Avatar billede Mickger Mester
20. december 2021 - 15:37 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

IF funktionen i Excel

Hej alle sammen.
Jeg har et ark hvor jeg skriver nogle tider og antal ind, som så regner ud hvor mange enheder som bliver lavet i timen.

Jeg slås bare med at få den til at lave være med at vise fejl når cellerne er tomme.
Her er formelen =G7/(F7*24)/B5
og det her skriver den når F7 og G7 ikke er udfyldt #DIV/0!

Håber en af jer kan hjælpe :)
Avatar billede ebea Ekspert
20. december 2021 - 16:16 #1
Du vil få fejl på begge steder du dividerer, hvis cellerne er tomme. Prøv med:
=HVIS.FEJL(G7/(F7*24)/B5;"")
Avatar billede Mickger Mester
20. december 2021 - 16:25 #2
Det virkede!
Har så også samme fejl på denne formel =MIN(E7-D7)
Hvordan laver jeg en IFERROR når jeg først har sat =MIN ?
Avatar billede Mickger Mester
20. december 2021 - 16:25 #3
Og tak for hjælpen :)
Avatar billede ebea Ekspert
20. december 2021 - 17:15 #4
Jeg kan ikke rigtig se, hvor du får fejl i dit eks. Kan du forklare lidt mere, eller levere lidt flere data.
Avatar billede Mickger Mester
21. december 2021 - 07:49 #5
Når jeg skriver =MIN(E7-D7) og kun udfylder E7 med en tid, så laver den en masse ########, men de forsvinder når D7 får en tid.
Så jeg skal have den til at ignorer formelen indtil begge celler er udfyldt.
Avatar billede ebea Ekspert
21. december 2021 - 07:58 #6
#5 - Ud fra det du skriver i formlen, kan jeg stadig ikke se, hvordan du skulle få en fejl som beskrevet. Uanset om du fjerner E7 eller D7, vil det ikke give en fejl.
Og MIN i din formel, kan jeg ikke rigtig se hvad laver, da der mangler en parameter, hvis den skal bruges. F.eks.  =MIN(5,E7-D7), som sætter en laveste værdi.
Avatar billede Mickger Mester
21. december 2021 - 08:11 #7
Her er et screenshot af mit ark.
https://drive.google.com/file/d/1O_NWNyi1hyUYCA8i2CAuTEFCrGN7332T/view?usp=sharing

Der er data i D4 og det gør at F4 laver en masse #######.
Avatar billede ebea Ekspert
21. december 2021 - 08:25 #8
Det er fordi du bruger Tids beregning. Så vil du få fejl. Men det nævnte du ikke.
Prøv:  =HVIS(E4=0;"";(MIN(E4-D4)))
Avatar billede Mickger Mester
21. december 2021 - 08:34 #9
Aaaaaah, nu forstår jeg formelen!
Undskyld jeg ikke fik det nævnt.
Men du skal have tusind tak for hjælpen!
Avatar billede ebea Ekspert
21. december 2021 - 08:37 #10
#9 - Så du fik det til at virke.