Avatar billede johnbr Seniormester
02. februar 2022 - 18:43 Der er 29 kommentarer og
2 løsninger

preinstalleret vpn router

Hej
Jeg har stofa internet, Samsung Smart tv og et Nordvpn abb.

Jeg vil gerne have automatisk vpn på alle mine devices og derfor en vpn router sat efter mit Stofa modem.

Kan nogen fortælle mig, hvilken preinstalleret vpn router, som jeg skal købe for at løse denne udfordring. Elgiganten, Power eller??

på forhånd tak.
Avatar billede nopsen Ekspert
02. februar 2022 - 20:08 #1
hvis man går i gang med at hjælpe, ender det så som her?

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1038849

.. hvor du til sidst ignorerer dem der prøver at hjælpe dig videre og bare forsvinder fra tråden?
Avatar billede johnbr Seniormester
02. februar 2022 - 21:06 #2
Det beklager jeg da meget. Når jeg sagde "tal med mereradio" så kom den med en lang smøre, som jeg opgav at reagere på. Jeg har dog fået til at spille, selv om jeg ofte har en lang snak med den:)
Avatar billede Erik K Ekspert
02. februar 2022 - 21:26 #3
At bruge en vpn på router synes jeg ikke er en god ide - andre har sikkert en anden mening.
Jeg ved ikke, hvad Nordvpn kan, da jeg bruger en vpn fra Cyberghost, men mon ikke din kan nogenlunde det samme.
Jeg har installeret appen på TV, PC og husets telefoner og det gør, at jeg med få klik kan slå vpn fra eller til og skifte land udelukkende på den enhed jeg vil bruge,
Hvis du bruger vpn på router, vil alle dine enheder være koblet på samme land og det kan have negative følger og så skal du rode med routeren.
På TV bruger jeg vpn til at skifte land, alt efter hvilken kanal jeg vil se i udlandet og det kan jeg gøre med fjernbetjeningen.
På PC og telefoner kan jeg skifte i selve appen.
Alt i alt mener jeg, at det er den bedste løsning og jeg ser ingen grund til at smide penge efter en ny router.
Avatar billede johnbr Seniormester
02. februar 2022 - 23:00 #4
Som jeg skrev har jeg et Samsung Smart tv og der kan jeg ikke direkte installere en vpn, mig bekendt.
Jeg har også vpn direkte fra apps på Iphones, Ipads og Mac.

Jeg har også både chromecast  og Apple Tv på tv'et, men det er for besværligt.
Avatar billede johnbr Seniormester
02. februar 2022 - 23:02 #5
Jeg havde egentlig tænkt mig at have 2 netværk i huset. Det nuværende fra Stofa modemet til alle ovennævnte enheder og så en vpn router til mine Samsung fjernsyn.
Avatar billede Erik K Ekspert
02. februar 2022 - 23:17 #6
Jeg ved ikke, hvor begrænset dit Samsung TV er mht installation af apps, men det er muligt, at det ikke kan lade sig gøre - det kører vel med deres egen Tizen styresystem, som jeg ikke kender ret meget til.
Jeg har selv et 1. generations  smarttv fra Samsung  - det er ikke særligt smart efter dagens standard, men ellers virker det fint og har billedkvalitet, der rækker til mit behov, så det ville være synd at skrotte det.
For at få smartfunktionerne opgraderet, valgte jeg at købe en Chromecast med Google TV og på den kan jeg fint installere og styre min VPN med den medfølgende fjernbetjening.
Den nye Chromecast sælges ikke officielt i DK, men kan købes flere steder, f.eks. har jeg set den hos Harald Nyborg, som parallelimport.
Jeg købte dog min i Tyskland for godt kr. 500, før de kunne købes i DK.
Chromecasten får så også jævnligt opdateringer, hvilket de færreste smarttv får, hvis overhovedet nogen.
Avatar billede Erik K Ekspert
02. februar 2022 - 23:19 #7
Lige en tilføjelse - jeg har ikke en TV-pakke fra en udbyder, men streamer alt direkte over nettet og alle apps er installeret på CC
Avatar billede johnbr Seniormester
02. februar 2022 - 23:23 #8
Hej Tak for info. Jeg har også et ældre Samsung Smart TV, som ikke er for vild med nye apps.
Når du caster  til fjernsynet er du vel nødt til at vælge programmer fra den enhed, som du caster fra??
Avatar billede johnbr Seniormester
02. februar 2022 - 23:33 #9
Jeg har lige læst om Chromecast med Google tv på AV Cables hjemmeside. Det kan være at den kan løse mit problem, så jeg prøver lige at købe sådan en:)
Avatar billede Erik K Ekspert
02. februar 2022 - 23:34 #10
Jeg caster ikke fra nogen særskilt enhed til TV.
På de tidligere CC kunne man ikke bruge vpn, da det kræver, at vpn er installeret på CC og det kunne man ikke - vpn virkede ikke, hvis man havde vpn installeret på telefon og castede fra den, da CC går direkte på nettet til den ønskede hjemmeside.

