Avatar billede Uvanga Ekspert
25. marts 2022 - 18:35 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

mit.dk log ind

Er der nogen der kan forklare hvordan jeg logger ind på Mit.dk på mobil?
Når jeg åbner Mit.dk, skal jeg logge ind på MitID. Men hvordan gør jeg det, hvis jeg åbner NemID, er Mit.dk forsvundet....På en eller anden måde skal jeg skifte mellem de to app. De forklaringer der ligger på nettet giver ikke rigtig mig nogen hjælp. Jeg anvender Android
Så gerne en "Pædagogisk" forklaring👌
Avatar billede thov Forsker
25. marts 2022 - 18:50 #1
Du skal aktivere NFC på telefonen. Det gør du gennem Indstillinger > flere forbindelser.
Når du så fra MitID bliver dirigeret over i NemID, skal du her aktivere MitID
ved at aflæse chippen i dit pas, som gerne må være nyere end 2012.
Det var på den måde jeg fik liv i MitID.
Avatar billede Uvanga Ekspert
25. marts 2022 - 19:13 #2
ad#1 NemID virker ok, det der er udfordringen er at skifte mellem to app på samme mobil. F.eks. logge ind på Mit.dk, der så siger at jeg skal åbne MitID for godkendelse. Det er dette skift mellem to app der volder problem.
Men jeg har måske misforstået det, at det ikke kan lade sig gøre??? Eller hur?????
Avatar billede thov Forsker
25. marts 2022 - 20:39 #3
Ja, du har misforstået proceduren.
MitID skal aktiveres gennem NemID, eller kommunens Borgerservice.
Efter aktiveringen og valg af koden på minimum 6 tegn, er MitID klar til brug.
Avatar billede Uvanga Ekspert
25. marts 2022 - 21:17 #4
Jo, men MitID virker ok. Det er skiftet til/fra MitID & Nem.dk=Alternativ til eboks
Jeg kan godt se jeg har skrevet forkert i #2.( NemID virker ok) Skulle være MitID.
Men i kampens hede er det desværre smuttet🤷‍♂️
Lige for at summere: Det drejer sig om, på mobil at logge ind på en app, der kræver godkendelse via MitID
Avatar billede thov Forsker
25. marts 2022 - 22:13 #5
Når du åbner MitID på tlf. , viser den vel en blå skærm med "Klar til brug".
Nu venter den bare på besked fra bank/myndighed/etc. om godkendelse.
Når  beskeden melder sig, swiper du og indtaster koden du valgte ved oprettelsen.

Det går bare langsomt med overgangen fra NemID til MitID.
MitID var klar hos mig i 3 mdr., inden jeg pludselig fik behov for den i netbanken
og havde glemt koden.
Avatar billede Erik K Ekspert
26. marts 2022 - 01:12 #6
Jeg tror I taler forbi hinanden
Uvanga - hvis jeg forstår dit problem korrekt, så kan du løse det på følgende måde:

Man åbner Mit.dk og trykker på Log på privat - så åbnes MitID, hvor man indtaster bruger-id og trykker på Fortsæt - det næste billede henviser til, at man skal åbne MitID app.
For at gøre det, uden at lukke siden, skubber man fra bunden af telefonen, så siden vises i mindre format. Herefter åbner man alle apps (hvis ikke MitID appen ses i bunden af telefonen) og åbner MitID-appen og godkender - tryk på Afslut og skub herefter fra bunden et stykke opad. Her vil man så se den tidligere forladte side til venstre - den trykker man på og siden åbner sig i fuld størrelse og man er logget på.
Avatar billede Erik K Ekspert
26. marts 2022 - 01:14 #7
Det er i øvrigt mest praktisk, at have MitID-appen liggende på nederste række af apps på telefonen - så er den nemmest tilgængelig ved ovenstående manøvre.
Avatar billede thov Forsker
26. marts 2022 - 09:46 #8
Jeg åbner E-boks på PC ,og vælger "MitID" som login.
Den første gang skulle jeg lige indtaste min selvvalgte kode, sætte flueben i 'husk',
åbne MitID appen på tlf. og swipe.
Jeg får kuldegysninger ved tanken om at være tvunget til klare alt fra tlf/tablet.
Mikroskopiske tastaturer og berøringsfølsomme skærme, som hele tiden pønser på
at føre mig hen hvor jeg ikke vil.
Bare det at bladre i min e-avis, er næsten som at læse papir avis i en orkan.
Avatar billede Uvanga Ekspert
26. marts 2022 - 11:23 #9
ad#6 Det var netop den fremgangsmåde jeg efterlyste. At både gennemføre login, og godkende app på mobil.
Tak til jer begge for indlæg.