Avatar billede Btimmer Seniormester
10. januar 2022 - 12:23 Der er 11 kommentarer

Slet evt. Google Chrome

Jeg har en ældre PC som jeg ikke bruger så meget.
Den er blevet opgraderet til Windows 10 fra Windows 7.
Den er også tilsluttet en trådløs printer og jeg bruger lidt word og excel 2003.
Den er blevet enormt langsom især efter opgradering til Windows 10.
Den er lang tid om at starte op og skal lukkes ned med tålmodighed.

Nu er mine spørgsmål:
1/: Hvis jeg sletter Google Chrome vil den så kunne blive bare lidt hurtigere.
2/: Hvad sker hvis jeg lukker Google Chrome ned på denne PC.
    Kan det ændre på printer etc.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. januar 2022 - 13:00 #1
Når den ikke bruges ret meget, så vil den bruge tid ved hver start på at tjekke om der er opdateringer og så hente dem.
Som sådanne, så er det nok, at din viruskontrol er opdateret, og resten kan du vælge at slå autoopdateringer fra, og så selv fx en gang pr måned tjekke programmer og windows for opdateringer.
Avatar billede Btimmer Seniormester
10. januar 2022 - 13:27 #2
#1
Tak for dit svar. Jeg går ud fra du mener det ikke vil hjælpe at slette Google Chrome.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. januar 2022 - 14:02 #3
vil hellere have Crome end Edge (som dog ikke kan slettes - men tjek lige for den gamle version og Internet Explorer - de skal ud)
Avatar billede perwolf Forsker
10. januar 2022 - 14:38 #4
Jeg havde en ældre bærbar på et tidspunkt, og den fik jeg opgraderet med en Samsung SSD-disk i stedet for en mekanisk harddisk.
Det gav virkeligt store ydelsesforbedringer og opstartstider.
Det er forholdsvis nemt at klone din gamle disk over til den nye SSD med Samsungs program til dette. Når kloningen er tilendebragt, så bytter du bare rundt på de to diske.
Den gamle disk kan du herefter benytte til lagring.
Avatar billede perwolf Forsker
10. januar 2022 - 14:46 #5
I øvrigt kunne du måske opgradere med lidt mere RAM, da din ældre PC måske kun har ganske lidt af dette.

Jeg tror ikke, at Chrome giver ekstra lange opstartstider.

Du kan også taste Ctrl+Alt+Del, vælge fanebladet Start, og så gennemgå listen med programmer, der startes op, når din computer starter. Ikke alle programmer er nødvendige, for at din PC kan starte op. Vær dog forsigtig med at deaktivere programmer.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2022 - 15:44 #6
Muligheden er jo også enten Vivaldi eller Brave som browser. Tænker de ikke indsamler data som både Edge og Chrome gør. Vivaldi kan indstilles til at åbne Google søgeside ved nyt faneblad. Det har jeg ikke fået til at virke på Edge Chromium. Crome har jeg aldrig brugt.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. januar 2022 - 16:06 #7
Edge Chromium og Google søg:

Indstillinger / Start, startside og nye faner
Når ME starter / Åbn disse sider / Tilføj siden https://www.google.dk/?gws_rd=ssl
Knappen Hjem rettes også til https://www.google.dk/?gws_rd=ssl

Indstillinger / Persondata, søgning og tjenester
Serviceydelser / Administrer søgemaskiner
der skal kun være google (google.com) og google.dk (som markeres som standard) Alt med bing osv fjernes.

Så bør Edge virke med Google som søgemaskine.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2022 - 16:23 #8
#7 Hej Claes57
Ja Bing skulle, have været fjernet. Der er 4 mulige søgetjenester derinde. Når jeg trykker på de 3 prikker får jeg kun mulighed "Benut som standard" eller Rediger". Og i rediger kan jeg ikke slette de tre tjenester jeg ikke vil bruge. Fanesiden der kommer op når jeg trykker på + tegn i Edge er heller ikke den rette Google søgeside som jeg kan få i Vivaldi. Der er en side hvor der står Microsoft i. Jeg mener ikke det er muligt at gøre det i Edge. Men jeg ved godt at når specielt Bing er væk i indstilligerne så er det Google søgning der bruges. Som det er nu skal jeg vælge at søge i adressefeltet. Skriver jeg i søgefelt får jeg en ikke brugbar Bing søgning.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2022 - 16:31 #9
Avatar billede claes57 Ekspert
10. januar 2022 - 18:36 #10
jeg kan vitterligt ikke huske, hvordan jeg fik det lavet, men har kun google tilbage...
https://ibb.co/w6D4CSC
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2022 - 18:58 #11
#10 Jeg har været i registeret og slået søgning med Bing fra. Så ikke problemer mere :-)