. ind, for derefter at betale via. betlingskort eller bankoverførsel.
Jo, de kære producenter, de ved godt hvordan da får kunderne til at gå i fælden.
Der er her ikke tale om skadelig software, men om den kreativitet der udvises af producenterne.
Avatar billede nu_igen Professor
29. november 2021 - 18:43 #6
#2 - Jeg har nu siddet og ventet på at mit billede på under 1 MB skulle blive uploadet. de sidste 3 minutter, så det dur ikke rigtigt for mig.
Avatar billede nu_igen Professor
29. november 2021 - 18:48 #7
Jeg har så fundet ud af at jeg under My Heritage kan forbedre billeder. Gratis indtil omkring 10-12 billeder og derefter kun med abonnement. Jeg har dog kun brug for at kunne forbedre billeder til en enkelt fotobog de næste 4-5 dage. Det vil jeg godt betale for, men samtidigt læser jeg at man opkræver beløbet årligt. Mon jeg så skal betale for et helt år og ikke kun for en enkelt måned? Billedforbedringen virker fint, men jeg kan læse mig til at det er programmet Remini der anvendes.
Det vil jeg gerne betale for eller downloade gratis....... hvis ikke det var en Android app, som kræver en emulator installeret. Jeg har prøvet at installere Blue stack, det lykkedes, men programmet kan ikke starte, og så er jeg lige vidt. Hvad gør jeg? Er ved at komme i tidsnød med min Fotobog.
Avatar billede ebea Ekspert
29. november 2021 - 19:09 #8
#7 - Med hensyn til dit indlæg i #6, kan jeg kun sige, at jeg har lavet et utal af billeder (store som små), uden problemer. Så hvad der konkret sker hos dig, ved jeg ikke.

Men jeg har en ide om, at du måske ikke ser under den proces der starter, for evt. fejlmeddelelser (markeret med Rød skrift under processen), når du beder det uploadede billede om at starte sin proces.

Og programmet lavet et superbt resultat af det uploadede.

At du kommer i tidsnød, er måske lidt din egen skyld, da jeg lavede Linket i går, aftes (#2), og din tilbagemelding om problemer med programmet, først kommer nu.

Men du er da velkommen til at sende et billede til mig, igennem private beskeder (med din email adresse, eller link til www.dropbox.com ), så skal jeg da gerne prøve at uploade det.
Avatar billede nu_igen Professor
29. november 2021 - 19:22 #9
Hej - nej, jeg prøvede skam straks i går aftes. Da jeg havde uploadet mit billede og ville downloade det, blev jeg bedt om 70 points for at kunne downloade billedet.
Dit link førte ikke til nogen Demo, men til den side, der som jeg skriver vil have points for det.
Jeg betaler gerne for de 2000 points, hvis jeg bare kunne se resultatet med et enkelt billede.
Jeg bruger ikke Dropboks.
Nu prøver jeg igen og betaler eventuelt, hvad det koster. Jeg har omtrent 70 billeder, der skal igennem maskinen, scannes osv. , derfor bliver min tid kostbar mod deadline for aflevering af 70 siders Fotobog.
Avatar billede milter Ekspert
29. november 2021 - 19:51 #10
@ nu_igen

Jeg har arbejdet med billedredigering i over 20 år, og jeg har gennem tiderne brugt flere programmer til bl.a. at gøre billeder skarpere. Mine erfaringer har lært mig to ting:

1: Nogle billeder får man aldrig noget godt resultat ud af. Det skyldes altid enten, at der er for få pixels i billedet, eller at billedet i forvejen er af dårlig kvalitet, dvs. dårlig fokus eller meget rystet.

2: Alle de programmer, jeg har brugt til det, kan give ens og gode resultater, hvis man prøver dig frem og tager sig lidt tid til at lære dem at kende. Jeg har bl.a. også tidligere brugt ACDsee til det.

Du skriver i #3: " ACDSee sharpening kan ikke helt det samme som nogle andre programmer specialiseret til formålet kan." Hvor ved du det fra?

Alle de programmer, jeg har brugt, benytter de samme metoder og principper, nogle har bare lidt flere indstillingsmuligheder, og de giver som regel også bedre resultater, når man først gennem trial and error har lært dem at kende :-)
Avatar billede milter Ekspert
29. november 2021 - 20:01 #11
Og så glemte jeg at tilføje, at man skal tage hensyn til, om slutresultatet skal udgives som papirbilleder eller alene til brug på computer. Hvis billedet skal printes, så kan "Sharpening/Unsharp Mask" let komme til at se forkert ud, selv om det tilsyneladende ser fint ud på en computer.
Avatar billede ebea Ekspert
29. november 2021 - 20:43 #12
#9 - At du skal betale, er fordi dit billede er større en 1Mb. Selv et lille billede under 1Mb i JPG format, som er i en dårlig forfatning, giver et ganske imponerende resultat.

