22. februar 2022 - 13:06 Der er 3 kommentarer

Gemme værdi af slumpfunktion og sætte slump ud af funktion?

Er det muligt uden kodning og udelukkende ved hjælp af formler at sætte slump ud af funktion efter, at en værdi først er frembragt og denne værdi "huskes" og bruges i andre beregninger?

Har nok selv min tvivl, men hvis løsningen er der bliver jeg himmelhenrykt lykkelig.

Slumpfunktionen bliver så igen aktiveret ved hjælp af anden knap...
VIGTIGT at der ikke ikke må bruges makroer eller anden kodning, da jeg efter konstruktion af excel har et andet program til konvertering til html!!
Dette program håndterer ikke kodning.
Avatar billede jens48 Ekspert
22. februar 2022 - 13:42 #1
Nej det kan ikke lade sig gøre. Hvis du ikke vil bruge VBA kan du kun kopiere resultatet og indsætte resultatet som værdi. Men så mister du formelen.
22. februar 2022 - 14:49 #2
Tænkte det nok.
En løsning for mig kunne være at bruge et nummer for dagen i løbet af året.
Altså at der tildeles et nr ud fra = IDAG()
..altså 1. januar får værdien 1, 2. januar værdien 2 osv
Når et nyt år starter, begynder man forfra med nummerering.
Findes der en formel for dette?
Det må da findes og giver mig mulighed for hver eneste ny dato, at give mig ny værdi som fastholdes hele døgnet. Derfra fastholdes værdi som er i ark og som automatisk dannes med LOPSLAG.
Lidt kryptisk men ikke for mig hvis dagsnummerering i excel findes.
22. februar 2022 - 17:39 #3
Opretter nyt spørgsmål separat vedrørende
årets dato til årets dagsnummer excel