Avatar billede nu_igen Professor
07. december 2021 - 13:11 Der er 19 kommentarer

overføre fra gammel Ipad til ny Ipad

Hej
Min Ipad synger på sidste batterivers. Jeg ville have et nyt batteri installeret, men fik at vide at min Ipads skærm var limet og at det ikke var sikkert at den kunne løsnes uden at knække skærmen. Det vil så sige nyt batteri + ny skærm.
Så jeg har besluttet mig til en ny Ipad Apple varenummer MK2L3KN/A til 2.799, med leveringstid den 13.januar 2022.
Spørgsmålet er så, hvordan jeg får overført mine data før den gamle Ipad ikke kan mere.
Jeg bruger ikke noget som helst i skyen bortset fra det gratis, som en Apple selv har valgt i tidernes morgen, da Ipaden var ny.
Hvordan sikrer jeg mine data - mest billeder - omtrent 600 ?
Hvem kan hjælpe? Jeg er villig til at betale forretningen for at overføre alt fra den gamle til den nye for ca. 500 kr., men kan frygte at den gamle går ned inden.
Ingeborg
Avatar billede claes57 Ekspert
07. december 2021 - 13:28 #1
prøv fra pc at logge ind på https://icloud.com - det er samme id og adgangskode, som til ipad. Så kan du se, hvad apple har gemt af data.
Når du har klikke ind på icloud, så vælg Fotos, og se lige i top midtfor. Der kan du vælge mellem 'Fotos' og 'øjeblikke' - 'Fotos' er klart den hurtigste til at få overblik, og hvis du scroller helt ned i bunden, så står antal billeder der.
Avatar billede INK Ekspert
07. december 2021 - 18:26 #2
Hvis du ikke har en komplet sikkerhedskopi i iCloud, så ville jeg sikkerhedskopiere til en PC (eller Mac) med programmet iTunes. Da det formentlig kun er billeder, du for alvor ønsker at sikre (?) så kunne du også blot sikkerhedskopiere dem til en PC.
Men helt enig med claes57 om at checke iCloud. Hvis du mangler noget, så slå det til i iCloud på iPaden, så kommer det op i skyen.
Hvis du pludselig får pladsproblem i iCloud (Fotos), så kan du for 7 kr/måned tilkøbe lagerplads i det mindste indtil du har overført til ny iPad.
Avatar billede nu_igen Professor
07. december 2021 - 20:24 #3
Tak for svaret. Jeg er ikke rigtig klar over,  hvordan jeg bruger Icloud. Det må jeg lige sætte mig ind i.
Ing3borg
Avatar billede stjans Guru
08. december 2021 - 10:20 #4
Når du tænder den nye og indtaster dit Apple-ID så sørg for at have den gamle liggende ved siden af. Den nye vil på et tidspunkt spørge om den skal overføre data fra anden enhed.

Det svarer du Ja til - og følger vejledningen. Meget enkelt...
Avatar billede nu_igen Professor
08. december 2021 - 11:29 #5
Tak for svaret. Desværre er der først levering af ny Ipad den 13.1.2022 :-(. Derfor vil jeg gerne uploade alle foto til skyen eller tage back-up. Men hvordan tager man back-up af en Ipad. Jeg har selvfølgelig et Lightning kabel (USB stik), men hvordan gør jeg. Der blev nævnt en pris på 7 kr. /md. for at have noget liggende på Icloud. Hvor mange GB?
Ingeborg
Avatar billede INK Ekspert
08. december 2021 - 11:57 #6
Hvis du forbinder din iPad med usb kabel til din pc, kan du overføre billeder. I Windows 10 bruges programmet billeder, tryk på importer i øverste højre hjørne og følg anvisning. Når billederne så ligger i mapper på pc, kan du evt. sikkerhedskopiere til ekstern harddisk.
For 7,- kr/mdr får du 50 GB hos Apple. 200GB koster 25,- kr. På din iPad går du ind i AppleID, vælger iCloud, vælger administrer lagerplads, vælger skift lagringsplan.
Avatar billede nu_igen Professor
08. december 2021 - 12:41 #7
Tak - det er nu altid så fint med dine svar!  Jeg har dog kun win 7, men mon ikke jeg kan finde ud af det?
Avatar billede nu_igen Professor
04. januar 2022 - 09:53 #8
Meget overraskende fik jeg den nye Ipad allerede for 4 uger siden. Jeg har ikke haft mod til at pakke den ud endnu. Det vil jeg gøre i dag og håber at det lykkes at overføre data, som jeg ønsker.
Men hvad med alle apps og indstillinger? For eksempel adgangskoder ? Hvad kan man overføre? Helst så jeg en total spejling af den gamle Ipad.
Ingeborg
.
Avatar billede INK Ekspert
04. januar 2022 - 10:18 #9
#4 stjans anfører hvordan du gør. Hvis det ikke virker fordi din iPad er for gammel, så brug #2 eller iCloud som angivet i #1 og #6.

Det er en god idé inden at få checket om du har en sikkerhedskopi i iCloud. Gå i indstillinger, tryk på dit AppleID, tryk på iCloud og kontroller at iCloud sikkerhedskopi er slået til.
Du kan også, som claes57 anfører i #1 checke om tingene rent faktisk ligger i iCloud.

Du skal ikke være så bekymret. med Apple går det smertefrit 😀.

