Avatar billede Kris Novice
25. maj 2022 - 20:12 Der er 8 kommentarer

MitID Benyt App OG kodeviser

Jeg benytter MitID på min smartphone, men jeg vil gerne have mulighed for nemt at kunne benytte MitID, hvis min telefon går i stykker eller forsvinder.

Til dette formål anskaffede jeg mig en MitID kodeviser, da jeg tænkte jeg kunne benytte begge.

Men det ser ikke umiddelbart ud til, at jeg kan. Jeg kan i hvert fald ikke se hvordan.

Er det muligt at benytte MitID kodeviser som "backup-login-værktøj"?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2022 - 20:52 #1
Prøver du med pc i forbindelse med kodeviseren?
Avatar billede fase Professor
25. maj 2022 - 21:47 #2
Har du aktiveret din kodeviser? Den kan ligesom din app på telefonen ikke bruges før den er aktiveret. Som #1 skriver benyttes kodeviseren på samme måde som appen.
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. maj 2022 - 23:23 #3
Ja det er muligt -Min gamle mor kunne ikke komme på netbank fordi de 30 dage var gået og kodeviserne ikke var ankommet.-Hendes telefon galaxy S5  android 6 var for gammel - så i nat satte jeg hende op på min telefon -så måtte hun ringe og jeg svipe når hun skulle på Netbank. I formiddags kom posten så med kodeviseren -det tog lige over 4 uger -trods de skriver leveringstid ca 15 dage. Og 15 dage er efter min opfattelse alt for meget. Nu er kodeviseren aktiveret og virker - MitID appen virker men på min telefon og papkortet virker de steder der stadig supporterer det.
Avatar billede Kris Novice
26. maj 2022 - 08:43 #4
Min kodeviser er blevet spærret. Jeg har bestilt en ny. Der er åbenbart gået et eller andet galt under aktivering.
Når du logger på MitID. Får du så to muligheder? En mulighed for enten App eller viser. Jeg har ikke set den mulighed, men det er nok fordi min viser ikke er blevet rigtigt aktiveret. Selvom der godt nok stod at den var.
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. maj 2022 - 11:38 #5
På Arbejdernes Landsbank popper den op med det du brugte sidst og forneden et link til at skifte. Det kan vel variere. Du kan også vælge NemID men får så at vide de 30 dage er gået og du skal bruge mit id .

For i øvrigt under mitid appen meldte den fejl ved nfc scanning af pas og man skulle henvende sig i borgerservice- men efter at have pillet et robust cover af telefonen virkede det. Passet var nær udløb - så måske et svækket signal.
Avatar billede fase Professor
26. maj 2022 - 12:09 #6
#5 Muligheden for at bruge nemid er der, fordi ikke alle har fået mitid. I min bank får jeg besked om at bruge mitid, hvis jeg prøver at logge ind med nemid.
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2022 - 19:36 #7
Jeg prøvede at gå i danskebank, før jeg fik MemID. Men der var bare lukket med beskeden få MitID.
Jeg vidste ikke, at der var noget der hed MitID kodeviser, men nu har jeg bestilt den.
Den er forøvrigt gratis, og jeg får den med posten. (Mit valg)
Avatar billede Kris Novice
26. maj 2022 - 19:58 #8
Nu har jeg fikset min fars kodeviser. Det virker fint med app og kodeviser. Det må have været noget galt med min. Takket for hjælpen 👍