Avatar billede boris Juniormester
27. august 2022 - 10:42 Der er 7 kommentarer

Elektronisk styring af RF lysdæmper

Vi har en biografsal med mange lamper styret af en RF controller, men vi vil meget kunne programmere lysstyrken med fx en Arduino eller Raspberry Pi.

Alle lamperne indeholder en strømforsyning/dæmper, der hedder SRPL-1009-24-75CVT RF dimmable driver.
De kan tilsyneladende parres med controlleren ved hjælp tryk på en knap på dæmperen efterfulgt af tryk på en områdeknap på controlleren.

Vi er meget taknemmelige for tips enten til en RF styring med en indgang, der kan styres elektronisk, eller en RF kontrol baseret på en Arduino/RPi med passende moduler.

På forhånd tak.
Avatar billede ebea Ekspert
27. august 2022 - 11:33 #1
Nu ved jeg ikke hvor mange lamper det aktuelt er. Men der er rige muligheder, for at lave et system til at styre disse LED drivere.
Arduino, mener jer, vil være for besværligt at opsætte et system, til styring af disse drivere.
Men der findes færdige systemer, som faktisk kan lave det du efterspørger.

Et firma der hedder Sunricher, laver færdige systemer, som kan tilpasses det i har.
https://www.sunricher.com/dmx512-series.html

Prøv at se hele deres system igennem, og se om ikke det er en mulighed.
Ellers er der andre systemer, som muligvis kan tilpasses til at styre jeres RF Controller.
I en biograf, mener jeg det må være den sikre vej, i stedet for en usikker Arduino løsning.
Avatar billede boris Juniormester
27. august 2022 - 12:20 #2
Mange tak! Det ser interessant ud. Så hedder standarden DMX512? Det er meget hjælpsomt at få at vide.
Hvad skal vi minimum bruge fra Sunricher, hvis behovet udelukkende er at kunne indstille et begrænset antal lysstyrker til alle lamperne og regulere dem gradvis fra den ene lysstyrke til den anden? Ideelt ville vi have en dims, der skifter fra 0 til 100 % ved hjælp af en analog spænding eller et digitalt signal.
Avatar billede puren Ekspert
27. august 2022 - 12:53 #3
hvad er målet??? en Arduino er micro controller og Raspberry Pi er en microprocessor så to hvidt forskællige ting
Avatar billede ebea Ekspert
27. august 2022 - 14:41 #4
#2 - Du skal som udgangspunkt, vide hvor mange lamper du har, og dermed også, så du ved antallet af drivere der skal styres.
Hvis du kigger på det link jeg henviste til, vil du kunne se i oversigten, hvad systemet består af. Og der vil du kunne se en enhed som hedder "DMX512 Master". Du kan se, at den findes i forskellige udgaver, afhængig af typen af LED du skal styre. Er det blot Hvidt lys (ikke RGB), så hedder typen SR-2202.

MEN, dan dig et overblik over hvad du har af udstyr, og hvordan det ønskes styres. Derved ved du også hvad der skal bruges, i tilfældet her fra Sunricher.
Avatar billede boris Juniormester
27. august 2022 - 16:05 #5
Tak både til puren og ebea!

Jeg er med på forskellen på RPi og Arduino, ESP8266 etc, men de har bl.a. det til fælles, at de har GPIO.

Der er som udgangspunkt 12 lamper.
Input kommer i første omgang  via 4 GPIO, der kan være 0 eller 1, og derudover skal der programmeres lidt. Dvs at vi kan have en variabel med en gråtone lysstyrke fx fra 0 - 255, og opgaven er at sende det videre til lamperne.

Jeg har været på farten og ikke nået at se så meget på Sunricher, men det er interessant.
Avatar billede boris Juniormester
27. august 2022 - 19:24 #6
Jeg har kigget nærmere på SR-2202. Den giver så vidt jeg kan se et kablet signal, men jeg skal styre lamperne wireless.
Er det så deres Easy RF Remote Control, der er relevant? Og hvordan modtager den input elektronisk?
Avatar billede ebea Ekspert
27. august 2022 - 22:13 #7
#6 - ja, SR-2022 er beregnet til at tage styring direkte ud til driverne
Men som jeg skrev i #1, så kig Sunricher mulighederne igennem, da de også har opkobling ved brug af trådløs, til styring af jeres Controller.