Avatar billede spiff27 Juniormester
25. april 2022 - 10:02 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Bloker et bestemt nummer med fejltone

Hej.

Jeg har problemer med bestemte numre fra firmaer der ringer mig op, jeg sidder med nyeste Android på min gamle Huawei mobil. Det er muligt at oprette en sortliste, men ligenu har jeg fornemmelsen af at de kan se mit nummer er aktivt, og at de får lov til at ringe ud, selvfølgelig uden at jeg ser opkaldet på skærmen pga sortlisten.

Det bedste ville være at de forskellige numre, jeg kender til, blot modtager en fejltone, eller en besked med at nummeret ikke eksisterer.

Mit alternativ er et nyt telefonnummer, med diverse sikkerhedsforanstaltninger. Men hvis jeg blot kunne klare det i android systemet, ville det være det nemmeste.

Håber i kan hjælpe :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. april 2022 - 11:59 #1
Der er da en blokeringfunktion på mobilen. Når man én gang har modtaget et opkald fra en person/et firma, der er uønsket, så er det da bare at blokere det pågældende uønskede nummer - så kan de ringe nok så mange gange - din telefon vil ikke reagere på disse opkald, og sagen er derved løst.
Selv har jeg på min Samsung Galaxy, blokeret adskillige numre, der tydeligvis er fup og svindel - disse numre starter ofte med 44 eller 49 og er efterfulgt af mere end otte cifre. 44 og 49 er hhv. Storbritaniens og Tysklands internationale retningsnumre, men jeg har også adskiilge  numre med kun otte cifre blokeret.
Avatar billede spiff27 Juniormester
25. april 2022 - 12:14 #2
Tak for dit svar, jeg er klar over blokeringsfunktionen, og jeg har et væld af numre på den. Jeg ville bare gerne vide om folk der er blokerede, får en alm ventetone, altså om de sidder og venter på at jeg tager den (uden at jeg ved det, da de er blokerede), eller om der bare bliver helt stille i røret/eller en fejltone når de ringer?

Altså hvad sker der i røret hvis man ringer op og er blokeret?
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. april 2022 - 13:10 #3
Jeg kan desværre ikke svare på dit spørgsmål, men jeg formoder at den bare er tavs. Sker det tilstrækkelig magne gange, opgiver dem der ringer nok, og findre nogle andre ofre.
Der var en periode tidligere i år, hvor jeg modtog adskillige fupopkald hvor numrene startede med 44 eller 49. Disse blokerede jeg, og der har nu i en periode været fred.

Tilgengæld får jeg dagligt adskillige fupmails fra bl.a. "Norton" og MacAfee" der producerer antisvirus software. Disse mail indeholder besked om at mit abonnement er udløbet. Der er bare lige det ved det, at jeg aldrig har haft MacAfee antivirus installeret på mine pc´ere og har Norton med udløbdato 31. december hvert år. Jeg kunne have købt adskillige computere, for de penge jeg kunne have brugt på disse "gode tilbud", der kun er sat i verden med ét formål, nemlig at franarre brugerne deres penge og oplysninger.
Avatar billede spiff27 Juniormester
25. april 2022 - 13:27 #4
Ok tak for svaret, nu har jeg da en fornemmelse af hvad andre gør. Jeg må lave nogle tests med mine venner for at finde ud af hvad der sker i den anden ende. Har også mistankte om at den er tavs. Giver det et prøv... Yup alle hustler alle på nettet, fupmails samt reklamer og porno. Det er stadig ligeså sort som i slut 90'erne, bare poleret op til bedre grafiske løsninger. Børn under 18 burde slet ikke have adgang.

Tak for dit input (Y)
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. april 2022 - 14:32 #5
Angående mails så kan jeg oplyse at jeg på nuværende tidspunkt har 442 blokerede mails. Dette tal er helt dugfriskt, da jeg lige har talt antallet.
Der udvises en utrolig vedholdenhed fra fupmagernes side. Det er naturligvis ikke altid de samme, men formålet er det samme; at narre folk, og desværre er nogle så naive, at de hopper i med begge ben. Dette gælder især hvis der kommer mails hvor Skat, diverse banker, og andre man burde have tiltro til står som afsender. Der er bare det ved det, at afsenderadresserne ofte IKKE ender på.dk. Alene det indikerer at der er tale om fup.