Avatar billede jhjorsal Mester
15. april 2022 - 21:21 Der er 7 kommentarer

4G på skib i Grønland

Jeg står og er ved at planlægge at få installeret 4G modtagelse på et skib der sejler på Grønland, hvor 4G sendes på 800MHz.
Hvis pris ikke er et stort problem, er der så nogen der har lyst til at give et forslag til antenne og kabel. Routeren er en helt almindelig Huawei til sim kort og med 2 antenne indgange. Og er der noget jeg skal være specielt opmærksom på ?
Avatar billede ebea Ekspert
15. april 2022 - 22:49 #1
Først og fremmest, skal du tænke på, at for at kunne bruge antenner til modtagelse på et skib, skal det være baseret på antenner som kan følge retningen til den sendemast som leverer signalet.
Og for at få et brugbart signal, og med MiMo teknik som din Router er beregnet til, er der faktisk kun Yagi antenner som er brugbare. Og du skal til din Router bruge, både en Vertikal, og Horisontal.
Og Yagi antenner, skal for at have sin fulde effekt, være ganske nøjagtig rettet mod sendemasten, da de ellers mister sin forstærkning, næsten fuldstændig.

De rundstråle antenner, eller fladantenner som er i handlen, og som påstås at de har X antal dB i forstærkning, kan du se bort fra, da de ikke har den store effekt.

Jeg har for nogle år siden, lavet et program i Excel, til at beregne netop Yagi antenner, til de frekvenser man ønsker, og med den ønskede forstærkning man skal bruge. Og med de parametre indtastet, kan man få et nøjagtigt design på antennen, med bomlængde, str. på Dipol, antal direktorer samt alle nøjagtige mål på disse, og som kan printes ud, lige til at bygge antennen efter. Der vil også være angivet hvor meget du skal bruge i materialer.

Så med det in mente, er der kun at overveje hvordan du vil styre dette.

Jeg har i de sidste 12 år, inden pensionering, sejlet på passager skibe, og med bl.a. antenne systemer som en del af mit arbejde. Så jeg har et ganske godt kendskab til, hvad der kræves for at få det til at virke, (og ikke virke).
Avatar billede jhjorsal Mester
15. april 2022 - 23:41 #2
Der kom en masse nyt ind for mig, jeg var af den overbevisning at hvis man bare købte to god nok rundstråle antenner, så var alt super.
Men så er man vel nærmest over i sådan en slags parabol ophængs løsning til både. Men sendemasterne vil jo skifte efterhånden som man kommer nedad kysten ?
Og den router jeg har, er den slet ikke beregnet til rundstråle antenner? for lige nu har vi jo 2 på fra Procom der hedder CLX 900/1800/1900/UMTS/LW og jeg er da ikke imponeret, vi har en rækkevidde fra Nuuk på ca 13NM
Findes der et system der kan det du snakker om, og i givet fald - hvad hedder det ?
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. april 2022 - 00:38 #3
Avatar billede ebea Ekspert
16. april 2022 - 07:43 #4
#2 - Hvis bare det var så enkelt (at købe 2 rundstråler), så ville mange være rigtig glade ;-)  Men så enkelt er det desværre ikke.
Nej, de rundstråle antenner, er som jeg skrev i #1, næsten uden værdi, da de er bredbånds antenner, og med en meget lille forstærkning.
Routeren skelner ikke imellem, hvad type antenne den bruger, men kun på det indkomne signal (800 Mhz).

4G signalet fra sende antenne masten, vil på en god dag have en rækkevidde på ca. 20 - 30 km. i et område som på Grønland. Og det er den rækkevidde du kan øge med et par antenner som er "skåret" til den eksakte frekvens på 800Mhz. Og du vil formentlig kunne få dette op på 50 km. Over dette begynder Jordens krumning, at have indflydelse, afhængig af højden og placering af sende mastens højde over jord overfladen.

Men som jeg skrev, så er det alt sammen baseret på, at du har en retning til sende masten, hele tiden. Og det er problemet på et skib.
Så den eneste mulighed er, at du kombinerer antennerne, med et tracking system, nøjagtig som bruges til satellit signalet på skibe.
Men for at det skal virke hele tiden, skal det også have en styring som er i stand til, at kunne skifte mellem de forskellige sende masters position, som skal være lagt ind i styringen.

Det kan lade sig gøre, men er en noget dyr løsning. Og mit gæt er, at det er i omegnen af 25.000 - 35.000 kr. (for udstyret), som så også skal opsættes. Jeg har ikke eksakte priser på udstyret i dag, da det er en del år siden, jeg har "rodet" med dette.
Avatar billede ebea Ekspert
16. april 2022 - 08:00 #5
#2 - En lille tilføjelse til indlæg #4 - Selv en Procom antenne som er lavet lige nøjagtig til frekvensen, vil kun have en forstærkning på ca. 2 dbi
https://amphenolprocom.com/products/base-station-antennas/523-cxl-800-1

Men en Yagi antenne lavet til frekvensen, vil have en forstærkning helt op til 20 dbi (afhængig af den længde den laves i), og altså mange gange kraftigere.
Avatar billede jhjorsal Mester
27. april 2022 - 16:28 #6
Hej igen ebea
Skulle lige ind og læse det du havde skrevet, igen. og der kunne jeg se at du havde tilføjet endnu en kommentar som jeg ikke lige var blevet adviceret om, takker for kommentarene. Jeg skal lige hører, det system du snakker om med en retningsbestemt antenne og en platform med et tracking system, har sådan et system et navn? for når jeg søger "retningsbestemt 4G antenne med tracking system marina" så kommer der absolut ikke noget frem.
Avatar billede ebea Ekspert
27. april 2022 - 17:16 #7
#6 - Nej, ikke noget specifikt navn. Alle dele, er specialtilpasset, fra antenne(r), til det tracking system som evt. skal styre det. Og som jeg også skrev, kan det blive en lidt dyr løsning, da især tracking delen, skal special designes, til at kunne dække det område hvor i sejler.

Men prøv at kontakte det firma, som jeg linker til herunder (det er et Svensk firma). Og så beskriv din problemstilling i din henvendelse. Det er muligt at de kan levere, eller allerede har en løsning.

https://www.nowherenetworks.com/misp-maritime-internet-service-provider/