Avatar billede TueH Praktikant
31. maj 2022 - 15:09 Der er 13 kommentarer

Har arvet låst PC og har ikke kodeordet - hvad kan jeg gøre?

Hej

Jeg har en kontorfælle, der desværre er gået bort. Hans familie har så testamenteret al hans grej til kontoret.

Nu forsøger vi så at få gang i hans Windows PC, men den er selvfølgelig låst med kodeord, og det er der ingen, der har.

Kan vi gøre noget, der ikke kræver særlige IT-evner, som ingen af os har?

Bedste hilsner

Tue Holmberg
Avatar billede ejvindh Ekspert
31. maj 2022 - 15:21 #1
Det bedste er jo nok at formatere maskinen, og lægge en ny omgang Windows på den. Så er den også ren for personens personlige ting. Om det kræver IT-evner, som I ikke har, ved jeg selvsagt ikke :-)
Avatar billede helar Novice
31. maj 2022 - 15:28 #2
Hvis hard disken ikke er krypteret kan du tage den ud og sætte i en adapter til USB. (koster få 100kr). Adapter type afhænger at disk interface. Så kan du tilgå indholdet på en anden pc via denne USB - den popper op som et memory drev.
Du burde så i det mindste kunne få dokumenterne ud. Herefter kan du geninstallere en frisk windows version. Men de installerede programmer er ikke meget bevendte - du kan ikke køre dem hvis de som det gælder for de fleste programmer refererer til andre resourcer på c drevet såsom registreringsdatabasen og konfigurationsfiler. Når programmet flyttes til at andet drev på denne måde bliver det "rodløst" i sådan nærmest menneskelig forstand.
Venligst henning
Avatar billede helar Novice
31. maj 2022 - 15:39 #3
Bom Bom, Jeg overså din kommentar om IT evner. Alt er jo relativt her, men det er ikke bare et par fikse kommandoer som jeg foreslår. Det kræver lidt arbejde med en skruetrækker og nogen kabler også. Men når disken først er forbundet til en anden pc burde de fleste kunne være med da det så blot er et sæt foldere som vanligt.
Avatar billede INK Ekspert
31. maj 2022 - 16:35 #4
Hvis den er oprettet med en Microsoft konto, kan du på en anden pc forsøge at logge in med "glemt password". Afhængig af om en tilgængelig telefon eller e-mail adresse er opført, kan man så nulstille password. Med en lokal konto kan visse programmer bypasse dette og nulstille password.
Hvis filerne er ligegyldige, så anvender du blot et usb med mediacreationtool. Booter på denne usb, sletter alle partitioner og geninstallerer Windows 10/11 som anført af ejvindh i #1.
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. maj 2022 - 17:11 #5
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2022 - 18:48 #6
Er det ikke mest passende, at følge forslaget fra #1 ?
Jeg mener, een ting er hans grej, noget andet er den bortgangnes personlige data.
Det er vist de færreste som finder det i orden, at andrer roder i deres "skuffer"
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. maj 2022 - 19:20 #7
#6 Jeg er helt enig. Der er en etisk og en mere praktisk side af det.
En formatering med en efterfølgende ren installation af Windows vil være det bedste, set fra et etisk synspunkt. Windows installationen er jo heller ikke noget der kræver den store viden om computere.
Avatar billede f-arn Guru
01. juni 2022 - 04:51 #8
Jeg mener også det rigtige må være en geninstallation af Windows... 😀

På de fleste computere, kan det gøres ved at aktivere en gendannelse til fabrikstilstand, men hvordan det gøres, er forskelligt fra producent til producent.
Hvad er det for en computer?
Avatar billede TueH Praktikant
01. juni 2022 - 09:40 #9
Takker for de mange forslag. Min ide var helt klart at formatere maskinen, så alle de personlige oplysninger blev slettet. Den tidligere ejer er død og har ingen efterladte ud over sin bror, som ikke vil have den, så der er ikke noget at miste. Og så har jeg derudover ingen interesse i at rode i hans private ting.

Jeg har så bare hverken nogen Windowsnøgle eller disk, og så er jeg i tvivl om man kan formatere – ud over at jeg som sagt ikke aner, hvordan man skal gøre det.
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2022 - 10:49 #10
Du kan hente Windows 10 her frit og kvit. Du kan vælge at installe med "Gem intet"
Så rydder installationen alt hvad der er på disken.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2022 - 10:50 #11
Ps. Vælg: Download værktøjet nu.
Avatar billede TueH Praktikant
01. juni 2022 - 15:16 #12
Det er en Dell PC.

Jeg har downloadet Windows 10 og har det liggende på et eksternt drev.

Nu aner jeg så ikke, hvordan jeg kan boote fra drevet.

Har læst mig til at kunne holde Windows knappen og delete inde under opstart, men det virkede ikke.

Findes det er ste 1, 2, 3... manualt til totaltumper som mig?
Avatar billede INK Ekspert
01. juni 2022 - 15:38 #13
Du slukker pc'en. Sætter usb i, starter mens du holder F12 knappen nede.
Så kommer du til en meny, hvor du kan vælge opstart på det usb, du har lavet.
(det er ofte F12 på en Dell, men kan være lidt anderledes, kom tilbage hvis problemer).

Når den booter op, får du et oversigtsbillede af harddisken. Her er det vigtigt du markerer hver partition og sletter en ad gangen. Når alle partitioner er slettet går du videre og usb med Media Creation Tool opretter nu alt og installerer Windows.

Hvis du undervejs bliver bedt om en licenskode ignorerer du bare dette.

Det er en fordel ikke at være på nettet mens du installerer. Du får nemlig så lov til at oprette en lokal konto (bruger).

Når du er færdig, går du på nettet og opdaterer Windows. Du vil også kunne se, at din Windows er blevet digitalt aktiveret.