Avatar billede Cecilie Holm Jensen Juniormester
01. februar 2022 - 20:20 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

Min PC slukker efter 5 sek.

Hejsa. Håber nogle der kan hjælpe.
Jeg har skiftet bundkort på min PC, jeg har har selvfølgelig taget alt og samlet det igen, nu sker der det, at når jeg tænder den, starter den blæser op, jeg kan hører den ikke når i BIOS og så slukker den ned igen. Hvad har jeg gjort forkert. ? Jeg har prøvet følgende:

Jeg har taget en ram blok ud af gangen sat det igen en efter en.

Jeg har taget batteri ud får at forsøge at genstarte BIOS

Jeg har prøvet med og uden grafikkort

Jeg har prøvet med og uden harddisk

Jeg har skiftet PSU fra 450 til 550 watt

Jeg har købt ny blæser til CPU og der er smurt kølerplas på tyndt lag. Og st CPU power til.
Jeg har forsøgt at tage usb ledninger ud en efter en og power swit Mv alle de små stik. Måske jeg har sat dem forkert ?

Hvad filan gør jeg forkert. ??? Det er mega irriterende.  Håber virkelig der er nogle der kan hjælpe

Mvh Cecilie
Avatar billede milter Ekspert
01. februar 2022 - 20:34 #1
Du kan i de fleste tilfælde ikke bare skifte bundkortet ud på en computer og så få det til at virke. Et bundkort vil kun virke med CPU'er, som er konstrueret til at virke med det. I nogle tilfælde gælder det samme for RAM.

Hvad er fabrikant og modelnavn på hhv. det gamle og det nye bundkort?

Hvilken CPU (processor) har du?
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. februar 2022 - 20:55 #2
Det med bundkortet kan jeg kun bekræfte: jeg solgte engang en bundbort der var 100% ok på DBA. Køberen havde netop købt en CPU, der skulle passe til bundkortet, men resultatet var netop det som spørgeren her beskriver: bundkortet og CPU kunne ikke arbejde sammen. Jeg tilbød ham at tage kortet tilbage, men han ville dog selv sælge det videre. Der er mange ting der kan gå galt, og nogen gange er man uheldig.
Avatar billede Cecilie Holm Jensen Juniormester
01. februar 2022 - 21:02 #3
Bundkort og CPU passer sammen og det ram der sidder i passer også til. Jeg har købt bundkortet sammen med CPU og ram. Og det kørte fint :) så det kan ikke være det.
Avatar billede Cecilie Holm Jensen Juniormester
01. februar 2022 - 21:02 #4
Jeg har skiftet tower da der ikke var plads, i det andet tower jeg havde.
Avatar billede puren Ekspert
01. februar 2022 - 23:06 #5
er bios opdateret til at kunne tage den CPU??
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2022 - 23:13 #6
Alt det der beskrives har ikke brugbar indhold som veteraner spørger til, "make and model" hihi "make and model".
Hvis du har disse input til os, mon ikke, at der kan fortælles yderligere fif og løsning.

Så er der CPU produkt navn og bundkort produkt vi kan have oplysninger på, så kan i alt bekræftende kontekst kan vi bekræfte eller afkræfte dette tilbage til dig, hvad det kan skyldes.

Flittige folk her vil kunne svare dig derfra. Jeg hopper af tråden.
Avatar billede Cecilie Holm Jensen Juniormester
02. februar 2022 - 05:23 #7
Bundkort er b75a-g41 CPU intel core i5 357k 3.4 GHz
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2022 - 08:53 #8
Du skriver ny tower.  Tjek om bundkort kan kortslutte på kabinet. Er der en ledning på tower der ser ud til at være en stel ledning til eksternt udstyr i tårnet prøv at koble den fra på bundkort hvis den er monteret der Jeg havde sådan et problem da jeg fik bygget min sidste pc. Kørte i nogle sekunder og lukkede ned. Da kablet blev fjernet kørte pc.
Avatar billede KHN Guru
02. februar 2022 - 09:08 #9
Tjek evt. også strømstyring i kontrolpanel. Slå evt. dvale/slumre og pauseskærm fra. Tjek om du inde i BIOS kan slå søvntilstand til eller fra.
Avatar billede kulawig Professor
02. februar 2022 - 11:06 #10
du har selvfølgeligt kigget i denne
https://download.msi.com/archive/mnu_exe/7758v3.0_EURO.zip

vær opmæksom på at du har strøm på JPWR2 !
har du en blæser montert på CPU fan ?
prøv med kun 1 ram klods !

