11. august 2022 - 18:01 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Register-problemer...

Hej,

Umiddlebart før jeg lukkede min WEB-maskine ned i går aftes rensende jeg Windows Registeret.. ALT renset;  NUL-fejl.

I dag når jeg starter op kører jeg CCCleaner (nærmest på indskydelse) og nu melder samme CCCleaner,  at der er 234 registerfejl !!!!

Ny rensning og dereftter EEEEN tur på webben.

CCCleaner melder 318  registerfejl.

Får mig til at tænke:    ER DET CCCLEANER som er ude efter en "selvskabt fortræffeligheds reklame "  eller er WINDOWS systemskaberne virkelig bommet så meget at bare eeeeeeeeen  (bevidst overdrevent)  eller flere (?) WEB-styrede adgang(e) til samme WINDOZE-register mefører et UTAL af fejlregistreringer i samme register ???

Så jeg prøvede en anden Register-Cleaner.

Problemet her, er bare, at mønsteret gentager sig.  Igen et utal af FEJL-registreringer i WIN-registeret.  Har  WINDOWS systemskaberne virkelig skabt en base, som er så følsom overfor alt andet end MS skabte produkter ??    VILD Påstand - ????, men som jeg ser det, skal der ret så mange (VIRKELIG GODE) argumenter for at overbevise mig om det modsatte.

(jeg prøvede for "sjov" at teste om det er samme mønster på min WIN-XP (sp 4) udviklingsmaskine (Ingen Webadgang) - men CCLeaner vil ikke køre ordentlig på denne maskine (sandsynlivis et samspil mellem 32 versus 64 bits). )

Har nogen af jer oplevet det samme ??????
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. august 2022 - 18:17 #1
Der skrives hundredetusindevis ændringer til registreringsdatabasen hvert minut. 1/100 sekund efter, forsvinder det, de blev oprettet for, og dermed kan de opfattes som ugyldige.

Du vil ALDRIG kunne rense registreringsdatabsen for fejl - så glem alt om at gøre det, og om at sammenligne produkter.

Har din maskine driftproblemer, kan du overveje at prøve at rense - men ellers giver det ingen mening. Det er spild af tid.
11. august 2022 - 20:42 #2
HEj

#1  Tak for respons.

Hvis det er rigtigt at WINDOZE skriver hundredetusindevis ændringer til registreringsdatabasen hvert minut. og de er ugyldige 1/ 100 sekund efter er det egentlig en dårlig service WINDOZE tilbyder.  (Jeg har ingen grund til at misstro dig - og hvis det synes at fremgå - er det en uheldig formulering - ikke andet..)  Vi har fra dag 1 fra Windoses spæde oprindelse fået at vide, at jo flere registreringer i reg-basen, jo sløvere blive maskinen. Windose burde fjerne disse ugyldige registreringer når de ikke bruges længere - eller ved en ny opstart.. ...  Men forklaringen virker ganske logisk , så den "køber" jeg.  Tak for svaret . KR
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. august 2022 - 20:58 #3
ALLE programmer, drivere og øvrige rutiner der kører på din PC skriver i registreringsdatabasen - ikke kun Windows. Og Microsoft har INGEN chance for at vide, hvilke nøgler der bliver ugyldige og hvilke der ikke er.
Og en ugyldig nøgle kan sagtens gå hen og være gyldig igen - eks. næste gang du etablerer forbindelse til din Bluetooth enhed... - men ikke aktuelt, fordi du ikke har forbindelsen.

Jeg tror Microsoft har lagt rigtig mange ressourcer i at optimere registreringsdatabasen - det er kun visse nøgler der indlæses aktivt i memory når du arbejder i Windows, og derfor minimalt hvad der belaster din PC - og hvad CCleaner og diverse andre "registry-fix" programmer angår, er det forsvindende lidt de kan "reparere" (slette), i forhold til hvad der ellers er - så du skal have en ualmindelig voldsomt tilsvinet maskine for at du kan mærke nogen som helst forskel på før og efter en "rens".

Græsplænen ser også pænere ud når den har fået klippet kanterne - men det gør ikke den store forskel for funktionen af græsplænen :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. august 2022 - 21:01 #4
PS - vil du vide hvor stærkt det går, så prøv at køre ProcessMonitor: https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/procmon

Den viser "live" hvad der læses og skrives i RegDB mm. - du kan nøjes med at  køre den du kan hente via linket "Run now from Sysinternals Live"