Avatar billede bragger Juniormester
03. december 2021 - 15:16 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

LG NAS off the grid

Hejsa
Efter min LG NAS har været taget af mit netværk et stykke tid, kommer den ikke på igen. Enheden starter fint op, med menu etc., jeg kan detektere IP adressen og diskene, som jeg har haft ude i en separat dockingstation kører fint og kan ses i Windows 10, som enheder med indhold, men de kan ikke åbnes. Formentlig fordi LG bruger Linux til deres styresystem på serveren(?)
Jeg har prøvet at sætte den direkte til en laptop, men desværre med samme resultat: ses fint med IP, men jeg kan ikke åbne den.
Jeg er som sådan helt ligeglad med selve serveren, men ikke med indholdet. Bare jeg kan få det kopieret er løsningen helt fin for mig.
Måske er det mere et harddisk/indhold, eller styresystems spørgsmål?
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
03. december 2021 - 15:56 #1
Hvor mange diske er der tale om ?
Vil anbefale at du tilslutter disk / diske via SATA og tjekker diskenes SMART status for at være sikker på at diskene er i orden. Tjek evt. med CrystalDiskInfo.

Er disk / diske i orden så prøv https://www.ufsexplorer.com/download.php
Understøtter filsystemet på din LG NAS
Avatar billede bragger Juniormester
04. december 2021 - 16:39 #2
Der er tale om 2 diske sat op som RAID 1. De spinner fint op og som sagt viser de sig i diskhåndtering i windows men ikke i Stifinder. Jeg kan faktisk via partition manager, som jeg prøvede i dag, se filstrukturen, så der er da håb.
Jeg har tjekked med crystal disk info 8.0 og diskene kører også fint her.
Har installeret USFexplorer, men det tager jo cirka 10 timer at komme igennem....  men den kan fint stå og køre. Der er ikke mulighed for noget preview i den? Jeg skal køre en fuld scanning?
Avatar billede bragger Juniormester
04. december 2021 - 17:17 #3
Når jeg ser disken i USFexplorer, ser det således ud:
Fixed Hitachi        931,52GB
- Mirror component        9,33GB
- Span component    250,95MB
- Mirrorcomponent    921,25GB

RAID1 (2drives)    921,25GB
- Ext2/3/4 partition    921,25GB

RAID1 (2drives)        9,33GB
- Ext2/3/4 partition        9,33GB

- ved du hvad det betyder? Jeg tænker at det er RAID1 med 921,25 GB jeg skal scanne, da jeg på Fixed Hitachi efter kort scanning fandt en række billeder fra LGs manual. Så det har jeg påbegyndt nu.
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
04. december 2021 - 17:49 #4
Hvis du blot dobbelt klikker på Ext2/3/4 partition 921,25GB burde du kunne browse mapper og filer, burde ikke være nødvendig at scanne partitioner.
Hvis ikke du ser mapper og filer, kan du køre scan af filsystem uden at scanne hele disken.
Avatar billede bragger Juniormester
04. december 2021 - 18:02 #5
Genialt  :-D
Jeg ser det hele!!
Hvordan får jeg dem over på en anden disk?
Avatar billede bragger Juniormester
04. december 2021 - 18:14 #6
Ahh.... højreklik og save all  ;-)
Men så koster det lige 600 EURO, at købe en software, der vil kopiere 256Kb... Ups! Er her et workdaround?
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
04. december 2021 - 18:50 #7
Samme software producent laver også denne https://www.sysdevlabs.com/order.php?prod=rxr6&os=win
Kan købes for 79 euro, tjek evt. demo versionen.
Bør også kunne klares gratis fra en Linux live USB
Avatar billede bragger Juniormester
04. december 2021 - 19:48 #8
Har installeret Ubuntu med dual boot, fordi jeg troede det kunne gøre det. Men det gjorde det ikke. Ubuntu så slet ikke de diske, men gerne andre med indhold formateret i Windows (så det var ikke USB docking stationen, det var galt med ;-))
Dermed vil det vel heller ikke virke fra en USB med Linux?
Avatar billede bragger Juniormester
05. december 2021 - 13:25 #9
Tak for hjælpen  :-D
Jeg har lige reddet 20 års familiebilleder med din hjælp!