Avatar billede Temco Professor
25. maj 2022 - 07:03 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Internet via tv-stikket vs. via fiber-stikket

Kigger på internet til kommende bolig.

Valget står mellem:

Stofa - via tv-stikket.
200/50 Mbit - 279, - md. (+ router?)

Jetnet - via fiber-netværksstik.
300/300 Mbit - 299, - md. + 20, - md. for router.

Jeg har vist ikke brug for upload. Så kan godt nøjes med 200/50 fra Stofa. Det er 100 mere i download end jeg har lige nu. Men, så står der internet via tv-stikket. Altså, som jeg forstår det, ikke fiber. Dur det?
Avatar billede INK Ekspert
25. maj 2022 - 08:21 #1
Internet over coax-kabel virker fint. Har det dog fra YouSee.
Hvis der ikke allerede er lagt fibernet ind i boligen, men der findes tv-kabelnet, så er det en billig og udmærket løsning.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
25. maj 2022 - 10:09 #2
Hvis du er seriøs gamer, så vælg fiber. Fiber har laveste ping, men vi er ude i marginaler.

For alm. brugere er coax et super produkt.

Har selv 1Gbit/100Mbit coax gennem Telenor som har lejet sig ind på Yousees kabel.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. maj 2022 - 11:42 #3
Coax er en delt forbindelse - jo flere i bebyggelsen, der er på nettet samtidigt, jo lavere hastighed får den enkelte.
Men hastigheden er typisk over 100 (tag endelig Fastspeed, så dit abonnement ikke låses til en lav hastighed, men kører med det hurtigst mulige)
TDC/Yousee er træt af Fastspeed, men ville ikke opkøbe dem og lægge det ind under sig, så de har lavet Hiper, der virker som Fastspeed i håb om, at folket vælger Hiper frem for Fastspeed.
Avatar billede fase Professor
25. maj 2022 - 11:47 #4
Jeg har vist ikke brug for upload. Så kan godt nøjes med 200/50 fra Stofa. Det er 100 mere i download end jeg har lige nu. Men, så står der internet via tv-stikket. Altså, som jeg forstår det, ikke fiber. Dur det?

Du kan fint nøjes med 200/50 Mbit. De to tal betyder hastighed for henholdsvis down load og opload. De følges ad.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. maj 2022 - 12:32 #5
fastspeed via tv (coax) er billigere og hurtigere end stofa.
Avatar billede Temco Professor
25. maj 2022 - 14:51 #6
#1 Der er fiber i boligen. Kigger på Stofa pga. prisen.

#2 Jeg spiller ikke.

#3 [i] (tag endelig Fastspeed, så dit abonnement ikke låses til en lav hastighed, men kører med det hurtigst mulige) [i/]

Går ud fra det er udbyderen Fastspeed.
Syntes det ser ud til de kun tilbyder 1000 Mbit.
350, - i måneden er lige i overkanten. Vil helst holde det på omkring de 300, - De fleste steder skal man jo lægge en 20, - oveni for router.
Avatar billede Temco Professor
25. maj 2022 - 14:57 #7
Jeg skal i hvert fald være sikker på hastigheden ikke bevirker det hakker når jeg streamer film. Men så vidt jeg ved kan man streame uden problemer allerede ved 30 Mbit (dog alt for lidt til mig)?
Avatar billede Temco Professor
25. maj 2022 - 14:59 #8
Skulle være: De fleste steder skal man jo også lægge en 20, - oveni for router.
Avatar billede Temco Professor
25. maj 2022 - 17:12 #9
#3 var "vist" overflødig. :|
Avatar billede Temco Professor
25. maj 2022 - 17:12 #10
Undskyld, mente #8.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. maj 2022 - 17:17 #11
du kan få Fastspeed på fiber og coax - prisen på coax er typisk 249kr/md - og da de ikke har låst dig til lav hastighed, så er er "op til 1000mbit" (på fiber kan de rent faktisk levere 1000, så derfor er prisen det højere)
Avatar billede falster Ekspert
25. maj 2022 - 17:35 #12
Også værd at undersøge

https://wizer.dk/

Ikke bundet til også at "leje"/købe  en router.
Avatar billede Temco Professor
25. maj 2022 - 17:42 #13
Men når jeg indtaster min kommende adresse, får jeg beskeden:

[I] Fantastisk, du kan få
Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit.
Din pris: 349 kr./md. [/i]

?

Måske jeg bare skal ringe og snakke med dem.
Avatar billede Temco Professor
25. maj 2022 - 17:43 #14
(Det går godt med de HTML koder.)
Avatar billede Temco Professor
25. maj 2022 - 21:29 #15
#12 Det ser ikke ud til jeg kan blive kunde der.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. maj 2022 - 07:12 #16
Ring og snak. Prisen er vigtig.
Avatar billede Temco Professor
26. maj 2022 - 15:50 #17
Hvis man kan få love at snakke med dem.

På deres hjemmeside står der:

Mandag-Onsdag - Telefon & mail - 8-16.
Torsdag-Fredag - Telefon & mail - 9-16.

Ringer 15.40 - og får en båndoptager der fortæller mig jeg har ringet uden for deres åbningstid! :(
Avatar billede Temco Professor
26. maj 2022 - 16:35 #18
Venter svar på spørgsmål fra flere steder.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. maj 2022 - 18:51 #19
https://fastspeed.dk/ er prisen fra 249 kr/md - når du indtaster adresse, så husk at klikke i coax - du vil ikke have fiber.
Jeg gider ikke folk, der vil have et link direkte uden selv at læse på sitet. DU KAN FÅ DET TIL 249kr/md - LÆS NU BARE TEKSTEN. Fastspeed vil selvfølgelig helst sælge fiber - men det er op til dig, hvad du vælger.
Jeg har ikke din nye adresse, så jeg kan ikke komme det nærmere. Find ud af det, eller betal overpris til andre udbydere.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. maj 2022 - 18:54 #20
se i øvrigt bund/venstre på deres site
https://www.dropbox.com/s/bw6i2zjltjca6w4/image086.jpg?dl=0
tast dit nummer, og de ringer tilbage - hvor svært kan det være?
Avatar billede Temco Professor
26. maj 2022 - 19:31 #21
Venter svar på spørgsmål fra flere steder.

