Avatar billede slerberg Juniormester
29. november 2021 - 10:57 Der er 4 kommentarer

Feil i enhetshåndteringen

Hei!
Jeg har en feil i enhetshåndteringen som jeg ikke finner ut av.
Det gjelder en PCI enhet med idkode:

PCI\VEN_8086&DEV_5AC8&SUBSYS_00000000&REV_0B

Maskinen er en intel NUC med en Celeronprosessor. Jeg har googlet men finner ingen løsning. Jeg har også hentet ned noen drivere for å prøve å rette feilen, men til ingen nytte.

Er det noen her som kan hjelpe med identifikasjon?
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. november 2021 - 11:38 #1
Jeg har ledt lidt på nettet og har måske fundet noget, der kan hjælpe dig til at løse problemet - men der er ingen garanti:

https://www.dell.com/support/kbdoc/da-dk/000151898/s%C3%A5dan-identificeres-en-ukendt-enhed-i-enhedsh%C3%A5ndtering
Avatar billede slerberg Juniormester
29. november 2021 - 17:00 #2
Jeg kjenner til denne løsningen, men jeg kan ikke finne hverken VEN eller DEV verdiene noen steder.
VEN_8086
DEV_5AC8
Tidligere var det en database hvor verdiene kunne legges inn og søkes på, men den databasen fungerer ikke lenger.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. november 2021 - 17:07 #3
Erstatningen for pcidatabase.com er devicehunt.com.

Den siger at det er en "Celeron N3350/Pentium N4200/Atom E3900 Series PWM Pin Controller": https://devicehunt.com/view/type/pci/vendor/8086/device/5AC8

Nu har du ikke angivet den specifikke NUC model, men find dem evt. via https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000033300/intel-nuc.html
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2021 - 22:14 #4
Det ser ut til at Windows 10 (hvis det kan være tilfelle) har erstattet Intel NUC-brikkesettdriveren. Du kan deaktivere drivernedlasting og oppdatering fra Windows-oppdatering ved å endre registre, slik at brikkesettets drivere ikke erstattes bortsett fra drivere som er installert manuelt eller fra Intel Driver Assistance.

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000023446/software/chipset-software.html

------
Hvis du vil deaktivere Windows Update-drivere i kvalitetsoppdatering av registeret, start vanlig notisblokk og kopier og lim inn denne teksten:

Windows Registerredigering versjon 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate]
"ExcludeWUDriversInQualityUpdate"=dword:00000001

-Trykk "Fil" øverst i venstre hjørne og trykk "Lagre som". Legg den der du vet for å finne den, f.eks. Skrivebord.
Du kan navngi filen som "ExcludeWUDriversInQualityUpdate".
På "Lagre som type" endre det til "Alle filer".
Avslutt deretter filnavnet legg til ".reg" (dot reg) til du kan lagre det som "ExcludeWUDriversInQualityUpdate.reg".

Lagre den og finn registerfilen der du lagret den og dobbeltklikk på den.

Det burde ha slått sammen det nye registret til din PC. Nå kan du starte PC-en på nytt, og nå laster ikke PC-en ned drivere på Windows-oppdatering.

Du kan trygt bruke Intel.com-hjemmesiden og oppdatere den derfra.

Husk nå å installere din egen Intel NUC-brikkesettdriver på nytt. Det bør fikses.