Der kan efter overførsel til ny iPad være enkelte koder, der skal genindtastes, men ellers bliver den nye præcis som den gamle.
Avatar billede nu_igen Professor
04. januar 2022 - 14:49 #10
Tak for svarene - jo, jeg er bekymret - min  bløde side  - og sur - min temperamentsfulde side.
Jeg har pakket min nye Ipad ud og ser at den ikke som den gamle har et ladekabel med Lightning USB stik - altså intet, der kan passe i USB porte.
Heldigvis har jeg jo den gamle Ipad, som stadigvæk fungerer ok, bortset fra at batteriet ikke holder i længere tid.
Det vil jeg gøre step by step:
1. Gammel Ipad: Med ladestikket sluttet til strøm vil jeg uploade mine billeder til Icloud.
2. Regner med at skulle betale for lagringsplads indtil jeg igen henter billederne ned.
3. Kan jeg hente billederne ned på min pc (win 7) når de ligger i Icloud.?
Avatar billede stjans Guru
04. januar 2022 - 15:07 #11
Ja det kan du. Prøv dog også med at overføre fra gammel til ny enhed (se #4).
Avatar billede INK Ekspert
04. januar 2022 - 15:57 #12
For at bruge din iPad til din Windows7 komputer skal du købe en adaptor som eksempelvis denne

https://www.av-cables.dk/usb-3-0-adapter/usb-3-0-til-usb-c-3-1-adapter-han-hun.html
Avatar billede nu_igen Professor
04. januar 2022 - 16:00 #13
Tak for svaret. Hm..... jeg har prøvet den hurtige måde med at den gamle og nye ligger ved siden af hinanden. Det virker også godt nok - indtil jeg skal bruge kameraet og skal se noget i en cirkel midt på begge skærme. Jeg ser noget forskelligt - og aner ikke, hvad jeg skal se: på den gamle skærm viser kameraet omgivelserne, - på den nye en masse bevægelse i nogle prikker. Det har jeg så opgivet at få til at virke
I mellemtiden har jeg med stort besvær opgraderet lagerpladsen i Icloud og  min maskine er ved at indlæse de knap 39 GB jeg har brugt ud af de 64 til rådighed.
Det er mange år siden jeg startede med Apple maskineri og mit Visa kort var selvfølgelig forældet og jeg har tastet et nyt. P.t. indlæser Icloud.

Jeg vil gerne have billederne ned på min Win 7  - Imac/Windows. Derfor vil jeg installere Icloud til Win 7. Når jeg vil have dem ned på Win delen er det fordi jeg har mit ACDsee billedbehandlingsprogram på Win7.

Jeg har prøvet at downloade Icloud til Win7 filen, men den åbner med den første af de billeder, som Icloud får overført i øjeblikket.  Er det sådan det fungerer?
Der bliver jo også overført en del andre Apple apps. Hvordan med dem, når de jo ikke fungerer på Win?

Når jeg skriver dette kommer jeg i tanker om at jeg jo kunne downloade mine Icloud fotos til min IMac partition, hvor de så ikke kan bruges på Win7 - i hvert fald ikke uden hjælp fra eksperterne.
Avatar billede INK Ekspert
04. januar 2022 - 16:12 #14
Jeg ville nu alligevel prøve metoden med direkte overførsel igen. Med kameraet skal du blot fange billedet med de bevægelige prikker. Jeg husker det som meget intuitivt at følge beskrivelsen.
Avatar billede nu_igen Professor
04. januar 2022 - 16:55 #15
Tak - Er det med Ipadens kamera jeg skal fange prikkerne eller hvad - altså ligesom spejle prikkerne?
Avatar billede INK Ekspert
04. januar 2022 - 16:58 #16
Ja, formoder der står en forklarende tekst. Jeg kan ikke lige huske hvilken, der viser prikkemønsteret, men det er selvfølgelig den anden iPad, der skal fange billedet.
Avatar billede nu_igen Professor
04. januar 2022 - 18:24 #17
det er den nye, der viser prikkerne. Jeg prøver igen, når den "gamle" er færdig med at overføre de næsten 40 GB til Icloud. Jeg har prøvet at regne ud, hvor lang tid det tager med 80/20 bredbåndsforbindelse. Ups. Det bliver nok ikke i dag jeg kommer videre.
Hvad sker der, hvis jeg afbryder og prøver iTune metoden for at gemme mine billeder. Derefter kan jeg måske lave de andre indstillinger med "hurtig start" eller manuelt.
Jeg har vist vovet mig ud i noget, jeg skulle have betalt mig fra :-(
Avatar billede nu_igen Professor
05. januar 2022 - 12:15 #18
Nu har min gamle Ipad stået tændt med strømkabel for at overføre til Icloud. Der har nu i 18 timer stået "indlæser" på min Ipad. Jeg har fundet ud af at jeg ved at gå i Foto kan gå i Bibliotek, scrolle ned til bunden og se status. Her står der 1598 fotos 26 videoer - lige opdateret.
Hvor kan jeg se, hvornår alt andet er opdateret? Kan jeg bruge Ipaden imens?
Næste step er så at jeg vil prøve hurtig start igen.
"jeg kan ikke gå på vandet - men jeg kan så meget andet!"
Ingeborg
Avatar billede INK Ekspert
05. januar 2022 - 16:34 #19
Upload til iCloud afhænger selvfølgelig af din internet hastighed. Men 18 timer lyder lidt længe.
Du skal logge ind på iCloud på din pc og checke om alt er der.

Du kan sagtens bruge din iPad imens.

Er det den komplette sikkerhedskopi, der mangler?
Se under iCloud på din iPad om der er en sikkerhedskopi af nyere dato, helst i går eller fra i dag.