Avatar billede OnePlusFan Novice
30. januar 2022 - 15:31 Der er 9 kommentarer

Uheldige hjemmesider

Jeg er normalt meget påpasselig med, hvilke hjemmesider jeg er inde på, men i går endte jeg alligevel inde på en russisk hjemmeside. Man skal godt nok være noget mere opmærksom, når siderne kommer frem på dansk ift gamle dage. Og jeg var fordybet i emnet, som jeg søgte om😬

Siden, som jeg var inde på hed:
https://clickthis.blog/da/oneplus-nord-2-5g-poluchaet-obnovlenie-a-16-s-ispravleniyami-oshibok/&ved=2ahUKEwjM_oaf1tn1AhXqRPEDHW54C0QQFnoECC8QAQ&usg=AOvVaw23qPOmRglAuCBbz7Rk8kff

Det var ikke, fordi jeg var inde og downloade noget eller indtaste nogen privat data på siden, så jeg forventer ikke at det er nogen skade i dette tilfælde, men det fik mig til at tænke.

1) Hvis man ikke ligefrem indtaster eller downloader noget fra en hjemmeside, kan man ikke alligevel godt risikere at få inficeret sin PC med noget skidt?

2) Og hvis man bliver i tvivl om, man har fået lavet noget uheldigt, hvad har I så af gode råd?
Jeg er med på, at man skal udskifte eventuelle koder og spærre kort, hvis man har indtastet den slags.
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. januar 2022 - 17:25 #1
Hvis du er i tvivl om en hjemmeside er god eller ond, kan du altid forsøge at lave en URL scan på denne side: virustotal.com

Se f.eks. her: https://www.virustotal.com/gui/url/42b5dde3c5ed15f12505a59fa332709825e996d4b6efa43b0bbcb8034b5f4a67?nocache=1
Avatar billede milter Ekspert
30. januar 2022 - 19:01 #2
Hvordan endte du på den URL?

Normalt vil du, såvidt jeg ved, kun komme i fare, hvis du klikker på et link på hjemmesiden, i en mail eller lignende. Og såden har det vist været længe :-) Læs denne tekst fra linket i slutningen :

While a visitor is on that page – and it could appear to be an exact copy of the page they intended to visit – the exploit kit is scanning their device remotely for any vulnerabilities that it can take advantage of, often through applications that web browsers run, such as Flash, Java, Silverlight, and others.

https://sectigo.com/resource-library/can-i-get-a-virus-from-opening-a-website
Avatar billede OnePlusFan Novice
30. januar 2022 - 21:34 #3
Svar til #milter

Jeg googlede bare efter opdateringer til Nord 2 og så kom den side frem, som jeg så gik ind på, da der umiddelbart ikke var noget alarmerende i søgeoversigten.
Avatar billede kurtba Ekspert
31. januar 2022 - 00:02 #4
Du skal ikke lede efter opdateringer til den på nettet.
Du skal på telefonen bare gå i Indstillinger-Softwareopdatering, der kan du søge.
I øvrigt vil du få besked på telefonen, når der er en opdatering klar.
Avatar billede OnePlusFan Novice
31. januar 2022 - 00:35 #5
Svar til #4

Jeg har styr på, hvordan opdateringer skal installeres, så det var ikke det, som jeg mente med søgningen.
Jeg har faktisk ikke engang den model, men jeg overvejer den.
Den har dog er et større sikkerhedshul pga en fejl i dens chips, og jeg har endnu ikke hørt noget om fejlen er rettet. Derfor ville jeg gerne vide noget om, hvad der specifikt var i de seneste opdateringer til modellen.
Avatar billede kurtba Ekspert
31. januar 2022 - 01:31 #6
Jeg har telefonen, men har intet hørt om dette problem.
Men jeg kan oplyse, at der kommer opdateringer til den ret ofte, men jeg plejer ikke at sætte mig ind i, hvad de gør, jeg opdaterer bare.
Er særdeles tilfreds med telefonen, ikke mindst den forrygende ladetid den har. Generelt er den bare hurtig til alt, og har glimrende kamerafunktioner.
Avatar billede OnePlusFan Novice
31. januar 2022 - 07:45 #7
Svar #6
Tak for feedback på modellen (-:
Hvordan holder batteriet på telefonen?

Fejlen er beskrevet her
https://meremobil.dk/2021/11/oneplus-ramt-af-alvorlig-sikkerhedsfejl/
Avatar billede kurtba Ekspert
31. januar 2022 - 09:52 #8
Hvis du følger dit eget link, kan du i den røde boks nederst se, at problemet er løst.
Jeg har lige checket min, og efter den anførte opdatering med rettelsen er der kommet yderligere en opdatering.
Så de er særdeles flinke til at skyde opdateringer af sted.
Efter en dags brug har jeg typisk 50-60 %strøm tilbage. Enkelte gange har jeg været nede på 35%.
Med tidligere telefoner har jeg typisk tømt dem helt på et døgn, nogen gange inden døgnet var gået.
Jeg har nogenlunde fast rutine. Den bliver ladt i ca 15 min hver aften, så er der igen 100 % til rådighed.
Avatar billede puren Ekspert
01. februar 2022 - 10:19 #9
Ellers kan du søge inde på https://www.xda-developers.com/ også hvis man skal havde root adgang på sin mobil