Avatar billede boris Juniormester
05. september 2022 - 14:36 Der er 4 kommentarer

Wireless DMX 434 / 869,5 MHz (Sunricher-net)

Vi har tidligere fået tips her til at komme i gang med DMX512. Nu gælder det den trådløse del.

Vi har 16 lamper, som vi vil kontrollere trådløst med DMX fra en computer.

Alle lamperne styres af én central Sunricher controller med fingertouch, der ifølge specifikationer sender på 434 og 869,5 MHz
(SR-2830A-AC)

Lamperne har drivere, som modtager samme frekvenser, plus et bånd mere, 916,5 MHz
(SRPL-1009-24-75CVTRF)

Alle DMX wireless sendere, som vi har fundet, sender desværre på 2,4 GHz.

Kan man overhovedet få noget andet til at styre lamperne, helst et Arduino-modul eller lign. eller skal vi opgive dem og købe noget andet?

På forhånd MANGE tak, hvis nogen kan hjælpe os på vej.
Avatar billede ebea Ekspert
05. september 2022 - 15:33 #1
Jeg ville bruge Driverne fra Sunricher, som passer til Controlleren. Så vidt jeg husker, kan hver driver styre 4 lamper.
Avatar billede boris Juniormester
05. september 2022 - 17:04 #2
Tak til ebea, men det er controlleren, ikke driverne, der er problemet.

Vi vil gerne fortsat bruge driverne, som der er en af i hver lampe, altså lysdæmperne i lamperne, men vi kan ikke bruge controlleren, for det er en lille boks med fingertouch. Så lige nu kan vi kun regulere lyset ved at stå med den lille boks i hånden og røre ved den.

Vi skal have enten:

En RF sender, som kan kobles på et DMX512 kabel og styre lamperne trådløst, på de frekvenser, de kan modtage vel at mærke.
(Så laver vi selv DMX512 og sender til senderen via XLR)

eller

en controller med RF, der kan styre lamperne og styres via en computer

Og problemet er, at alt hvad vi kan finde på markedet kører på 2,4 GHz.

Er det tydeligt nok?
Avatar billede ebea Ekspert
05. september 2022 - 19:24 #3
#2 - Til sidste linje i dit indlæg. Nej, ikke helt tydeligt.

Så vidt jeg ved, kan en SR-2830A indgå i et WiFi styret scenarie (kan fås som WiFi styret), ved at bruge de Controllere som hører til systemet.
Og at de i dag kører 2,4 eller 5Ghz er jo netop, fordi de skal kunne håndteres på en WiFi forbindelse over tlf. (App styret) eller PC.
Og Sunricher tilbyder jo netop hele det setup, til at styre det trådløst.

Har du prøvet at løbe hele deres program igennem, og se de muligheder der tilbydes?
At få det tilpasset til frekvensen 434 eller 865Mhz bliver jo en større opgave.

Det var derfor jeg henviste til hele Sunricher programmet, i dit spørgsmål her: https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1040294
Så du kom over på et nyt system, i stedet for at begynde at rode med Arduino løsninger, eller tilsvarende, usikre opsætninger.
Avatar billede boris Juniormester
07. september 2022 - 05:56 #4
Godmorgen

Vi har åbenbart overtaget et lukket kinesisk RF-system.

Vi kan ikke umiddelbart bruge styring via apps, da meningen ikke er at styre det manuelt via en skærm på en mobil eller tablet, og jeg kan ikke se, hvordan kommunikationen foregår via WIFI, hvis man selv vil bygge noget op.

Det eneste brugbare produkt lader til at være SR-2828Win, men har har de ikke været så hensynsfulde at lave noget api til fx Arduino eller RPi, så skal vi måske i gang med Java?

Der er stigende fristelse til at kyle det hele på genbrugspladsen, tror jeg nok desværre.