Avatar billede emil123 Juniormester
22. april 2022 - 10:14 Der er 4 kommentarer

Gæt et tal - program

Gæt et tal
a.  Du skal lave et spil hvor brugeren skal gætte et tal mellem 1 og 100. Ved hvert forkert gæt skal brugeren have at vide om gættet er for højt eller for lavt. Når brugeren har gættet rigtigt skal du skrive antal forsøg til en fil samt brugerens navn.
b.  Du skal i din fil kunne finde den bruger med højeste score (laveste antal gæt) og udskrive navn og antal gæt på skærmen.

Tip! Random rnd = new Random();for (int i = 0; i < 4; i++){ Console.WriteLine(rnd.Next(100)); //returnerer et heltal mindre end 100}

Ja... Indtil videre har jeg bare skrevet tippet ind men ved ikke hvordan jeg skal implentere eller samhører den med opgaverne eller hvordan jeg skal kode programmet generalt... Please hjælp. Jeg ved ihvertfald der skal bruges loops og arrays osv.
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. april 2022 - 11:44 #1
#emil123
Det kan være du skulle kigge efter en anden uddannelse. Indtil videre har du bare smidt hele opgaven ind her, og ladet andre lave den. Der er en grund til at i får disse opgaver, bl a at i skal lære jer det mest fundmentale, hvilket du ikke gør hvis du fortsætter sådan her.

Har du problemer, snak med din lærer. Lad ikke andre løse dine opgaver, så lærer du dig nada.
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. april 2022 - 13:13 #2
Som der nævnes i #1, så lærer du ingenting ved at få andre til at lave opgaven for dig. Men det du lærer af, er at begynde og tænke i udvikler-retninger.

Du kunne spørge dig selv.
Hvordan læser jeg fra en fil?
Hvordan skriver jeg til en fil?
Hvordan kunne strukturen i filen være, så du kan udlæse brugernavn og score på et senere tidspunkt.
Alt programmering går i bund og grund ud på at forstå opgaven og så bryde den ned i mindre bider.
Selv for folk der har programmet i mange år, kan en opgave virke uoverskuelig, men ved at bryde den ned, så løser du et "problem" ad gangen og lige pludselig står du med en fungerende løsning.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2022 - 15:11 #3
problem beskrivelse -> kode løsning

kan godt virke uoverskuelig, men så deler man op i:

problem beskrivelse -> logisk løsning -> implementation i kode

evt. yderligere en opdeling:

problem beskrivelse -> logisk løsning beskrevet i dansk -> logisk løsning beskrevet med kasser og tal på papir -> implementation i kode
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2022 - 15:15 #4
Problemet er jo allerede opdelit i 2 dele + og du kan nok med fordel lave den første del i 2 faser:

a1) gætte processen men udskriv bare til skærm
a2) ændre fra at udskrive på skærm til at tilføje til fil
b) søgning i fil