Avatar billede Onkel I Seniormester
19. juli 2022 - 20:01 Der er 8 kommentarer

Vil windows geninstallere High definition audio controller hvis jeg sletter den og genstarter?

Vil windows geninstallere High definition audio controller-enheden altså HDMI hvis jeg sletter den og genstarter? Har problemer med mit HDMI. Jeg har 2 skærme og det main skærm jeg bruger fungerer intet galt der men lige så snart jeg sætter HDMI kablet ind for det andet skærm slå den fra og går i sort på det primære skærm. Jeg havde nogle problemer her de sidste par dage og er sket efterfølgende jeg har fixet alt - det her er bare det eneste jeg sidder og har problemer med. Den var selvfølgelig ikke sådan før. Jeg benyttede mig af begge skærme nemlig...
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. juli 2022 - 21:25 #1
Avatar billede Onkel I Seniormester
19. juli 2022 - 23:04 #2
Jeg tror ikke det link hjælper til så meget. Når den nu går sort i min primære skærm er det ikke fordi at den så viser noget over på det andet skærm - den fortsætter stadig at være sort. Jeg kan ikke få lov til at sætte HDMI kablet ind på nogen måder fordi den med det samme går sort men vil lige prøve at replug mit grafikkort..
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2022 - 23:23 #3
Desværre er "High definition audio controller" som "audio" bliver lagt opmærksom på kun til lydkortet.

Hvis du sletter "Display" vil dette slette nuværende driver til den. Det er kun, hvis du oplever driver fejl, at man gør dette og kan nemt løses ved at hente seneste Grafik kort driver eller installere seneste Grafik kort software.

Løsningen er nedenunder.

Hvorimod er der problemer med hovedskærm og du vil benytte, linket ovenpå givet give dig løsningen.

Hurtig oversigt at dette som beskrevet både Windows 11 og Windows 10, er at du trykke på:

Windows-logo + P

Dette vil give dig oversigt hvordan du gerne vil opstille dit skærm. Vælg det der giver dig opsætning du gerne vil have ved at vælge det der bliver præsenteret.

Visuelt gengivelse er nok her som forenkler dette for dig:

Med Windows + P
https://youtu.be/hdLHQp_ZtIw

Med Display via Indstillinger
https://youtu.be/7nnKztRZXsw
Avatar billede Onkel I Seniormester
20. juli 2022 - 01:29 #4
Jeg kender godt til det med win+p. Problemet jeg har er at jeg overhovedet ikke kan tilslutte mit HDMI stik til computeren, idet øjeblik jeg gøre det går den sort på min primære skærm (det andet skærm var også sort i forvejen og det fortsætter den med at være selvfølgelig), så selv, hvis jeg ville udvide på denne måde får jeg ikke lov til det fordi den går sort og kan intet se. Når den så først er gået sort kan jeg ikke få den tilbage selvom jeg piller kablet ud også endda min primære skærms kabel. Det eneste måde er at slukke den ved at holde tænd knappen inde til den går ud - ja det er meget mærkeligt det synes jeg også🤷‍♂️😌det bare ligesom den slet ikke kan tåle mit HDMI længere af en eller anden årsag. Og en anden ting er, jeg havde f.eks. noget musik jeg spillede gennem højtalerne og da jeg prøvede at slutte HDMI kablet ind igen gik den selvfølgelig i sort men da jeg så tænker at pc'en jo stadig er tændt og kører og at der bare intet display på så kan man jo stadig sådanset bruge den så jeg valgte at skrue op og ned, skifte musik osv men den reagerede overhovedet ikke på det..
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2022 - 02:15 #5
Hvis seneste gpu driver og software ikke hjælper, og hardware virker med andet, altså har testet kabel til andet skærm eller dvd afspiller, bare hdmi kan bruges samme måde, så fejler hdmi kabel ikke noget.

Har du alt data og filer på backup. Lav en Nulstil Windows eller installer over med seneste OS installationsmedium. Se om, reset eller nulstil af Windows hjælper.
Avatar billede Onkel I Seniormester
20. juli 2022 - 02:23 #6
Ja jeg tænkte det måske kunne være de seneste driver jeg downloadede i går. Jeg har lige vendt tilbage til de gamle og vil teste det af igen når jeg skal i seng. Jeg tvivler på det er HDMI kablet fordi den har virket indtil nu og den reagerer jo sådanset også når man sætter den i computeren, hvorfor går den så i sort tænker jeg? lige nu er strømforsyningen sat til så nu på skærmen kan jeg se den siger "check signal cable" når jeg så tilslutter den går den i sort. Nu kan jeg ikke nulstille hele pcen hvis det er det du mener fordi har tons af filer osv og har heller ingen steder at gemme dem men kommer også til at købe en ny pc efter sommeren så tænker heller ikke det er det værd ovenikøbet har jeg ikke tid fordi skal på ferie torsdag tidlig..
Avatar billede kurtba Ekspert
20. juli 2022 - 21:53 #7
Nu har mange computere i dag jo 2 grafikkort. Et indbygget i cpu og så et ekstra til mere krævende opgaver.
Det er vel ikke sådan, at du har de 2 skærm sat til hvert sit grafikkort?
Avatar billede Onkel I Seniormester
22. juli 2022 - 11:38 #8
#7
Nej. Mit bundkort har ikke engang hdmi men dvi kun og den er lukket af med skruer som jeg ikke selv har værktøj til at åbne men nogle dage tidligere da jeg slet ikke havde signal til skærmen overvejede jeg nemlig at prøve bundkortets men ku så ikke komme til af denne årsag.