Avatar billede kim1a Ekspert
31. maj 2022 - 13:16 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

CSV fil tekst til kolonner - fejl?

Har nogen været ude for dette?:

Jeg modtager en CSV (komma separeret) fil. Når jeg åbner den står alle linjer i en lang smøre i kolonne A - hvilket er helt normalt. Tekst til kolonner stiller filen flot op, men der mangler linjer i den (i forhold til en pdf opstilling af samme).
Ved nærmere inspektion kan jeg se én enkelt celle faktisk mange linjer i sig, alle andre celler har kun en linje med kommaer imellem - men denne ene celle har ca 100 linjer i sig.

Jeg kan ikke åbne filen og lave tekst til kolonner så den kommer til at se rigtigt ud. Vores leverandør af filen har vist mig på sin computer via Teams at den åbner rigtigt hos ham. Jeg tror han kører Mac men gør det en forskel?

Almindelig linje ser sådan ud (en lang linje selvom Eksperten her dele den):
,,Total MSP Consumption, Consumption Units ,"1,431.4",0.0,0.0,196.7,214.1,195.0,226.2,796.1,0.0,0.0,0.0,0.0,0.0,0.0,,,,

Den mystiske ser sådan ud (her er tre linjer selekteret ud):
,,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,,,,
,Elite,InSync Cloud Elite- M365,,,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,,,,
,,INSYNC - EndPoint, Users ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

What to do?
Avatar billede kulawig Professor
31. maj 2022 - 14:27 #1
har du prøvet at lave en data import i stedet

fanen DATA og så fra Tekst/csv

mvh
Avatar billede ebea Ekspert
31. maj 2022 - 15:07 #2
Du skriver Kim, at den ene linje, har mere end 100 linjer. Er det sådan, at den totale længde, og antal karakterer, overstiger tilladte antal karakterer i en kolonne (32760).
Avatar billede kim1a Ekspert
31. maj 2022 - 15:23 #3
#1 Det virker nogenlunde, selvom det så bliver til en tabel med connection eller lignende.

#2 jeg undersøgte lige ved at kopiere den ene celles tekst ud, og den ligger sig fint på ca 133 linjer og i alt 10500 karakterer, så det er nok ikke der det skaber sig.

Virkelig underligt, men jeg må udnytte #1 forslag og arbejde videre derfra.
Jeg havde håbet at kunne skabe noget VBA for at skabe linjer til de faktura jeg skal bygge ud fra dataen. Det bliver nok lidt mere kompliceret, men det er nok vejen frem.

Tak for hjælp.
Avatar billede helar Novice
31. maj 2022 - 23:02 #4
1) Så du kan se at komma fortolkes som celle separator? - Det kan ellers ofte volde kvaler da sprog opsætning også kan være sat til ; semikolon. (Det sættes/inspiceres under "regional settings -> additional date, time.. -> change date time number format" - ved ikke lige hvad det hedder i en dansksproget windows. Her kan du også ændre f.eks. decimal symbol)

2) Kan det være noget med windows/linux lineafslutningssymboler. Windows bruger CR LF, Linux LF og mac CR? Du nævner selv Mac.
Du kan forsøge at åbne filen i en texteditor der kan vise disse skjulte symboler - jeg er glad bruger af notepad++ som kan den slags finurligheder og mange andre praktiske ting
vh henning
Avatar billede kim1a Ekspert
01. juni 2022 - 10:57 #5
Spændende #4
1) Jeg bruger Excel på engelsk, men kan jo i text to columns vælge om det er det ene eller det andet.
2) Nu hentede jeg Notepad++ fordi jeg har set det i brug flere steder. Det interessante er at der netop er forskel der hvor den "fejler" i Excel. To linjer står kun til LF og alle andre linjer står til CR LF
Avatar billede helar Novice
01. juni 2022 - 12:03 #6
#5 så hvis du i np++ ændrer LF til CF LF alle steder, virker det så som du forventer?

Du ændrer line endings i NP++ sådan her:
Status linjen nederst, 3. felt fra højre. Højeklik på felt og vælg Windows modes. Ja det er lidt utraditionelt at man kan ændre settings på den måde i denne line som normalt kun er til status info.

Når det er sat op skal du lige slette LF og lave en ny retur  på denne plads så ændres den til CR LF. Gem og du bør være good to go.
Avatar billede kim1a Ekspert
01. juni 2022 - 14:06 #7
Ja, det er super at kunne rette det på den måde, men jeg bruger kun filen en gang og får en ny fil næste måned. Så jeg har gjort leverandøren opmærksomme på deres programmeringsudfordring, og håber de fikser den. Jeg løste min udfordring denne måned med noget af det ovenstående, men venter nok lige lidt med at vba-knække løsningen.
Avatar billede ahmed royce Novice
08. juni 2022 - 15:05 #8
Er det sådan, at den totale længde, og antal karakterer, overstiger tilladte antal karakterer i en kolonne
"https://showbox.bio/        https://jfi.uno/jiofilocalhtml
  https://adminlogin.co/tplinklogin/"