Avatar billede bbkdk Seniormester
26. december 2021 - 08:56 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Blæseren på ny bærbar pc kører uafbrudt

Vi har lige fået en ny pc, en bærbar Acer Aspire.
Den er udstyret med 1 TB SSD harddisk og med 20 GB ram.
Både størrelsen på harddisken og antallet af ram er en udvidelse i forhold til den oprindelige konfiguration, men opsætningen er foretaget af en professionel, da jeg ikke er i stand til at gøre del selv.

Nu er problemet imidlertid, at blæseren kører konstant. Jeg spiller aldrig på maskinen, men bruger den ofte til billedredigering m.v. på Photoshop.

Men selvom jeg bare surfer på internettet kører blæseren og det er formentligt (og forhåbentligt) ikke nødvendigt.

Jeg har i et spørgsmål her på forummet læst, at en havde samme problem, Han sendte den ind og fik det løst.

Men i tråden har han til sidst skrevet: "Jeg fandt ud af, at det var et program inde på computeren. Som var sat til at give max ydelse, når computeren var sat til strøm = så bliver den varm."

Kan det være det samme, der er årsagen til problemet på vores nye bærbare pc?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2021 - 10:01 #1
Prøv at kigge i strømstyringen om den er sat til høj ydelse generelt.
Hvilke programmer starter op med Windows?
Kig i jobliste-start fane.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2021 - 10:03 #2
Det at du har fået 20 GB ram i og en stor disk har normalt ikke noget at gøre med din blæser hastighed. Det bør være censorer på bundkortet der styrer hvor meget blæserne skal køre, og ikke et program der giver fuld gas på dem.
Har du kigget i manual om der skulle være noget om emnet?
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. december 2021 - 11:42 #3
Jeg er enig med de foregående men prøv at tjekke de faktiske temperaturer (f.eks med programmet speccy). Og de skal være fri adgang til ventilations riste dvs placeret på hårdt underlag  ikke -dyne dug puder eller lignende.
Avatar billede Mikael Ekspert
26. december 2021 - 11:59 #4
Du skriver: "Ny bærbar" !!!

Det kan tænkes, at den "kæmper" med update af fx. Windows (og andet)

PS!!! Selv en spritny computer (som har stået på lager) er ikke nødvendigvis fuldt opdateret ;)
Avatar billede bbkdk Seniormester
26. december 2021 - 14:19 #5
Tak for jeres indlæg.

Nu har jeg startet pc'en, og blæseren kører ikke. Jeg har også haft Photoshop startet og indlæst et billede til redigering, og dette startede heller ikke blæseren.

Så enten har jeg gjort noget usædvanligt, da problemet var der ved sidste session, eller også er der tale om en periodisk fejl, der jo så nok vil komme igen på et tidspunkt .

Jeg forstår godt, at blæseren kører, når jeg indlæser 20 billeder i Photoshops Camera Raw, og opdaterer disse på en gang. Eller når Windows opdateres. Men bare for at surfe lidt på nettet burde vist ikke aktivere blæseren.

Det er kun Skype, der starter ved opstart, Og det er kun fordi, jeg ikke kan finde ud af at forhindre dette program i at starte automatisk, da jeg aldrig anvender det.

Til orientering kan jeg dog yderligere oplyse, at jeg ikke (eller i hvert fald ikke ofte) anvender pc'ens skærm. Jeg anvender en ekstern skærm og har derfor altid låget lukket ned. Endvidere at den aldrig står på et blødt underlag, eller er overdækket under brug.

Jeg krydser fingre for, at jeg aldrig ser problemet igen.

Jeg har markeret jer alle for at have leveret løsninger, da de alle er relevante.
Tak for hjælpen.