Avatar billede elborg Novice
09. juli 2022 - 13:48 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Sortering af dato

Har lavet denne kode fra 2 databaser, og resultatet skal sortere efter query2 efter salgsdato. Sælger nr. 3179 har lavet 29 salg.... hvordan sorterer jeg efter salgsdato?

<%
Dim DBconn
Set DBconn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DBconn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("Saelger.mdb")

Dim rs, query
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")

query = "SELECT SalgID FROM Salg WHERE SalgID.SaelgerID=3179"
rs.Open query, DBconn

count=1

Do While Not rs.EOF

Dim DBconn2
Set DBconn2 = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DBconn2.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("Salg.mdb")

Dim rs2, query2
Set rs2 = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")

query2 = "SELECT * FROM Salg WHERE Salg.SalgID =" & rs("SalgID") & " ORDER BY Salg.Salgsdato"
rs2.Open query2, DBconn2

Response.Write "<b>"
Response.Write count
Response.Write "</b>&nbsp;"
Response.Write rs2("SalgID")
Response.Write "&nbsp;"
Response.Write rs2("Salgsdato")
Response.Write "<br>"

rs.MoveNext
count=count+1
Loop
%>

resultatet:

Avatar billede Monkeybrain Juniormester
09. juli 2022 - 14:08 #1
Hvad er det som ikke virker nu?
Avatar billede Monkeybrain Juniormester
09. juli 2022 - 14:09 #2
Er din salgsdato column angivet som dato-format?
Avatar billede elborg Novice
09. juli 2022 - 14:23 #3
Den sorterer ikke korrekt efter dato... Den er angivet efter dato format
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. juli 2022 - 14:44 #4
Du opdeler i 2 forespørgsler, din query og query2 - dermed udelukker du at du kan sortere efter dato, for din query2 vil altid kun give een række.

Du kan sagtens gøre det i een forespørgsel (som også vil være hurtigere)
Avatar billede elborg Novice
09. juli 2022 - 16:02 #5
Altså én forespørgsel, men hvor der trækkes data fra begge databaser?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. juli 2022 - 16:54 #6
#5 Jeg har ikke mulighed for at lave dig en demo, men det bør være beskrevet her:  https://social.msdn.microsoft.com/Forums/office/en-US/c8f85e6e-b8c8-4437-a111-4cafbe5f7705/join-two-tables-residing-in-separate-access-dbs-in-one-sql-query-accessvba?forum=accessdev

Ellers så må det være noget med at hente id-er fra den første tabel til et array, og lave det til en streng som "[7,9,13]" og så " SalgID in [7,9,13] ORDER BY ..."

Og så kan man jo overveje om det skal være i 2 databaser?
Avatar billede elborg Novice
10. juli 2022 - 21:58 #7
denne virker:

Dim DBconn
Set DBconn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DBconn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("Saelger.mdb")

Dim rs, query
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")

query = "SELECT * FROM Saelger, [DATABASE=C:\Salg.mdb;].Salg WHERE Saelger.SalgID=Salg.SalgID AND SalgID.SaelgerID=3763 ORDER BY Salg.Salgsdato"

kan sti ændres så den henviser til server og ikke til lokal sti?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. juli 2022 - 22:14 #8
.mdb-filen skal vel ligge på serveren, men så bør du kunne bruge Server.MapPath sammen med & til at sammensætte forespørgslen.
Avatar billede elborg Novice
11. juli 2022 - 10:25 #9
query = "SELECT * FROM Saelger, [Server.MapPath("/log/Salg.mdb&");].Salg WHERE Saelger.SalgID=Salg.SalgID AND SalgID.SaelgerID=3763 ORDER BY Salg.Salgsdato"

kommer med fejl

Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl error '800a01c2'

Antallet af argumenter er forkert eller egenskabstildelingen er ugyldig: 'log'

/VersionTest/test.asp, line 9
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. juli 2022 - 11:03 #10
query = "SELECT * FROM Saelger, [" & Server.MapPath("/log/Salg.mdb") & "].Salg WHERE Saelger.SalgID=Salg.SalgID AND SalgID.SaelgerID=3763 ORDER BY Salg.Salgsdato"

ikke testet
Avatar billede elborg Novice
11. juli 2022 - 18:24 #11
Fantastisk, det virker, tak Erik Jacobsen