Avatar billede MAL Praktikant
14. juni 2022 - 23:05 Der er 7 kommentarer

Kan ikke sende, men kun modtage mails, via Mail på Mac

Jeg kan lige pludselig ikke sende mails, når jeg bruger min gmail-adresse. Hotmail virker heller ikke længere. Jeg bliver bedt om at skrive adgangskoden, som jeg så efterfølgende får at vide er forkert. Jeg har prøvet med koden fra både min Googlekonto og fra min gmail. Gmail koden har jeg ændret, for at være sikker på at den er korrekt. Det virker ikke. Jeg kan kun sende, hvis jeg vælger brugernavn og kode fra Googlekontoen. Og det er selvfølgelig fint. Men jeg ville gerne hvis flere konti kunne være aktive.
Er koden til udgående og indgående mail ikke den samme?
Mener også der har stået, at der allerede er een smtp konto og at jeg ikke kan have flere?
Avatar billede INK Ekspert
15. juni 2022 - 16:40 #1
Oplys lige hvilken Mac og hvilket MacOS du kører (High Sierra, Monterey ?)

Koden til ind/udg post er den samme. Når du opretter Googlekontoen, bliver du så bedt om at logge ind i en browser?
Avatar billede INK Ekspert
15. juni 2022 - 21:04 #2
Måske er der lidt hjælp her

https://support.apple.com/da-dk/HT204075
Avatar billede MAL Praktikant
17. juni 2022 - 23:35 #3
Mac OS Monterey version 12.4 -  MacBook Air (Retina, 13-inch, 2019. Jeg har tidligere prøvet at følge vejledningen, som du har sendt et link på, men uden held i forhold til en løsning. Men det ER Lynet der kommer frem i min mailbakke. Jeg bliver bedt om at indtaste adgangskoden til min gmailmailadresse - ikke i browser. Det er en allerede eksistrende Google konto, jeg har - jeg har ikke oprettet en ny. Det virker på min iPhone, men ikke Mac´en.
Avatar billede INK Ekspert
18. juni 2022 - 11:57 #4
Har du prøvet at slette Googlekontoen helt på din Mac? Genstart Mac og opret kontoen igen. Formoder du har oprettet den som IMAP på din Mac, så alt på kontoen bevares jo i "skyen". Kontrollér eventuelt i en webbrowser, at dine eventuelle arkivmapper (etiketter) findes der.
Avatar billede INK Ekspert
18. juni 2022 - 11:59 #5
Avatar billede MAL Praktikant
18. juni 2022 - 13:36 #6
Jeg har prøvet lidt forskelliget ;D
Fulgt linket og oprettet 2 faktor godkendelse. Og genereret den kode der stod i linket. Slettet min gmailkonto fra mit mailprogram. Og genstartet min Mac. Har nu kun Googlekontoen (der også gør brug af min gmail-adresse) Hotmail og iCloud.
Jeg kan ikke få lov til at oprette gmailkontoen igen som "anden konto"
Der står den konto allerede eksisterer? Det er vel pga. Googlekontoen? MEN det ser umiddelbart ud til, at det nu virker. Men hvor er det dog frustrerende, når noget der ellers har virket upåklageligt, pludselig stopper med at virke.
TAK for hjælpen. Jeg krydser fingre for, at det stadig virker om nogle dage, og der ikke er noget jeg har overset :)
Avatar billede INK Ekspert
18. juni 2022 - 13:59 #7
Forstår ikke din skelnen mellem Google konto og gmailkonto? Det er jo det samme.
Men du kan have anvendt din Gmail adresse som brugerID for dit AppleID?
Gmail kontoen skal oprettes som en Google-mail i mailprogrammet på din Mac.
“Anden konto” bruges til eksempelvis pop3 konto hos YouSee og andre.