Avatar billede Ingolf Juniormester
07. december 2021 - 15:25 Der er 6 kommentarer

Ønsker format: søn. den 1. dec. 2021

Hvordan kan jeg få Access til at vise formatet:
ons. den 1. dec. 2021,
tor. den 2. dec. 2021
o.s.v.
Avatar billede ebea Ekspert
07. december 2021 - 16:12 #1
Du skal befinde dig i design visning, før at du kan ændre visning.
Hvis du klikker på dit dato felt (som det omhandler), vil du i højre side af din skærm, nu kunne se egenskabs arket for det du har klikket på, og så er det øverste felt, formentlig nu vist med en dato (ellers brug drop down pilen). Og så i listen neden under, vælger du "Format", hvorved du vil få mulighed for at vælge de muligheder som Access tilbyder for dato visninger.
Det er dog ikke alle muligheder som du kan vælge, i den liste der fremkommer.
Avatar billede Ingolf Juniormester
07. december 2021 - 18:04 #2
Kære ebea
Jeg har været alle dato formater igennem, men ingen af de valgte formater viser dagens navn ud fra datoen. Der må være en anden metode, som jeg har overset.
Avatar billede ebea Ekspert
07. december 2021 - 18:40 #3
#2 - Som jeg skrev til sidst i mit første indlæg, så er det ikke alle dato formater, som Access tilbyder. Access har ikke (som f.eks. Excel), muligheden for at kunne definere sit eget dato format.

Den eneste ting jeg kan se som en måske løsning, er at du i din tabel, hvor du har datoer, ændrer i dine datoer i kilden til dine datoer (hvis de kommer fra Excel, eller anden).
Avatar billede Ingolf Juniormester
07. december 2021 - 19:08 #4
ebea
Nu har jeg fundet løsningen på ovenstående sprøgsmål.
Du skriver til eks:
ddd.dd.mmm.yyyy i Format feltet. Det giver resultatet: on.01.dec.2021
Du kan ændre anstanden mellem ddd, dd, mmm og yyyy.
Avatar billede ebea Ekspert
07. december 2021 - 19:22 #5
#4 - Godt at du fandt en løsning ;-) Hvad Access version bruger du?
Avatar billede Ingolf Juniormester
07. december 2021 - 22:09 #6
ebea
Jeg mener det er version 2013