På den nyeste CC med Google TV installerer man de apps man vil bruge, f. eks DR er jo gratis og så abb. jeg på TV2, Netflix og HBO, direkte på CC og kan bruge en lille medfølgende fjernbetjening.
VPN-appen installeres så direkte på CC og det virker, så jeg kan se alle frie TV kanaler i hele verden - jeg bruger den mest til tyske og østrigske kanaler, men kan også hente svenske i ny og næ.
Avatar billede johnbr Seniormester
02. februar 2022 - 23:45 #11
Jeg påtænker at bestille denne her:  https://www.av-cables.dk/streaming-til-tv/google-chromecast-med-google-tv-4k-hdr.html

men jeg har set en video om ekstra strømforsyning??  Er det noget man skal bestille ekstra?
Avatar billede johnbr Seniormester
02. februar 2022 - 23:47 #12
Som jeg lige forstår det så kan jeg både via Google tv hente en IPTV ap og en vpn app og så kører det derfra?
Avatar billede Erik K Ekspert
02. februar 2022 - 23:55 #13
Jeg bruger bare den medfølgende strømforsyning og kobler CC på mit WiFi.

Den ekstra strømforsyning du har set, er sikkert den, hvor du kan kabelforbinde CC med din router og vist nok også til eksterne drev - jeg har også set den, men ikke nærstuderet funktionerne - mit WiFi er dog kraftigt nok til, at jeg ikke behøver bøvle med kabler og jeg har ikke brug for eksterne drev

Ja, AV-cables har den også og medmindre der kommer fragt oveni, så er den en tier billigere end hos Harald Nyborg.😉
Avatar billede Erik K Ekspert
03. februar 2022 - 00:03 #14
Jeg har installeret Cyberghost vpn, DR, TV2, Netflix, HBO, de to tyske ARD og ZDF og den fra Østrigsk TV og TV! fra Sverige og et par amerikanske kanaler, alle er hentet direkte i Googles app-butik og de koster gratis.
Det virker fint for mig med medfølgende fjernbetjening - når jeg vil se udenlandske kanaler, sætter jeg vpn på det pågældende land og vil jeg se danske kanaler, slår jeg den fra (synes jeg er nemmest) eller sætter den på DK
Avatar billede johnbr Seniormester
03. februar 2022 - 00:05 #15
Når du tænder for fjernsynet kommer du så direkte ind i google tv eller skal du trykke på flere fjernbetjeninger. Jeg tænker på min kone:) Brugervenlighed??
Avatar billede Erik K Ekspert
03. februar 2022 - 00:22 #16
Ja, brugervenlighed er meget vigtig - min kone, der bestemt ikke er vild med alt for tekniske løsninger, lærte det på et kvarters tid og har ikke haft problemer med det. Selvfølgelig skal man vælge en app og kan ikke som hos en TV-udbyder skifte kanal med et klik, men man sparer så også TV-pakken. Vi synes det er nemt at vænne sig til - det minder jo om brugen af apps på en telefon.
Du kan tænde TV med den medfølgende fj-betjening - enten ved at trykke på en tast eller ved at sige Hej Google tænd TV 😊 På samme måde kan du skrue op og ned for lyden.
Du kommer direkte ind på en forside, hvor de installerede apps kan ses og vælges.
Jeg har lagt apps i en rækkefølge, så de der ikke kræver vpn ligger til venstre - så VPN app og til højre de kanaler der kræver vpn. Det giver et logisk flow ved valget af kanal.
På forsiden kan man også finde og installere apps og der bliver vist forslag til udsendelser fra divers kanaler man iflg G bør se 😜
Vi bruger kun den medfølgende fj-betjening, den fra Samsung har ligget i skuffen siden vi fik den nye CC og det er ca 14 måneder siden.
Avatar billede puren Ekspert
03. februar 2022 - 00:25 #17
preinstalleret vpn router.. tro det er noget du skal købe i udlandet

hvad er dit mål med at få hele huset på en VPN??

ps sendt en PB
Avatar billede johnbr Seniormester
03. februar 2022 - 00:26 #18
og man skal ikke tænde/aktivere vpn hver gang man går ind på google tv?? Den kan godt være tændt hele tiden  i baggrunden?
Avatar billede Erik K Ekspert
03. februar 2022 - 00:31 #19
Nej, når VPN er slået til, vil det blive husket næste gang du tænder. Så hvis den bare skal stå på et bestemt land hele tiden, så behøver man ikke foretage sig noget mht vpn - medmindre der har været nedbrud et eller andet sted, men det har jeg ikke oplevet.
Avatar billede johnbr Seniormester
03. februar 2022 - 00:35 #20
Det er super, for jeg vil se meget IPTV og når min kone tænder for det, så skal hun ikke til først at aktivere en vpn.
Jeg smutter lige til Harald Nyborg / Randers i morgen og køber en. Så håber jeg at det kører fint. Selvom mit 7 år gamle samsung ikke har 4 K, så tror jeg lige at jeg sparer de kr. 10.000 til et nyt som jeg ellers havde planlagt at købe.
Avatar billede Erik K Ekspert
03. februar 2022 - 00:41 #21
Dit Samsung er jo næsten nyt 😂 vores er ca 12 år.

