Avatar billede martens Guru
31. januar 2022 - 11:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Udsøge booking, der starter inden tidligere afsluttes

Sidder lige med en lille problematik med at udsøge eventuelle bookinger, der starter inden forrige booking afsluttes ( der er tale om udsøgning af dobbeltbookinger )
Jeg har lavet et lille screendump med forklaring til problematikken.

https://1drv.ms/b/s!Aog7vvlTrHB6ltJOWgLS_ijfXPkcqw?e=kV2Fdr

Det er ikke mig, der har lavet systemet med bookingerne, men der er åbenbart lidt  problemer med rettighederne, således det er muligt at flytte rundt på bookinger, således de kommer til at ligge oven i hinanden.
Så jeg forsøger blot på at holde styr på kaos ved at monitere bookingerne, men ville være guld, hvis jeg kunne komme det lidt nærmere ved at kunne udtrække data til Access og køre en forespørgsel, hvor de overlappende bookinger ville figurere.

Umiddelbart har jeg idéen, men kan ikke rigtig komme videre….

Håber på kvikke hoveders input..

På forhånd tak !

mvh  martens
Avatar billede terry Ekspert
31. januar 2022 - 15:30 #1
I'll take a look if you can send me a test dB ekspertenATsanthell.dk
Avatar billede terry Ekspert
31. januar 2022 - 16:47 #2
Heres a quick example. It shws all bookings with a column showing how many double books there are.
SELECT V1.ID, V1.VehiclePlate, V1.StartTime, V1.StopTime, (Select count(*) from tblVehicle V2 WHERE V2.VehiclePlate = V1.VehiclePlate AND V2.ID <>  V1.ID AND ((V2.StartTime between V1.StartTime AND V1.StopTime) OR (V2.StopTime between V1.StartTime AND V1.StopTime))) AS DB
FROM tblVehicle AS V1;

If you only want to see those with double bookings you can make another query where you only selct thise where DB (double booking) is > 0

Hope this is what you are looking for
Avatar billede terry Ekspert
31. januar 2022 - 17:04 #3
THis example is only going to find DB's where start or stop times from other bookings (V2) are between start and stop times of V1

I could imagine that its possible to have DB's which overlap bothe start and stop times of V1

But I'm sure again, that previous questions you've made cover that
Avatar billede terry Ekspert
31. januar 2022 - 20:40 #4
"I could imagine that its possible to have DB's which overlap bothe start and stop times of V1"

Should still work...
Avatar billede martens Guru
31. januar 2022 - 22:18 #5
Hej Terry

Det er i hvert fald  noget i den dur jeg søger.. ( det virker umiddelbart perfekt, men som du skriver kan der jo også ligge bookinger mellem start og sluttidspunkt på en anden booking )
Jeg sender dig lige noget data og en mere udførlig beskrivelse af problematikken..
Men tak for din tid og det gode arbejde !
Jeg vender snarest tilbage.

mvh martens
Avatar billede terry Ekspert
01. februar 2022 - 10:31 #6
"men som du skriver kan der jo også ligge bookinger mellem start og sluttidspunkt på en anden booking "

If it works as I think it does, one or the other booking will have a count of one or more, so you should at least be able to see that a vehicle has double bookings.
But really the check shoul dbe made when making a booking ;-)