Avatar billede Maiken Praktikant
16. februar 2022 - 21:04 Der er 7 kommentarer

Billeder fra ekstern til icloud

Hej

Jeg har alle billeder gennem tiden gemt på en ekstern harddisk.

Jeg har en iPhone og har også købt ekstra plads i ICloud, hvor alle billeder, jeg tager i dag, lagres i.

Jeg ønsker dog at få alle mine billeder lagt i en online løsning, så jeg er bedst sikret.

Kan jeg oploade alle mine billeder fra min ekstern harddisk til min iCloud, uden de samtidig overføres til min “Fotos”-app i telefon og andre devices?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. februar 2022 - 06:25 #1
Hvis den eksterne disk har adgang til din pc, så hent og log på iCloud på pc.
Så vil du få en iCloud mappe, som du kan se i stifinder, og du kan trække filer fra den eksterne til den mappe. Efter lidt tid er den mappe så synkroniseret med skyen, og det er det. Hvis du vil have mappen væk fra pc, så start med at logge ud fra iCloud på pc, og du kan slette mappen lokalt uden at der ændres på filerne i skyen.
Avatar billede INK Ekspert
17. februar 2022 - 13:18 #2
Apple Fotos i iCloud er en synkronisering. Dvs. alle fotos, der ligger i skyen bliver synkroniseret til de enheder, der er på samme AppleID. Du kan uploade dine fotos til iCloud som beskrevet i #1 eller du kan gå til iCloud i en browser og her uploade direkte uden din PC/Mac som mellemlager.
På din iPhone/iPad kan du slå en funktion til under fotos: Optimer iPhone lagring. Så gemmes originalstørrelse af fotoet i iCloud skyen, mens billedet på din enhed reduceres i størrelse svarende til skærmen. Det mindsker behov for lagerplads.
Jeg ved ikke hvad der sker, når din enhed bliver fyldt, men hvis du sletter et foto på én af enhederne, så SLETTES det overalt også i skyen.

Google Fotos virker lidt anderledes, idet fotos oplades fra appen til skyen. Man kan slette fotos på enheden uden de slettes i skyen. Efter behov kan man så i appen se alle sine fotos uden de fylder enheden op.
Avatar billede eurositi Ekspert
17. februar 2022 - 18:01 #3
#2 Et nysgerrigt spørgsmål angående iCloud...

Kan det virkelig passe, at filtyper, som ikke er nævnt på denne side, slet ikke kan uploades og lagres i iCloud? https://support.apple.com/en-us/HT205743

... Hvad stiller man så op med helt gængse billed-, lyd- og videofiltyper som DNG, WebP, AVIF, MKV, WebM, MTS, FLAC, Opus, Ogg osv.?

Enhver filtype kan lagres på Google Drive. Dog er det kun følgende filtyper, som kan forhåndsvises i Drive's egen filbrowser: https://support.google.com/drive/answer/37603?hl=en (WebP er dog også understøttet, kan jeg konstatere).

Dropbox har den bredeste formatunderstøttelse ifm. visning på drevet: https://help.dropbox.com/da-dk/files-folders/sort-preview/file-types-that-preview
Dropbox har heller ingen begrænsning mht. hvilke filtyper, som kan uploades.
Avatar billede INK Ekspert
17. februar 2022 - 18:20 #4
#3 Du kan efter min erfaring uploade alle filtyper til iCloud Drive, men de kan ikke umiddelbart vises i Fotoappen. Jeg kender dog ikke dine angivne filtyper i praksis, men der findes sikkert apps, så de kan vises på iPhone/iPad og Mac.
Avatar billede eurositi Ekspert
17. februar 2022 - 19:10 #5
#3
Efter en nøjere research ser det ud til, at der ikke er nogen begrænsning mht. tilladte filtyper, så det var blot Apples officielle dokumentation, som vildledte mig.

Det meste video og de fleste fotos på nyhedsmedier og sociale medier er efterhånden i webm og webp open source-formater, med mindre at brugeren tilgår dem på meget gamle enheder eller på Apple-enheder.

Apple understøtter til gengæld som de eneste de patenterede, licensbehæftede HEIC og HEVC formater, som ikke understøttes i hverken Windows eller Android-enheders standardsoftware uden tilkøb af codecs.

Den såkaldte "formatkrig", som har plaget forbrugerne siden 2010, handler udelukkende om Apples uvilje til at understøtte åbne mediestandarder, som alle andre producenter understøtter.
I praksis har det betydet, at stort set al online video i de seneste ti år har skullet lagres i to forskellige videoformater på alverdens servere. Intet tyder på at det vil slutte, fordi Apples forretningsmodel hænger nøje sammen med muligheden for at kontrollere de medieformater, brugerne anvender. ALAC i stedet for FLAC til tabsfri lyd er et andet notorisk eksempel.
Avatar billede Jens Praktikant
23. januar 2024 - 19:45 #6
#2 hvis du uploader et drev med fotos til iCloud, hvor der er et fotoarkiv i forvejen, hvordan kombineret du da de to fotoarkiver på iCloud?
Avatar billede INK Ekspert
23. januar 2024 - 20:34 #7
#6 hvis du oplader flere fotos til iCloud, vil du blive inkluderet i eksisterende arkiv sorteret efter dato. Disse fotos vil så kunne vises på andre enheder som iPhone og iPad. Husk at såfremt du sletter fotos i iCloud eller på en enhed, så slettes de overalt både i skyen og på enhederne !!!