Jeg er jyde, så så længe det virker og opfylder vores behov, bliver det ikke udskiftet og opdateringen med en CC er fint for os.
Der findes også andre lignende produkter også dyrere, men dem skal jeg ikke kloge mig på.
Du må jo melde dig, hvis du har spørgsmål, når du får fat i den.
Avatar billede johnbr Seniormester
03. februar 2022 - 19:04 #22
Så er Chromecast med Google Tv installeret og det kører superfint og hurtigt.

Jeg kunne dog have tænkt mig, at den app, der hedder "se alle" kom først i rækken, men det er en petitesse.
Jeg kan heller ikke finde DR1 appen, men måske er den ikke tilgængelig endnu. Jeg har søgt på DR1 og Danmarks Radio, men den kommer ikke. Man skal også lige huske at lukke apps ned eller kommer lyden oveni:) når man åbner en ny.

Alt i alt superfedt
Avatar billede Erik K Ekspert
03. februar 2022 - 20:39 #23
Jo DR har været tilgængelig al den tid jeg har haft min CC
Appen til DR hedder DRTV

Når man ser en udsendelse og går tilbage til app-oversigten, så skulle den tidligere anvendte app da gerne lukke for både billede og lyd - det gør min CC
Avatar billede Erik K Ekspert
03. februar 2022 - 20:42 #24
Der er flere DRTV - du skal vælge den der hedder DRTV - Android-TV - det er den der kan bruges på en CC med G-TV
Avatar billede johnbr Seniormester
03. februar 2022 - 21:32 #25
Jeg har fundet appen og tror at jeg har styr på det. Dog har jeg et lille problem med lagerplads. Jeg sagde ja til at den måtte bruge fotos til pause skærm og nu kan jeg næsten ikke lagre flere apps fordi den bruger 2 gb til fotos og jeg kan ikke lige finde ud af at fortryde det
Avatar billede johnbr Seniormester
03. februar 2022 - 21:34 #26
Ps. Jeg købte 2 chromecast, så begge fjernsyn kommer på vpn.
Avatar billede Erik K Ekspert
04. februar 2022 - 01:26 #27
Ja, der er ikke for meget lagerplads og skal jeg finde noget at brokke mig over, så ville det være det.

Der er to muligheder for at komme ud af dit problem med billeder.
1.
Du kan kun få adgang til og administrere præferencer for pauseskærmen via Google Home-appen.
Så du skal have G-Home på din tlf/tablet.
eller
2.
Alle præferencer for pauseskærm, som er tilknyttet din Chromecast-enhed, fjernes, hvis du gendanner fabriksindstillingerne på Chromecast-enheden.
Den løsning er lidt besværlig, fordi man så skal geninstallere apps.
Avatar billede johnbr Seniormester
04. februar 2022 - 10:45 #28
Ok Det lyder tungt. Jeg prøver lige hvor længe jeg kan leve med lagerpladsen.

Jeg har dog også lige et andet spørgsmål, som du måske kan hjælpe med.

Da jeg købte en app i Google Store opgav jeg forkert email adresse på kontoen. Der var 5 dages prøvettid og derefter har jeg betalt for 1 års forbrug.

hvordan finder man det køb og sletter det, så jeg kan købe det med den rigtige emailadresse?? Jeg synes ikke at jeg nogen steder i Google kan finde mit køb, som jeg kan i Apple.
Avatar billede Erik K Ekspert
04. februar 2022 - 13:32 #29
Du kan se din ordrehistorik på følgende måde:
Åbn appen Google Play Butik. på din mobilenhed.
Tryk på menuen. Konto.
Tryk på Købshistorik.
Om du kan ændre din mailadresse på købet, ved jeg ikke, da jeg ikke har været i den situation.
Avatar billede johnbr Seniormester
04. februar 2022 - 14:01 #30
Hej Jeg har fundet ud af det. Når jeg ikke kunne se noget derinde så var det fordi jeg havde 2 mailadresser tilknyttet min konto. Jeg har så slettet mit køb, hvor der var 5 dages prøveperiode og når de udløber, så køber jeg igen og opgiver min rigtige mailadresse. Nu har jeg så tilmeldt fjernsyn nr 2 med den forkerte mailadresse og de kører så begge til prøveperioden udløber.
Nu spiller det max og så blev der lige råd til en Sonos SUB i stedet for et nyt fjernsyn:)

Tusind tak for hjælpen.
Avatar billede Erik K Ekspert
04. februar 2022 - 14:19 #31
Tillykke med dine cc og sonos - det er i mine øjne langt mere fornuftigt at styre teknikken med en enhed som cc eller lignende og lyden med eksterne højttalere. Den slags enheder bliver opdateret og ellers er de billigere at udskifte end at købe nyt TV.
Et TV er for mig bare en dyr skærm, der ikke bliver opdateret og derfor hurtigt forældes.