Avatar billede desist Seniormester
01. december 2021 - 17:36 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Outlook

Hej
Hvordan opretter jeg en sikker mail i Outlook.

Hvis jeg vælger krypter får jeg fejlmeddelse
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. december 2021 - 17:56 #1
Hvad vil du kryptere? - for at sende krypterede, "sikker mail", kræver det at du har en sikkerhedsnøgle/certifikat, og at modtageren har selv samme til at "dekryptere".

Det er altså ikke nok at ville - man skal også have noget signatur.

Afhængig af hvilken signatur du har, er der forskellige fremgangsmåder, så det er første step - spørg certifikat-udstederen, hvordan det skal gøres.

Her i lille Danmark har vi alle sammen NemID - og nogen er på vej over på MitID. NemID har typisk tilknyttet en offentlig signatur, med hvilken du kan sende sikker mail. Opsætningsvejledningen hertil kan du finde på https://www.nemid.nu/dk-da/kom_i_gang_med_nemid/sikker_e-mail/send_og_modtag_sikker_e-mail/

Men husk - modtageren skal altså også have sin NemID tilknyttet, for at du kan skrive krypterede mails...
Avatar billede desist Seniormester
02. december 2021 - 08:42 #2
Hej Ole

Tak for svar.
Jeg ved ikke om jeg vil "kryptere" Jeg vil sende en sikker mail. Det er vel måden at gøre det på?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. december 2021 - 08:57 #3
Sikker mail vil sige at slå kryptering til. Så det kræver som sagt at du anskaffer dig en signatur.
Hvis du bruger din NemID signatur, skal du være opmærksom på at:

1. Der er vist endnu ikke en brugbar løsning for private på MitID - så du vil miste din signatur når du bliver tvungen til at skifte hertil.
2. Når du skifter signatur, vil du ikke længere kunne tilgå de oprindelig krypterede mails.

...Og så stadig den med at modtager jo også lige skal have setuppet...

Som privat bruger kan det næppe betale sig at bruge sikker mail. Det er derfor de fleste banker og det offentlige har lavet sikre portaler til den slags.
Avatar billede desist Seniormester
02. december 2021 - 09:13 #4
Tak for det:)
Det er jo også det. Normalt plejer man også, at kunne uploade på deres hjemmeside via login. Ellers skal man sende posten fysisk (det virker jo helt grostesk).

Vejledningen du sendte virker også som om, at den kun understøtter op til Outlook 2017 og ikke Outlook 365
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. december 2021 - 10:58 #5
Snakker vi PC? - så findes der ikke noget outlook 2017... - den hedder 2013, 2016, 2019 - og formentlig 2022...

Om den til MAC hedder 2017, ved jeg ikke...

Til PC udgaven er vejledningen her: https://www.nemid.nu/dk-da/kom_i_gang_med_nemid/sikker_e-mail/send_og_modtag_sikker_e-mail/opsaetning_af_e-mail-program/windows_8/outlook_2013/

Du skal ikke tage dig af at der står 2013 - det er blot et spørgsmål om "generationen" af Office 365. Fremgangsmåden er fuldstændig den samme, om end menuerne kan se lidt anderledes ud.
Avatar billede desist Seniormester
02. december 2021 - 11:19 #6
Ja vi snakker PC
Avatar billede desist Seniormester
02. december 2021 - 13:46 #7
Når jeg skal vælge "certifikat til signering" kommer der ikke noget frem. Selv om jeg har udført alt efter guiden?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. december 2021 - 15:05 #8
Har du installeret selve certifikatet og tilhørende software? -> https://www.nemid.nu/dk-da/kom_i_gang_med_nemid/sikker_e-mail/send_og_modtag_sikker_e-mail/installation_paa_windows/

Og har du først tjekket at din mail-adresse er tilknyttet din digitale signatur?: https://service.nemid.nu/dk-da/mit_nemid/certifikater/indstillinger_for_certifikat/
Avatar billede desist Seniormester
02. december 2021 - 15:18 #9
Alt det er lykkes nu :)
Men når jeg så sender, og jeg taste kode, nøglekort osv. bliver den ved med at spørge selv om den bekræfter at jeg har tastet rigtigt
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. december 2021 - 15:35 #10
Ja dér må jeg så nok melde pas :-) - der skal du nok have fat i supporterne fra NemID.
Avatar billede desist Seniormester
02. december 2021 - 15:43 #11
Det lykkes. Genstartede pc.
Tusind tak for god vejledning. Og go’ aften:)
Avatar billede Phn2 Praktikant
17. marts 2022 - 09:13 #12
Nogen der er kommet i mål med mitid løsning? Det skal svjv være via erhvervsløsningen, hvor man kan identicere sig med ens private mitid?