Avatar billede ErikHg Ekspert
24. marts 2022 - 19:56 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Mini DV Kamara til MINI DV Cassette

Hej, jeg har en kammerat, der har nogle gamle mini DV bånd, han gerne vil have  mulighed for at kunne afspille, og overføre til DVD.
Så nu er det jeg spørger om det er muligt at skaffe et sådant kamera.
Jeg {b]har[/b] ledt på DBA, men desværre uden held.
Der er tale om cirka 50 bånd og derfor vil det koste en mindre formue at få dem overspillet hos et firma der gør dette.
Hans svigerforældre har et Mini DVD kamera men dette er gået i stykker.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede PS2017 Novice
24. marts 2022 - 20:36 #1
kig på ebay der er måske en løsning.
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. marts 2022 - 20:39 #2
Der er da et enkelt på dba.dk godt nok ikke billigt.

https://www.dba.dk/hd-dv-camcorder-canon-xl-h1/id-1077200891/

Du skriver mini dvd også -er det https://en.wikipedia.org/wiki/MiniDVD er det en anden historie - men det vil man vel ikke kalde bånd.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. marts 2022 - 21:11 #3
Det er en fejl fra min side. Det er ikke Mini DVD, der skal stå, med DVCassette. Se linket.

https://ibb.co/fxPR0ns

Størrelsen er ca. 5 x 7 cm.
Avatar billede kulawig Professor
25. marts 2022 - 08:47 #4
https://www.dba.dk/super-vhs-jvc-hr-dvs1/id-1087888026/

hvis det kun er VHS delen der er i stykker på denne ... så kunne det være en løsning

( fejlen med bånd der ikke trækkes ind, kan normalt løses ved at tage låget af og sætte indtræks mekanisme i den rigtige position igen)
Avatar billede kulawig Professor
25. marts 2022 - 08:55 #5
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. marts 2022 - 10:36 #6
Takker. Jeg undersøger annoncen på DBA, for det er lige et sådant
kamera der søges👍
Avatar billede finb Ekspert
25. marts 2022 - 12:29 #7
Læg mini-kassetten i en vhs-konverter-kassette,
afspil i en vhs-video-afspiller
Avatar billede Mikael Ekspert
25. marts 2022 - 13:18 #8
Angående #7  Jeg tvivler på at den løsning kan bruges ??

https://transfervideotapes.com/mini-dv-to-vhs-adapter/
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. marts 2022 - 13:24 #9
DV er et digitalt format VHS analogt - ja så en mekanisk adapter løser ikke problemet.
VHS findes i et mini format -det er nok det er leder til misforståelsen.
Avatar billede Mikael Ekspert
25. marts 2022 - 13:37 #10
Jeg har et ældre JVC kamera med samme type bånd.
Kameraet er defekt da det fejlagtigt melder om "fugt". (Defekt fugtsensor ?)

Men et endnu større problem er, at det kamera anvender et 2 x fireware kabel mellem kamera og computer. Så det kræver at computeren har et Fireware stik.

Og det har de færreste nyere computere i dag.

https://www.av-cables.dk/firewire-400-4p-6p-kabel/delock-firewire-400-kabel-6-pin-han-til-4-pin-han-1-m.html?utm_source=google&utm_medium=organicshopping&utm_campaign=googleshoppingorganic&gclid=Cj0KCQjw0PWRBhDKARIsAPKHFGjWj0Q6jBTOfgcOrKESzEnrZ9HAfIXtLWbrU4riPLtcDlGI2Cdi_bQaAl55EALw_wcB
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. marts 2022 - 22:58 #11
Jeg havde selv engang et JVC videokamera, der anvendte de såkaldte VHS-C bånd. Disse bånd kunne afspilles i en almindlelig VHS-maskine, vha. en adapterkassettte, men var ganske rigtigt til analoge optagelser. DV båndene er meget mindre end VHS-C.

https://da.wikipedia.org/wiki/VHS-C
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
30. marts 2022 - 12:21 #12
MiniDV er digitale bånd. Du opnår kun den digitale kvalitet hvis de også overføres digitalt. Dvs. via en Firewire forbindelse. Ellers bliver kvaliteten langt dårligere.
Avatar billede ranni Forsker
29. juli 2023 - 20:20 #13
Hvis ikke problemet er løst, kan jeg afspille og digitalisere miniDV bånd fra mine 3 afspillere.
Jeg er ikke et firma, men kun een , der har lavet rigtige mange videobånd om, så de kan ses på FLADskærmen.  !!!