Avatar billede primse Novice
31. august 2022 - 19:15 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Lopslag - returner billede

Hej,
Jeg har lave en lavpraktisk faktura i excel til mit hobby projekt.
Jeg vil gerne kunne indtaste varenummeret, og så henter den automatisk et lille billede der ligger i en varetabel.

Jeg kan sagtens gøre det med navn og pris, men billedet kan jeg ikke få slået op.
Nogen der kender en løsning på det?

På forhånd tak!
Avatar billede Jan K Ekspert
31. august 2022 - 22:03 #1
Hvlken version af Excel?
Avatar billede jens48 Ekspert
01. september 2022 - 18:49 #2
Det kan ikke lade sig gøre med en lookup function. Du bliver nødt til at bruge VBA. Måske kan denne fil give lidt inspiration.
https://easyupload.io/1wzl5u
Avatar billede primse Novice
01. september 2022 - 19:07 #3
@Jan K: jeg bruger 365 - så det må være seneste?

@Jens48: jeg er ikke skilled i VBA :-)

Men fandt dette:
https://exceloffthegrid.com/automatically-change-picture/
Som jeg blot ikke kan få til at virke i praksis :-)
Avatar billede jens48 Ekspert
01. september 2022 - 22:40 #4
Tja, det link du har fundet er også baseret på VBA. Så du må vel i gang med at lære det. Ellers bliver det meget op ad bakke.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. september 2022 - 06:02 #5
Hvis du er på det der hedder Office Insider kan du bruge den spritnye funktion IMAGE (på engelsk). Jeg er ikke klar over, om den er med i en "ikke Office Insider" version.

Under alle omstændigheder kan det laves uden brug af VBA. Hvis du kan/vil uploade din fil (med billeder) til Dropbox skal jeg gerne forsøge at hjælpe.
Avatar billede Jan K Ekspert
02. september 2022 - 10:04 #6
#5 Det er den desværre ikke endnu.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. september 2022 - 10:52 #7
#6
Det er den ved mig.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. september 2022 - 10:54 #8
Altså, jeg er tilmeldt Office Insider (gratis)
Avatar billede Jan K Ekspert
02. september 2022 - 11:56 #9
#8 Den er pt. kun tilgængelig for Office Insider - ikke udenfor.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. september 2022 - 12:26 #10
#9 Forstået, men det er stadigvæk muligt både uden Office Insider og uden VBA.
Avatar billede jens48 Ekspert
02. september 2022 - 14:46 #11
Glæder mig til at se løsningen og lære noget nyt
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. september 2022 - 16:20 #12
Da spørger ikke har reageret på #5, så uploader jeg her et simpelt eksempel.

https://www.dropbox.com/scl/fi/knls7899wy8j7qce1t260/Billeder_HK.xlsx?dl=0&rlkey=g2wabv6ibg2g3n6rrg64hcx58
Avatar billede primse Novice
02. september 2022 - 18:49 #13
Undskyld, først lige kommet hjem fra job, og har ikke set alle jeres beskeder :-)

Her er et link til dropbox fil:

https://www.dropbox.com/scl/fi/8jbizdt8vzfv9kf8vaeud/Excel-test.xlsx?dl=0&rlkey=fz2mom5y6c8o04h40rlcwowie
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. september 2022 - 20:00 #14
Hvor mange billeder kan der maksimalt være på en faktura?
Avatar billede primse Novice
02. september 2022 - 20:12 #15
15 stk  :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. september 2022 - 20:20 #16
Så tror jeg du skal spørge Jens48 om han eventuelt vil hjælpe dig med en VBA-løsning. Den løsning jeg har egner sig ikke til din situation. Den egner sig til en situation, hvor der skal vises bare ét billede ud af flere, jfr. den fil jeg uploadede i #12.
Avatar billede jens48 Ekspert
02. september 2022 - 22:27 #17
Sad lige og var ret imponeret over xl-Enthusiatens løsning.
Med lidt tilpasning tror jeg godt at jeg kan lave en makro der kan klare 15 billeder. Men jeg skal vide, hvor tektsen indsættes, og hvor billederne skal placeres.
Avatar billede primse Novice
03. september 2022 - 10:45 #18
Hej jens48 og og xl-entusiast.

tak for jeres tilbud, men jeg skal løbende kunne tilføje billeder mm.
så jeg må nok bare lave en klippe løsning fra start - og håbe at excel gider udvikle noget til os "excel-newbies"

Tusind tak for forsøget!