Avatar billede elmoe Juniormester
23. februar 2022 - 16:58 Der er 7 kommentarer

Striber i starten af fuldfarvet print

Jeg har en Canon imagePROGRAF Pro 4100s printer.

Der er begyndt at komme striber i printet ved fuldfarvet baggrund (petrolblå i dette specifikke tilfælde). Striberne løber i samme retning som printhovedet kører. Striberne kan anes på de første 5-7 cm af printet, og herefter ser printet fint og ensartet ud.

Jeg har naturligvis forsøgt forskellige rensninger og justeringer:

* Rengjort hele maskinen efter Canons guide (selvom den er relativt ny). Ca. et år gammel.
* Rensning af printhovedet.
    - Både almindelig og grundig rensning.
* Print af dyse kontrolmønster.
    - Det ser fint ud.
* Justering af printhovedet
    - Både automatisk og manuelt. Når jeg justerer manuelt, er nogle af stregerne ikke helt lige, og jeg har været nødt til at vælge de bedste.

Trods disse forsøg kan striber på tværs stadig ses på printet. Jeg har kontaktet Canon support, som har booket en tekniker. Desværre kan vedkommende ikke komme med det samme, og jeg er afhængig af printeren.

Jeg håber med jeres hjælp at kunne finde en løsning.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. februar 2022 - 17:10 #1
Jeg gætter på det ender med et nyt printhoved - det lyder som om du i forvejen har gjort alt det der kan gøres.

Det eneste du måske kunne gøre ekstra var at afmontere printhovedet og rengøre det manuelt - men den tror jeg du skal gemme - så ryger garantien nok...
Avatar billede claes57 Ekspert
24. februar 2022 - 08:50 #2
Sker det også, hvis du lige før har udskrevet en farve-side (evt i kladde)?
Hvis det er fejl på printerhoved, så ville fejl være hele vejen ned over siden.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. februar 2022 - 09:07 #3
Der er sandsynligvis tale om størknet blæk i nogle af dysserne. Når først der er "skruet op" for blækstrømmen, vil blækket flyde uden om de størknede områder, og printet se rigtigt ud, og vil derfor ikke vise fejl i resten af printet.

Men det kan ganske rigtigt efterprøves ved at skrive to dokumenter ud efter hinanden - andet dokument burde ikke have de store fejl i starten.
Avatar billede elmoe Juniormester
24. februar 2022 - 09:55 #4
Striberne forekommer hver gang jeg udskriver, men er mest tydelige på det første stykke af printet. Uanset hvor mange gange jeg udskriver. Derfor har jeg forsøgt at placere A5 og A4 motiver før de to større B2 print på rullen, så de store print kommer ud få flotte som muligt. Håber det giver mening.
Avatar billede ejvindh Ekspert
24. februar 2022 - 15:26 #5
Størknet blæk var også min første tanke. Men hvis det var størknet blæk så ville det vel vise sig i mønstrene. Det er jo netop dét, de bruges til at afdække...

Hælder også mere til noget med at printerhovederne lækker blæk, og derfor viser det sig kun i starten af linjen. Bekræftes også tildels af de nyeste oplysninger, selvom jeg dog tænker det kun burde være første linje, der havde problemet...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. februar 2022 - 15:54 #6
Godt input - jeg kan se jeg har fået det vendt på hovedet og tænkt at det var hvide striber i det blå (altså manglende farve). Beklager - så tror jeg heller ikke på størknet blæk, men snarere et printhoved der er halv-defekt.

Dysserne kan være brændt af, så de ikke lukker ordentligt af for blækket, der derfor langsomt siver ned i printområdet. Når der er printet et par linjer, er blækket tørret væk, og lækker så minimalt, at det ikke kan ses af det øvrige print.

Men det er desværre endnu værre - størknet blæk kan opløses. En afbrændt dysse kræver et nyt printhoved.
Avatar billede elmoe Juniormester
24. februar 2022 - 17:41 #7
Det viste sig at der var flere årsager til problemet. Det hjalp at installere en bedre printprofil på printeren, men det der gjorde den største forskel var, at justere højden på printhovedet.

Tak for alle kommentarerne.