Avatar billede emil123 Juniormester
26. april 2022 - 14:04 Der er 1 kommentar

Hjælp, urgent!

Hej, jeg har brug for hjælp med denne afsluttende opgave

På TEC Ballerup stadion med plads til 500 tilskuere, spilles der fodboldkampe hver søndag kl.  10.00.Det er amatører der spiller og det koster at se kampene. Der er adgang for voksne og børn, også tilskuere, der ikke er medlem af klubben (medlemmer af klubben får 10% rabat!)En børnebillet koster 30 kr. en voksenbillet koster 65 kr.  Børn har kun adgang ifølge med en voksen.Man skal først indtaste hvor mange voksenbilletter og derefter hvor mange børnebilletter man vil    købe. Der skal være en god vejledning, så brugeren af programmet ikke er i tvivl om hvad der skal indtastes.
a.  Når prisen er udregnet og vist, skal programmet spørge om man er medlem af klubbens foreningsgruppe. Her kan man svare ja eller nej.

b.  Er man medlem får man rabat på 10%. Udskriv rabatten.

c. Der skal være to løkker (en ved hver indtastning af antal billetter) så man
højst kan bestille 10 børnebilletter og 10 voksenbilletter.

d.  Lav en udskrift der også fortæller hvor mange billetter man har købt i alt. Altså børne- og voksenbilletter tilsammen.

e.  Nogle enkelte udenlandske tilskuere vil    gerne betale i Euro. Modificer programmet så det også kan udskrive prisen totalprisen i EUR. Regn med at kursen pt. er 757,34. Sørg for at afrunde til hele Euro, da vi ikke kan give tilbage i udenlandsk valuta.

f. Tilføj dato, så programmet altid udskriver den aktuelle dato øverst til højre på skærmen

Jeg skal bruge loops/if else statements/arrays osv. indtil videre har jeg lavet en kode som viser antal billetter og spørger "brugeren" hvor mange billetter de vil købe både for voksenbillet og børnebillet. Men derfra går jeg ligesom i stå. Jeg be'r jer ikke om at lave opgaven for mig men jeg har bare brug for et skub fordi jeg føler jeg er psykisk nede og ramme jorden lige nu. Mangler jeg flere strings/ints etc, eller skal jeg bare gå i gang med if else statements nu? og hvor kommer de forskellige ting ind etc etc
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2022 - 15:15 #1
Du skal ikke angribe problemet fra C# siden d.v.s. at du skal ikke spørge om du skal bruge flere strings/int/kontrolstrukturer.

Du skal angribe problemet fra opgave siden. Forestil dig at det var en matematikopgave og ikke en programmeringsopgave - hvordan ville du så løse opgaven. Når du ved hvordan opgaven skal løses logisk, så skal logikken oversættes til C#.