Mente udbydere jeg har kontaktet. Ikke herinde.
Avatar billede Temco Professor
26. maj 2022 - 19:33 #22
Først når jeg har alle informationer jeg har bedt om hos dem (nogle skulle undersøge noget) kan jeg sammenligne...
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
27. maj 2022 - 19:57 #23
Du kan god regne med at kvaliteten er bedre på et "rigtigt" tv kabel, dvs. coax end på fiber. Jeg har selv sammenlignet med vores egen youseee via fiber 100Mbit, med en der havde samme basis pakke via coax. I fiber skruer de ned for kvaliteten og sender fx. nogle kanaler i lav opløsning. FX. flere HD kanaler i SD. det er meget fristende for udbydere at spare båndbredde ved at skrue ned for kvaliteten og folk brokker sig tilsyneladende ikke selvom billedet er lang fra et rigtigt full HD billede.
Avatar billede Temco Professor
28. maj 2022 - 01:57 #24
#19 når du indtaster adresse, så husk at klikke i coax - du vil ikke have fiber.

Kan være du bliver sur igen, men jeg kan ikke finde noget sted at "klikke i coax".
Avatar billede Temco Professor
28. maj 2022 - 19:40 #25
Ok har besluttet mig for Fastspeed.

Jeg vil imidlertid gerne investere i en router så jeg ikke skal betale 20, - mere i måneden. På et eller andet tidspunkt har jeg alligevel "betalt den".

Har bare ingen ide om hvad jeg skal købe. Min viden om det er lig nul.
Avatar billede Temco Professor
28. maj 2022 - 23:21 #26
Så må jeg jo leje lortet.
Avatar billede Erik K Ekspert
29. maj 2022 - 23:56 #27
Som jeg ser det, får du da en router med gratis, når du bestiller hos Fastspeed nu.......
Avatar billede Temco Professor
30. maj 2022 - 00:17 #28
Har fundet dette, som vist ændre min beslutning.

Fastspeed kører på TDC-netværk via COAX-kabel eller TDCs fibernet. Hvis du ikke har adgang til fibernettet, kan du derfor kun få internet fra denne udbyder, hvis du i forvejen er tilkoblet YouSees kabeltv-net.

Som jeg læser det, kan jeg kun få COAX tilslutning hvis jeg er tilkoblet YouSees kabeltv-net. Det er er ikke tilfældet der.
Avatar billede Temco Professor
30. maj 2022 - 00:19 #29
Citat: Kun tilgængeligt for ejendomme med adgang til YouSees kabeltv-netværk og TDCs eller EWIIs fibernetværk.

https://xn--bredbnd-ixa.dk/udbydere/fastspeed/
Avatar billede Erik K Ekspert
30. maj 2022 - 01:10 #30
Hvorfor ændrer den oplysning din beslutning?
Hvis du indtaster adressen på Fastspeeds hjemmeside, så kan du se, hvilke muligheder der er i bygningen.
Kan du kun få til den lave pris, så er der kun coax
Kan du kun få til den høje pris, så er der kun fiber
Får du mulighed for at vælge, så er begge muligheder installeret (som det er hos mig, hvor leverandører iøvrigt er forskellige)
Hvem der ejer kabel/fiber kan du da være ligeglad med, hvis Fastspeed eller en anden tilbyder dig det, du har brug for.
Avatar billede Temco Professor
30. maj 2022 - 01:24 #31
Ok.

Er lige meget. Jeg kan kun få den høje pris. Så hedder det 340,- i måneden. Vil jeg ikke betale.
Avatar billede Temco Professor
30. maj 2022 - 01:25 #32
skulle være 349, -
Avatar billede Temco Professor
30. maj 2022 - 01:40 #33
Claes57

https://fastspeed.dk/ er prisen fra 249 kr/md - når du indtaster adresse, så husk at klikke i coax - du vil ikke have fiber.
Jeg gider ikke folk, der vil have et link direkte uden selv at læse på sitet. DU KAN FÅ DET TIL 249kr/md - LÆS NU BARE TEKSTEN. Fastspeed vil selvfølgelig helst sælge fiber - men det er op til dig, hvad du vælger.
Jeg har ikke din nye adresse, så jeg kan ikke komme det nærmere. Find ud af det, eller betal overpris til andre udbydere.

Jeg gider ikke folk, der vil have et link direkte uden selv at læse på sitet. DU KAN FÅ DET TIL 249kr/md - LÆS NU BARE TEKSTEN. Fastspeed vil selvfølgelig helst sælge fiber - men det er op til dig, hvad du vælger.
Jeg har ikke din nye adresse, så jeg kan ikke komme det nærmere. Find ud af det, eller betal overpris til andre udbydere.

Du har skældt mig huden fuld, uden at have styr på hvad du skriver.

Det var ikke mig der var noget i vejen med.
så husk at klikke i coax Muligheden har aldrig været der.

DU KAN FÅ DET TIL 249kr/md - LÆS NU BARE TEKSTEN. Gu' kan jeg ej.

Og resten: Bla, bla, bla...
Avatar billede Temco Professor
30. maj 2022 - 01:41 #34
Gider ikke bøvle med et mere. Tager bare Stofa.