Avatar billede Jan4b Praktikant
14. marts 2022 - 19:53 Der er 1 kommentar

Excel makro

Hej derude

Er den en der kan gennemskue, hvorfor denne makro ikke vil virke ?
Den skal virke i et Excel ark 2019.

Det er en skabelon til en faktura og skulle virke således :
Fakturanummer er opgivet i celle E5. Når man åbner arket, lægges 1 til fakturanummeret og der gemmes en faktura i den definerede mappe, her : "D:\Dokumenter_D\testfak\"
Samtidig gemmes en ny skabelon med fakturanummer + 1 og man er klar igen til næste faktura.

Fejlen er, at skabelonen med fakturanummer + 1 ikke gemmes, men der oprettes god nok en faktura i den definerede mappe.
Gode forslag modtages med glæde 😊.

Mvh. Jan

Private Sub Workbook_Open()

If ActiveWorkbook.Name = "Fakmoms1" Then
    Worksheets("Faktura").Range("E5") = Worksheets("Faktura").Range("E5") + 1

    Application.DisplayAlerts = False
    ActiveWorkbook.SaveAs "Fakmoms", FileFormat:=xlOpenXMLTemplateMacroEnabled
    Application.DisplayAlerts = True

    StiNavn = "D:\Dokumenter_D\testfak\"
    Filnavn = StiNavn & "Faktura " & Format(Worksheets("Faktura").Range("E5"), "0000")
    If Dir(Filnavn & ".xls") = "" Then
        ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=Filnavn, FileFormat:=xlWorkbookNormal
    Else
        MsgBox "Fakturanummer " & Format(Worksheets("Faktura").Range("E5"), "0000") & " eksisterer allerede. Programmet afsluttes", vbCritical + vbOKOnly, "Kritisk fejl!"
        Application.Quit
    End If

End Sub
Avatar billede jens48 Ekspert
15. marts 2022 - 12:59 #1
Skal den ikke gemmes med samme navn, som den oprindelige? Altså "Fakmoms1" i stedet for "Fakmoms"