Avatar billede Onkel I Seniormester
23. maj 2022 - 20:14 Der er 6 kommentarer

4K opløsning og skærm med maks. 1080p

Jeg har et spørgsmål omkring 4K opløsning og et skærm som har en maks. opløsning på f.eks. 1080p. Jeg er ikke helt ekspert i området, og alle de fiduser der ligger bagi det, men når man f.eks. har en skærm som maks. kan køre eller vise 1080p, hvordan kan det så være, når du f.eks. afspiller en video på YT eller en film som er i 4K opløsning, at man kan se den forskel og kan se kvalitet af 4K, burde den så stadig ikke vise som 1080p selvom der står 4K er valgt fordi skærmen ikke kan vise mere end de 1080p? Skal det forstås at selve skærmen viser i sig selv 1080p men at video der ligger på nettet som er i 4K opløsning kan sagtens blive vist på en 1080p skærm fordi det måske ikke er selve skærmen der bruger kræfter til at afspille, men teknisk set bare afspiller hvilken som helst video? Så hvis det egentlig er på denne måde, er det så også på samme måde, hvis skærmen havde en maks. opløsning på 720, 480p osv osv hvis der selvfølgelig også findes sådan nogle skærme længere..
Avatar billede kurtba Ekspert
23. maj 2022 - 21:58 #1
Har du prøvet under indstillinger på youtube at vælge opløsningen?
Jeg har lige prøvet på min skærm, som max kan vise 1080p.
Jeg har lige set flere film som er i 4k på youtube og  valgte både at vise som 1080p og som 2160p (som den jo ikke kan) og jeg kunne ikke se nogen som helst forskel.
Avatar billede Onkel I Seniormester
24. maj 2022 - 00:29 #2
# 1

Så på din skærm kan du ikke se forskellen på denne video når du vælger 1080p og 4K? Det kunne jeg ellers ret tydeligt...

https://www.youtube.com/watch?v=fi8F6rk2ERI&ab_channel=PianoRelaxing
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. maj 2022 - 00:30 #3
Hvis tingene er lavet ordentligt så er det som kurtba skriver. Men er 1080P videoen en opskaleret 480p video - og 4k videoen ægte er der forskel.
Avatar billede Onkel I Seniormester
24. maj 2022 - 01:25 #4
#3

Hmm det ved jeg ikke...
Avatar billede eurositi Ekspert
24. maj 2022 - 07:39 #5
... Og hvis videoerne ser forskellige ud, kan det måske også skyldes, at 4K-versionen vises med 60 billeder pr. sekund, mens 1080p-versionen kun vises med 30 ?
Avatar billede kurtba Ekspert
24. maj 2022 - 23:17 #6
Jeg må erkende, at jeg kan ikke se forskel på kvaliteten på det anførte link, uanset om jeg vælger hd eller 4k