Avatar billede mort1 Ekspert
04. marts 2022 - 13:39 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Formindske billeder

De billeder jeg lægger på min hjemmeside fylder simpelthen for meget - Kan nogen herinde anbefale et program (helst gratis), hvor det er muligt at reducere størrelsen, på en nem måde uden det går alt for meget ud over kvaliteten?
Avatar billede eurositi Ekspert
04. marts 2022 - 13:59 #1
Konvertér dem til WebP med IrfanView. Benyt "Picture"-indstillingen, hvis det er grafik, og "Photo", hvis det er fotos + en kvalitetsindstilling på f.eks. 75-80. Det burde ikke give noget synligt kvalitetstab, og filstørrelsen vil blive mærkbart reduceret.
https://www.irfanview.com/64bit.htm

WebP er et Google-udviklet open source billedformat, som nu understøttes i alle moderne webbrowsere. De fleste nyhedsmedier og sociale medier benytter i dag formatet som standard i stedet for jpg.

Apples software var 5-10 år længere om at følge med de øvrige i understøttelsen af dette format (Apple hader mediestandarder, de ikke selv kan kontrollere), men siden efteråret 2020 har Safari også understøttet både WebP og videoformatet WebM (VP9 video med Opus lyd).

Det forventes, at JPEG-XL (.jxl) bliver det dominerende billedformat i fremtiden. IrfanView kan også eksportere til dette format, hvis du installerer Plugins-pakken (se linket). Men dette format er endnu ikke understøttet i ret mange browsere og helt sikkert ikke på mobile enheder.

Billed- og videoformater som HEIC/HEIF/HEVC er dødfødte patenterede, licensbehæftede standarder, som kun understøttes af Apple. Hold dig langt væk fra dem, da ingen andre nogensinde vil begynde at understøtte disse formater.
Avatar billede eurositi Ekspert
04. marts 2022 - 15:30 #2
Et tredje - måske lidt fremtidigt - billedformat er AVIF, som er baseret på AV1 video codec'et. AVIF understøttes allerede i flere browsere og sågar af de mere fancy TV-apparater (som har power nok til at afkode det), men der er nok ikke udsigt til, at det får samme udbredelse som det royalty-frie AV1 videoformat, som hele industrien har valgt at understøtte.

Faktisk er både open source videoformatet AV2 såvel som det patenterede H.266 (VVC) videoformat allerede under udvikling. Men jeg tvivler på, at disse formater vil komme til at spille nogen rolle for billedstandarder.

Som tommelfingerregel kan man forvente, at browsere kommer til at understøtte nye åbne standarder, men ikke de patenterede.
For professionelle billed- og videoredigeringsprogrammer er historien desværre den stik modsatte. Bortset fra BlackMagic's Davinci Resolve har ingen af "elefanterne" i softwarebranchen (Apple, Adobe, Canon osv.) valgt at understøtte så meget som ét eneste open source medieformat. Det er en helt bevidst strategi og særdeles skidt set fra et brugersynspunkt.
Avatar billede milter Ekspert
04. marts 2022 - 16:00 #3
Og hvis det er en reducering af antallet af pixels, du søger, så kig her:

https://www.batchphoto.com/blog/top-10-apps-for-resizing-photos-on-windows/

https://listoffreeware.com/open-source-batch-image-resizer-software-windows/

Men husk, at operationerne skal laves med en kopi, hvis du ønsker at beholde originalerne
Avatar billede hkv Forsker
05. marts 2022 - 09:54 #4
Jeg har tidligere brugt dette program (kan både bruges online, eller downloades).

http://www.imageoptimizer.net/Home.aspx

Det har virket perfekt for mig.
Avatar billede mort1 Ekspert
05. marts 2022 - 11:46 #5
Jeg burde måske have skrevet "formindske og komprimere" eller giver det sig selv - Den mulighed ligger i hvert fald i de muligheder som #3 milter og #4 hkv linker til, dog ser det ud til, at FILEminimizer Pictures, som milter henviser til, kan komprimere mere end Image Optimizer, som hkv linker til,
Nu vil jeg afprøve dem begge i praksis og finde ud af hvilken der skal være min foretrukne.
Tak for jeres indspark.
Avatar billede milter Ekspert
05. marts 2022 - 18:29 #6
Noget tyder på, at du har Adobe Elements. Hvorfor ikke bruge det program?

https://helpx.adobe.com/photoshop-elements/using/resizing.html
Avatar billede mort1 Ekspert
06. marts 2022 - 12:14 #7
#6 det har du helt ret i milter, jeg har Adobe Elements 2019, men har/havde blot en ide om, at det kunne gøres nemmere - og til brug på em hjemmeside kan en lidt lavere kvalitet end de originale billeder nok accepteres.
Avatar billede eurositi Ekspert
06. marts 2022 - 12:56 #8
Jeg vil igen nævne, at WebP udelukkende giver fordele ift. JPG (25-35% mindre filstørrelse ved teknisk set helt samme billedkvalitet som JPG - og hurtigere load-tider).
I praksis har jeg mindsket filstørrelsen på grafik med en faktor 10 uden nævneværdigt kvalitetstab. Det samme ville være helt utænkeligt med JPG.

Eneste udfordring er, at Adobe nægter at understøtte formatet, men dét siger mere om Adobe end om formatet.
Avatar billede mort1 Ekspert
06. marts 2022 - 15:05 #9
#8 eurositi - Tak for dine indlæg, Jeg giver dig ret i, at WebP giver et mindre pladskrævende billede uden, i hvert fald for mig, synligt kvalitetstab, men, som du selv nævner, er det en udfordring at formatet ikke understøttes af Adobe. Af andre udfordringer er vel blandt andet også, at ikke alle browsere understøtter formatet.
Jeg kendte ikke formatet før du nævnte det, men vil da holde øje med udviklingen.
Avatar billede eurositi Ekspert
06. marts 2022 - 16:48 #10
Som jeg skrev i mit første indlæg, så er WebP understøttet i alle webbrowsere.
Er man i tvivl om formatunderstøttelse, er dette website en særdeles nyttig informationskilde: https://caniuse.com/?search=webp
Avatar billede milter Ekspert
06. marts 2022 - 19:41 #11
Alle programmer, som reducerer pixelantallet i et billede, benytter de samme metoder, og det har de gjort i de 22 år, jeg har arbejdet med billedredigering. Jeg har benyttet Paint Shop Pro det meste af tiden, men adskillige andre programmer er blevet afprøvet, og for øjeblikket har jeg tre billedbehandlingsprogrammer installeret.

Pixelreducering indgår i alle billedbehandlingsprogrammers basiske udvalg af muligheder. Ingen af dem er vanskeligere eller nemmere at arbejde med end andre, når man først har lært deres måde at gøre det på.

Og der er jo ingen grund (undtagen i meget få tilfælde) til at have et billede på websiden med 3000 x 4000 pixels, hvis det skal vises på en skærm med 2560 x 1440 pixels :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
07. marts 2022 - 13:47 #12
#11 De nyeste codecs (VP8, VP9, AV1, HEVC/H.265, VVC/H.266) benytter også pixelreduktion, men de benytter også en farveberegning/forudsigelse, som er forsøgt forklaret her: https://medium.com/@duhroach/how-webp-works-lossly-mode-33bd2b1d0670

Det er essentielt grunden til, at de er JPEG overlegne ift. performance / forbrug af båndbredde.