Avatar billede jackie18 Juniormester
27. august 2022 - 14:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Usb Adgang

Hej, har lige et svær spørgsmål håber nogen kan hjælpe har prøvet lede men fandt aldrig svar.

Nogen som kender eller ved om man kan få adgangskode til en Usb stik altså låse den og sikre den med de data man har i den.. Ikke kun på computer men også f.eks tv adgang lign. Altså er der overhovedet noget som findes hvor man kan gøre ens usb stik kræver kode både til computer, tv, lign?

Forhånd tak
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. august 2022 - 15:33 #1
Hvordan vil du taste koden ind på et TV?

Der findes ikke noget man kan lægge på en USB-stick, der virker på alle platforme... - så som Bitlocker.

Men der findes USB-drev og sticks med indbygget sikkerhed - eks fingerprint: https://www.power.dk/computere-og-tablets/harddiske-og-hukommelse/usb-noegler/verbatim-fingerprint-secure-usb-30-32-gb/p-1013935/store/3829/

Søg på "USB Drive fingerprint" for at se et væld af andre muligheder...
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2022 - 16:49 #2
Avatar billede kurtba Ekspert
27. august 2022 - 22:18 #3
Der findes også programmer, som kan kryptere usb stick. Nogle koster og nogle er gratis.
Du kan se et udvalg af begge dele her:
https://techwiser.com/usb-encryption-software/
Avatar billede jackie18 Juniormester
28. august 2022 - 12:44 #4
Hej, tak for de mange fine svar,

( Ole Madsen ) ved du så om det der fingerprint usb kan bruges til andre platforme såsom tv m.m.?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. august 2022 - 16:25 #5
Det er jo det der er spørgsmålet.

De fine krypteringsprogrammer der linkes til, virker formentlig primært på Windows og MacOS - muligvis Linux. Men med garanti ikke på et TV-OS (hvad det end måtte være - det er jo også væsentligt).

Derfor er det nok kun USB-sticks med indbygget krypterings-og-oplåsning der vil virke på "alle" enheder.

Men selv her kan der være begrænsninger, så når du har fundet en "dims" du stoler på, må du ind på producentens hjemmeside og læse, om der er begrænsninger.

Den Verbatim jeg linker til kan jeg faktisk ikke hos Verbatim se, ville virke i alle situationer - men deres tilsvarende 2TB harddisk nævnes det dog, at den vil virke på et TV: https://www.verbatim.dk/dk/prod/fingerprint-secure-portable-hard-drive-2tb-53651/

Så om selve USB-sticken gør, må komme an på en prøve... - eller du må købe en anden enhed  hvor de specifikt skriver at et TV er OK (som den 2TB disk jeg linker til)...
Avatar billede martens Guru
29. august 2022 - 06:46 #6
Faktisk ret smart med den harddisk fra Verbatim...
Godt tænkt af dem..
Det er da lige sådan én Jackie18 skal have fat i...😉