Så hvis jeg var dig, ville jeg lige prøve med et billede, som er under 1Mb (du kan jo nedskalere billedet), og så kan du jo ud fra resultatet, bedømme om du vil betale!
Avatar billede nu_igen Professor
29. november 2021 - 21:22 #13
pt. betaler jeg mig fra alt for ikke at blive stresset. Så nu har min mand fået en My Heritage prøvekonto i 14 dage.
Jeg havde ellers installeret en Android emulator og Remini, men får besked på at aktivere min VT ........ Hm, ved godt hvad det er, men kan ikke lige nu finde ud af at rode i Bios. ....... Det kunne jeg for 20 år siden :-)
Avatar billede nu_igen Professor
29. november 2021 - 21:37 #14
....... og så har man også med en prøveversion  Heritage på 14 dage kun et begrænset antal billeder at enhance, selvom der står skrevet at man har fuld adgang til alle faciliteter. Øv.
Avatar billede milter Ekspert
29. november 2021 - 21:42 #15
Kommentar til #12.

Det er ikke størrelsen i Mb, som er vigtig. Det er størrelsen i pixels.
Avatar billede ebea Ekspert
29. november 2021 - 21:45 #16
#13 - Nu er MyHeritage jo et program beregnet til slægtsforskning, og nu ejet af nogle pengegriske bagmænd, som forsøger at trække så mange penge ud som muligt af brugerne, og derfor har de så lige puttet et billedoptimerings program ind, som de lokker brugerne med. Og ja, nogen "hopper jo på" til stor glæde for folkene bag.

Men du finder nok en løsning på et eller tidspunkt.
"Vi" er nu nået til indlæg nr. 15, uden du er kommet meget videre!
Avatar billede ebea Ekspert
29. november 2021 - 21:48 #17
#15 - Milter, jeg mente du skrev du havde +20 år's erfaring. De 2 ting hører jo sammen (Pixels og Mb).
Og den 1Mb jeg refererede til, var den str. OP kunne uploade, uden at skulle betale.
Avatar billede milter Ekspert
29. november 2021 - 22:13 #18
#17.

Et billede kan komprimeres, så det fylder meget lidt på computeren. Et billede på f.eks. 3000x4000 pixels kan på computeren komprimeres så det kun fylder 1, 2, 5 eller 10 Mb, afhængig af graden af komprimering og bitdybde af hver pixel.

Når jeg i indlæg #15 skriver: "Det er ikke størrelsen i Mb, som er vigtig. Det er størrelsen i pixels", så taler jeg om kvaliteten af en "Sharpening/Unsharp Mask". Jo større pixelantallet er, jo større er sandsynligheden for et godt resultat.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
29. november 2021 - 22:18 #19
Der findes et hav af fotooptimerings apps der via nogle skumle algoritmer retter nogle billeder op og ødelægger andre. Et eksempel er Ashampoo Photooptimizer, virker fint til nogle billeder, og hærger andre. Men faktum er at et ægte billedbehandlingsprogram som som fx. AcDsee giver meget mere kontrol over tingene. Prøv fx. "autolevels" hvis dit billed fx. er en lidt dårlig mat scanning, eller "sharpen" hvis det er en uskarp scanning. AcDsee er i det hele taget et fantastisk program til organisering og redigering af blleder.
Du skriver at du gerne vil gøre gamle billeder skarpere. Men hvorfor er de uskarpe? Og hvor kommer billederne fra. Er det en dårlig scanning, eller er originalen uskarp. Hvis billederne grundlæggende er uskarpe kan du vælge at gengive dem i mindre størrelse, så vil de virke skarpere.  Fotobogs-software har iøvrigt tit deres egne indbyggede optimering
Avatar billede ebea Ekspert
29. november 2021 - 22:38 #20
#18 - Jeg blev udlært som Typograf i 1970, og har siden fulgt det trykte billedes vej, igennem den tekniske udvikling som der er sket, på tæt hold (læs arbejdet med billeder). Så jeg mener egentlig, at jeg er meget godt rustet, til at forstå hvad Pixels er for "en størrelse", og hvad der har indflydelse på billeder, inden trykning.
Avatar billede milter Ekspert
29. november 2021 - 22:50 #21
#20.
Jamen, så kan vi jo vist godt være enige om det, jeg skriver i #18 :-)
Avatar billede nu_igen Professor
30. november 2021 - 00:27 #22
Mine billeder er over 100 år gamle, dels amatørbilleder og dels de flotte med ovale rammer med al mulig krimskrams omkring. Derfor er de hevet ud af diverse albums - ikke af mig ,har ligget og skramlet i en kasse osv. Ridser og skrammer kan ACDSee ikke hamle op med. Jeg har også brugt dette program i over 15 år, og er vældig glad for det, men lige de der skrammer og ridser  osv. er den ikke god til. Efter scanning med en avanceret scanner, har jeg bearbejdet dem med Heritage photo enhancer og nu ligger de til yderligere redigering i ACDSee.
De pengegriske mænd er sikkert glade for mig, for jeg har meldt mig ind med flere af mine mail adresser. Når jeg ikke kan forbedre flere billeder, lukker jeg kontoen og åbner en ny. Det kan endda gå med samme oplysninger. Ikke lige min stil, men jeg SKAL snart være færdig med min bog.
Når billederne skal være mindre end 1 MB, er det jo fjollet at jeg fotograferer  og scanner i høj opløsning.
Skal vi sige at sagen er klaret - bortset fra at jeg ikke fik LDPlayeren til at spille med Remini App, fordi jeg ikke har aktiveret VT  og det har jeg ikke overskud til at sætte mig ind i ny.