Avatar billede pegazuz Mester
01. april 2022 - 18:41 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan resettes HP840 BIOS efter fejlet Hackintosh installerings forsøg

Hej, jeg er kvajet mig lidt :) Havde lyst til at forsøge at bygge en Hackintosh fra en HP840 Generation 2. Jeg købte den brugt renset for styresystem. Jeg vidste tydelig ikke hvad jeg havde gang i... men sådan er det engang imellem.

Fik lavet en Mac boot USB, som ikke virkede efter at jeg forsøgte at boote på den. Imidlertid har Mac softwaren alligevel fået rodet rundt i min BIOS, så når jeg nu forsøger at installere Linux fra USB, så lader der til at være nogle "rester" fra Mac forsøget idet den beder mig om at "NVRAM reset", som er der fra Mac installationen. Jeg får ikke muligheden for at installere fra USB.
Jeg har ellers ikke valgt noget til eller fra i BIOS indstillingerne, så ved ikke om der er nogen jeg kan gøre der.

Ved opstart i BIOS, kommer Linux boot USB'en ikke op som en mulighed.

Så spørgsmålet er nu hvordan får jeg min BIOS HEEELT! tilbage til fabriksinstillingerne.

Jeg har prøvet nedenstående:
- Win+B
- win+V
- frakoble CMOS batteriet, dernæst kortslutte polerne
- tilslutte en HP recovery USB

"resterne" af Mac'en er der stadig.

Nogen gode råd? Og ja, der må godt grines :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. april 2022 - 19:25 #1
Jeg har fundet noget på YouTube - jeg ved ikke om det kan hjælpe, men der er flere muligheder, så det kan jo være at der er gevinst🤞

https://www.youtube.com/results?search_query=resettes+BIOS+HP840+
Avatar billede pegazuz Mester
01. april 2022 - 19:31 #2
Tak. Der har jeg også været :)
Næste skridt er måske at finde en ny chip og så at skulle til at lodde. Jeg håber dog ikke det kommer så vidt
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. april 2022 - 23:31 #3
Uden jeg bestemt vil gøre mig til ekspert på dette område. Men kunne det tænkes det "bare" er et spørgsmål om at få nulstillet din MBR ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. april 2022 - 10:09 #4
#2 - Det med at lodde er vist ingen mulighed. Komponenterne på et motherboard er så små at det i realiteten er umuligt at udskifte disse komponeter.
02. april 2022 - 16:54 #5
Tryk F10 under opstart.
Vælg factory default (hedder evt noget andet).
Save changes and exit.

Du skal være opmærksom på at det er en erhvervs maskine, så den har secure boot, TPM m.m.

Bemærk også, det er UEFI ikke BIOS.

Link til service manual
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c04560057.pdf
Avatar billede pegazuz Mester
02. april 2022 - 18:39 #6
Jeg prøver og vender tilbage
Avatar billede pegazuz Mester
03. april 2022 - 15:32 #7
Det lykkedes mig nu omsider at få installeret et OS, i dette tilfælde Ubuntu. Hvad gjorde jeg. Gik ind i EUFI og valgte at den skulle boote på "Legacy" istedet for "EUFI". Med dette genkendte den Ubuntu boot USB og installerede. Samtidig blev HDD resetted, så forhåbentlig blev alt det rod jeg havde lavet, så samtidig også slettet. Tak for feedbacken.

Nu hvor jeg har fået et OS på computeren, kan jeg begynde forfra på mit Hackintosh projekt :)
05. april 2022 - 16:40 #8
Velbekomme
Avatar billede kulawig Professor
09. november 2023 - 08:51 #9
prøv lige at rive disken ud

https://www.ifixit.com/Guide/HP+Elitebook+840+G1+Hard+Drive+Replacement/50343

så du tvinger maskinen til at kigge efter alternativ boot medie

hvis det virker så sæt disken i en anden maskine og slet alle partitioner

mvh