Avatar billede Ajnbnb Juniormester
29. juli 2022 - 09:29 Der er 6 kommentarer

InDesign -

Vi har noget tøj som skal have en vaskelabel på, producenten (i Kina) beder os sende vaskelabel i .ai format, hvilket vi har gjort.
Producenten siger at de ikke kan åbne filen korrekt og derfor beder de os gemme den "Curved"  (deres anvisning for at gøre det er: "The correct curving way is : Open the file, ctrl+a(copy all content)-->control+shift+o (curve, save or save as).")
Dette er så gjort, men de vender tilbage at det er stadig det samme.
Er der nogen der kan fortælle os hvad vi skal gøre? og eller vil du prøve åbne vores fil og se om den virkelig er forkert lavet?

Jeg har filerne, men jeg er ikke den der har lavet dem. Jeg har ikke programmet på min computer med kan sagtens sende dem til dig
Avatar billede jernrosen3 Forsker
29. juli 2022 - 09:56 #1
Den font I har brugt har de ikke.

Derfor skal alt jeres TEKST laves til vektor / outline.

Hvis I har billede eller tegning på jeres label skal det IKKE vælges når I outliner.

I kan prøve at sende den til mig på jensrosendal3(a)hotmail.com ... men men men ....
hvis jeg ikke har den brugte font er I lige vidt. Så er I nok nødt at kontakte dem der har lavet det til jer.
Avatar billede Ajnbnb Juniormester
29. juli 2022 - 10:28 #2
Okay, det er en af vores medarbejdere der har lavet den/dem. Jeg vil gerne sende dem til dig. Jeg får hende lige til at sende mig dem som hun sendte til producenten i går, så er jeg sikker på jeg sender dig de rigtige filer som hun senest har forsøgt at lave til dem.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. juli 2022 - 12:34 #3
#2
Få jeres grafiker til at vedlægge fonten som fil i mailen til jernrosen3
Avatar billede Lille Hjælper Seniormester
01. august 2022 - 08:24 #4
Det er ikke nødvendigt at medsende fonten, hvis I følger instruktionerne fra producenten. Den kommando de skriver om:
ctrl+a --> control+shift+o
- skal sørge for at oprette outlines på alle elementer, herunder tekst, der står med fonte.
Når alt er omdannet til kurver / outlines, eksisterer der ikke længere fonte i dokumentet.
Så husk at gemme en kopi inden fontene omdannes til outlines, for at bevare mulighed for at redigere teksterne.
Hvis det ikke er lykkedes at omdanne alt til outlines, kan det skyldes at nogle elementer er låst eller ligger på forskellige lag. Eller der kan være en misforståelse om tastaturgenvejen, som ikke er ens på Windows og Mac OS:

Windows: CTRL + shift + O
Mac OS: Command (Æble) + shift + O

Se evt. artikel her:
https://www.busybeaver.net/how-to-outline-fonts-in-illustrator/
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
01. august 2022 - 09:07 #5
"Hvis det ikke er lykkedes at omdanne alt til outlines, kan det skyldes..."
Hvis tekstværktøjet er valgt, virker kommandoen ikke.
CTRL + SHIFT + O virker kun med et af markeringsværktøjerne valgt.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
01. august 2022 - 09:18 #6
Hej Lille Hjælper og Finn.

Det er lidt mere kompliceret end det.

Vi er i gang med at rydde op i tingene, så AJNBNB kan komme videre.

Jeg skal nok skrive senere hvordan vi er kommet i mål.

Bl. a. er der nogle problemer omkring nogle objekter i en clipping mask, som jeg er i gang med at lave tutorial til.

Tålmodighed venner *S*