hvis du vil nulstille bios .. brug Clear CMOS Jumber (det er ikke nok at tage batteri ud) !

monter en Buzzer/speaker på jfp2 og se om der kommer fejl bip fra Bios
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2022 - 12:07 #11
Enig med #8, det lyder som en kortslutning.
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. februar 2022 - 13:06 #12
#11 - Jeg der er absolut noget der tyder på en kortslutning. Der kan jo evt. være tale om f.eks. monteringsskrue til bundkortet der har kilet sig fast mellem bundkortet og kabinettet. Heldigvis er stikkene fra CPU´en, grafikkortet samt bundkortet jo lavet sådan at kortslutninger disse steder er umulige, da skikkene kun kan monteres på én måde.
Avatar billede Cecilie Holm Jensen Juniormester
02. februar 2022 - 15:12 #13
#8 ja du har helt ret. Jeg har fundet fejlen.
Det er kabinetet som jeg har købt brugt. Der er desværre en defekt power knap/ledning. Den gør åbenbart PC'en slukker kort efter, er kortslutning.!?

Jeg prøvede at omsætte mit gamle bundkort og samme kompuneter fra gamle over i som jeg vidste virkede 💯 procent, den gjorde præcis det samme. Så satte jeg mit gamle bundkort over i gamle kabinet på præcis samme måde og ingen problemer, den kører som en drøm. Så jeg skal ud og have mig er nyt kabinet, så jeg har plads til det nye bundkort. Alle andre kompuneter, virker og passer sammen. Har dobbelt tjekket.
Avatar billede puren Ekspert
02. februar 2022 - 15:23 #14
glad for at du fandt fejlen men det er ikke en kortslutning i ords forstand men var du glad for dit "nye kabinet" kan du jo bare bruge reset knappen i stedet for tænd og sluk knappen, du kommer så ikke til at have nogle reset knap men hvornår har du sidst brugt den??

har lavet samme løsning i kabinet da der var en der kom til at klippe den ene power led over 🙄🙄🙄🙄🙄
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2022 - 16:11 #15
Som puren skriver kan du bruge reset knappen som startknap hvis sådan en er i dit kabinet. De fungerer på samme måde ved at kortslutte mellem 2 pins. Din start knap hænger og kortslutter hele tiden. Derfor den lukker ned..
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. februar 2022 - 16:11 #16
Jeg havde engang et kabinet hvor power-knappen gik i stykker. Så kørte jeg en tur i byggemarkedet, og købte er knap til en dørklokke, tilpassede kabinettet og loddede ledningerne på og derefter var problemet løse - men det kommer an på hvilket kabinet man har.
Det var bare den lille Georg Gearløs der kom på banen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. februar 2022 - 16:48 #17
Jeg har kikket på nettet, og har fundet en knap til en dørklokke - eller som den korrekte betegnelse er, et ringetryk - et sådant koster den "fyrstelige sum" af 29 kr.
Avatar billede puren Ekspert
02. februar 2022 - 17:03 #18
#17 man kan bruge alle kontakter men ja der er da noget bekvemt over en fjederkontakter så man ikke skal huske at "slukke" igen
Avatar billede Cecilie Holm Jensen Juniormester
02. februar 2022 - 17:30 #19
#14 jeg synes dog jeg havde forsøgt mig med reset knappen 😂🤔 hvor sætter i den, så på power sw pindene ? Og så lader power sw være ? Det synes jeg dog alligevel jeg prøvet ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. februar 2022 - 17:31 #20
Det er nemlig helt rigtig 👍
Avatar billede Cecilie Holm Jensen Juniormester
03. februar 2022 - 17:17 #21
Kabinettet skiftet og den spinder som en mis 😂😁😊 tak for hjælpen alle sammen