Avatar billede hansa1 Juniormester
28. januar 2022 - 21:45 Der er 7 kommentarer

Hjælp til netværksenhed

Jeg har en computer som jeg synes kærer langsomt på nettet.
Under konfiguration fremgår:
netværkskort 1: Realtek PCle GbE family controller
IPv4: Afbrudt
og
netværkskort 2: Qualcomm Atheras QCA 9377 Wireless
                          Networks Adapter
                          433/433 Mbps
IPv 4: 192.... . ..

Er det et godt netværkskort?
Hvorfor er netværkskort 1 afbrudt?
Er der nogen som kan hjælpe?
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. januar 2022 - 22:41 #1
Har du et netværkskabel i computere og er det korrekt tilsluttet en switch ( eller router med indbygget switch) uden det kan du ikke køre GigaBit ethernet.
Avatar billede hansa1 Juniormester
28. januar 2022 - 23:01 #2
Hej Kurt54
Det vil altså sige, at det netværkskort i min computer ikke kan køre ret hurtigt.
Avatar billede puren Ekspert
29. januar 2022 - 09:29 #3
du kan jo prøve at teste din hastihed her https://www.speedtest.net/

og holde det op imod hvor hurting internet du har dog skal du på regne et forventet tab da du køre wifi plus ydliger tab alt efter hvor tæt du bor på dine naboer

hvor hårdt presset er din computer??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. januar 2022 - 11:07 #4
De to netværksort er hhv. til kablet netværk  (et gammeldags kabel fra router til PC), og det andet er WiFi (trådløst).

Det kablede er afbrudt, og derfor er det dit WiFi netkort du kører på. 433Mbps er en fin forbindelseshastighed, så dit netkort fejler ikke noget.

WiFi6/7 som er den ny/kommende standard vil kunne køre hurtigere på WiFi - men både netkort og router skal skiftes for at understøtte dette, og det er en evig kamp om at købe sig fattig, for at få mere hastighed. Igen - de små 500Mbps du er forbundet med er mere end rigeligt til spil, streaming i 4K o.s.v.

Men det er altså din interne hastighed på netværket. Den fortæller ikke noget om hvad hastigheden er ud på internettet. Her må du måle med eks. den side puren linker til. Det vil fortælle præcis hvilken hastighed du KAN opnå. For hastigheden afhænger jo også af, hvad det er du prøver at hente.

Så i første omgang - ingen problemer med din PC. Test din internet hastighed.
Avatar billede hansa1 Juniormester
30. januar 2022 - 11:53 #5
Hej
Tak for jeres oplysninger.
Jeg var også kun bange for at det var et dårligt kort for jeg har problemer hver gang jeg går på nettet.
Den kommer og siger at der ikke er noget netværk hvorfor jeg er nødt til at køre  en fejlfinding. Den retter noget hver gang for at få forbindelse
Jeg har modem fra Yousee og de har kørt er fejlfinding derude fra uden at finde problemer.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. januar 2022 - 21:55 #6
Det kan ofte betale sig at hente den nyeste driver, specielt til trådløse netkort.

Nu ser det ud til at det er en enhed der ikke længere opdateres - nyeste driver er fra december 2020: https://www.ath-drivers.eu/qualcomm-atheros-download-drivers-nr-382-with-code-1353.html - men det kan jo aldrig skade at prøve. Den har versionsnummer v12.0.0.1016 - har din installerede driver et mindre nummer, er det værd at opdatere.
Avatar billede supportsiden Professor
19. februar 2022 - 13:55 #7
Hvis din computer er i nærheden af din router, så forbind den med kabel og deaktiver WiFi
Du kan købe udmærkede netværkskabler i f.eks. Harald Nyborg - nok det billigste sted