Avatar billede dsj1972 Juniormester
13. april 2022 - 20:38 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Beregne forfalds dato

Hej Eksperter,

Jeg har en faktura rapport hvor jeg gerne vil have forfalds dato ud fra forskellige betalings betingelser, men kan ikke lige hitte ud af hvordan jeg beregner:

f.eks "løbende måned+ 30 dage"

Må meget gerne være i Vba, da jeg som sagt har forskellige betingelser, så det er nok nemmest i vba.

Jeg har kigget en del på nettet, men der er ikke meget omkring det, ihvertfald ikke omkring at udregne resterende dage på måned fra dags dato.

Håber på et kvikt svar :)

Mvh Dennis
Avatar billede arne_v Ekspert
13. april 2022 - 20:56 #1

Function PayDateFirst() As Date
    Dim d As Date
    d = Now()
    d = DateSerial(Year(d), Month(d), 1)
    d = DateAdd("m", 2, d)
    PayDateFirst = d
End Function

Function PayDateLast() As Date
    Dim d As Date
    d = Now()
    d = DateSerial(Year(d), Month(d), 1)
    d = DateAdd("m", 2, d)
    d = DateAdd("d", -1, d)
    PayDateLast = d
End Function

Avatar billede Gustav Ekspert
15. april 2022 - 08:53 #2
Det kommer an på, om 30 dage skal tages bogstaveligt eller som udtryk for en måned, som ofte anvendt ved 30/360 dage pr. måned/år beregning. Det giver især en forskel omkring februar:

Fakturadato = #13-1-2022#
' Betaling: Løbende måned, 30 dage

' Bogstavelig:
? DateSerial(Year(Fakturadato), Month(Fakturadato) + 1, 30)

' 30/360:
? DateSerial(Year(Fakturadato), Month(Fakturadato) + 2, 0)

' Betaling: 60 dage
Dage = 60

' Bogstavelig:
? DateAdd("d", Dage, Fakturadato)

' 30/360:
? DateAdd("m", Dage \ 30, Fakturadato)
Avatar billede dsj1972 Juniormester
15. april 2022 - 17:20 #3
Hej, Takker for begge gode forslag,

Blev dog Gustav´s forslag som kunne bruges, idet jeg bestemt mener at det skal tages bogstavligt idet man jo skriver "lb måned + 30 dage Netto" derved kan det næppe juridisk forstås anderledes. Og hvad angår de 60 dage Netto, er det igen bogstavligt, som er gældende. Og det ser ud til at virke, burde også virke med skudår.

mvh Dennis