Avatar billede dorthe_lind Seniormester
06. december 2021 - 13:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Data/tal slettes i csv/excel fil ved åbning....

PYHHHH........
Denne bliver svær at forklare....

Min kollega har et dokument (csv-fil), som hun åbner som tekstfil i excel....
Kolonne A står med varenumre...

Såfremt FØRSTE LINJE står med varenumre i KOLONNE A, hvor kun cifre indgår (ingen bogstaver), så sletter programmet data/felter i kolonne A, hvor bogstaver indgår!

Dvs:
99999
54627
22354B
3548425
GM2246
9999999

Bliver til:
99999
54627
"blank"
3548425
"blank"
9999999

MEN hvis der i første række startes med et varenummer, hvori et bogstav indgår, så sletter programmet intet i dokumentet!!!!
BUT WHY ;)

Dvs. ved følgende fungerer det, som det skal:
22354B
GM2246
99999
54627
3548425
9999999

Håber virkelig, at I kan hjælpe, da vi kommer til at arbejde med store dokumenter med mange varer og kan næsten ikke overskue, hvordan vi skal kunne arbejde med det, hvis vi hele tiden skal holde øje med, om varenumre er blevet "slettes"

PÅ FORHÅND TAK
Dorthe
Avatar billede Jacob00 Mester
06. december 2021 - 13:47 #1
Det lyder som om der ligger en makro som kører når dokumentet bliver åbnet.

Har du kontrolleret om det er tilfældet?
Hvis det er tilfældet så kan du slette makroen, såfremt den ikke skal bruges - men det lyder ikke som den skal.
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
06. december 2021 - 14:30 #2
Hej Jacob00

Tak for dit bud/forslag, men jeg kan desværre ikke se, at der ligger nogen makro....

Vi er enige om, at jeg vil kunne se den, såfremt jeg kikker i
- vis
- makroer
- vis makroer
ikke sandt?

Vi har oprettet dokumentet helt fra bunden som et blankt ark, kun overskrifter er kopieret ind, så der bør ikke være nogen makroer......

Andre gode ideer/forslag ;O)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. december 2021 - 14:43 #3
Har du mulighed for at dele filen (uploade til Dropbox)?
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
06. december 2021 - 15:14 #4
Arghhh.....
Dropbox bruger vi ikke så meget her (som i slet ikke).....
Bruger det lidt privat, men yderst sjældent, smil.....
Må jeg sende til dig via WeTransfer?
Avatar billede Jacob00 Mester
06. december 2021 - 15:27 #5
Jo hvis der lå en makro ville du se den der.

Det kan dog også en VBA som ligger inde og kører automatisk.

Du kan prøve at se der.
Udivkler
Visual Basic
Prøv så at åben de forskellige ark. (ark1, ark2 osv. - Har du omdøbt arkene så er det det hedder.)
Åben dem ved at dobbeltklikke og skulle der være tekst/kode i dem så kunne det være der problemet lå.

OBS.
Hvis du ikke kan finde menuen udvikler så højreklik på et af menupunkterne og vælg tilpas båndet.
Herfra vil du i højre side kunne sætte flueben ved udvikler.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. december 2021 - 15:42 #6
Ja.
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
07. december 2021 - 09:04 #7
Hej igen xl-Enthusiast
Føj, det er længe siden, jeg har brugt Dropbox sidst.....
Kan man kun dele via e-mail-adresse i Dropbox?
Hvis "ja", hvortil skal jeg sende filen ;)
D.
Avatar billede Jacob00 Mester
07. december 2021 - 09:14 #8
Når du har oploadet din fil i dropbox, kan du vælge kopier link.

Det sætter du bare ind her, så kan den ses.
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
07. december 2021 - 09:16 #9
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
07. december 2021 - 09:19 #10
Og det er så vigtigt, at man åbner som tekstfil i excel (fra tekst/csv)...
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
07. december 2021 - 09:36 #11
Jeg kan se, at det er ikke lige meget i hvilken version af excel, jeg åbner dokumentet....
Problemet opstår fordi vi (min kollega) bruger 365 - Excel V. 2110

Jeg har en anden version af excel liggende, fordi jeg bruger fjernskrivebord...
Og når jeg bruger Office Prof. Plus 2013 kan jeg sagtens åbne dokumentet uden at værdierne bliver slettet.....
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. december 2021 - 09:38 #12
Jeg kan ikke genskabe det problem du beskriver. Hvis jeg for eksempel indsætter 22354B i en celle i kolonne A, gemmer filen og åbner igen som csv fil bliver der ikke slettet noget.

Du kan eventuelt prøve i et nyt ark at trykke på Data og vælge From Text/CSV. Vælg den relevante CSV-fil og klik Import. Tryk på Load.

(Skal ud af huset nu og er først tilbage over middag)
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
07. december 2021 - 09:54 #13
Har vi også testet på den måde og når første række starter med værdier indeholdende et  bogstav, så fungerer det....

Men jeg tror, at jeg har løst det.....
Ved at ændre fra "baseret på de første 200 rækker" til enten:
- baseret på helt datasæt eller
- undlad at registrere datatyper

Forstår stadigvæk ikke helt hvorfor, men satser på, at det er løsningen.....

Tusinde tak for jeres tålmodighed og gode input ;)
Go' dag
D.