Avatar billede pwn Forsker
14. september 2022 - 13:40 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

SSD antal timer/antal skrivninger

Hvordan finder jeg ud af, hvor mange timer en brugt SSD har "kørt"?
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2022 - 14:47 #1
Prøv med Harddisk Sentinel. Jeg bruger den selv, og finder, at den er udmærket.
https://www.hdsentinel.com/
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2022 - 16:30 #2
Hvis det er Samsung ssd du har har de et program der hedder Magician. Den fortæller hvor mate Tb der er kørt over disken. Andre ssd mærker har tilsvarende værktøjsprogram til at vise det.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2022 - 16:34 #3
Den disk jeg viser billede her af https://ibb.co/s1kPbX7 er fra 2015 da jeg installerede Windows 10 på den.
Avatar billede pwn Forsker
14. september 2022 - 17:11 #4
Tak for gode forslag. Det er Samsung, så jeg har downloadet Magician.
mvh
PAul
Avatar billede INK Ekspert
14. september 2022 - 17:40 #5
Hvis det er din faste harddisk, bør du i Magician slå Over Provisioning til for din SSD.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2022 - 17:46 #6
#5
Hvad laver Provisioning, og er det clear up eller set up?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2022 - 17:47 #7
#5 Jeg har set denne indstilling på min disk på 120 Gb, Den vil tilsidesætte ca 11 GB til denne funktion. Men har jeg 19 Gb friplads på C drevet og noget lignende på D drevet til data at boltre sig på, er det vel ikke et problem?
Jeg har jo en 1TB HDD til private filer der ikke belaster SSD drevet
Eller er jeg galt på den her ink?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2022 - 17:51 #8
På billede står der jo også at SSD er i god kondition selv her efter 7 år , så jeg tænker ikke det er et problem bare man har god friplads på drevet. Over Provisioning ser jeg som en sikkerhed hvis man ikke selv holder øje med forbruget.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2022 - 17:53 #9
Min SSD er på 1TB, og der er 859 GB fri. Resten ligger på en mekanisk disk på 3TB.
Er  Provisioning så uinteressant for den opstilling?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2022 - 18:02 #10
Jeg har 19 GB ledig på C drev og 43 GB på D drev der er på samme SSD, og det svarer  ca til halvdelen af størrelsen på SSD disk
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2022 - 18:06 #11
Rettelse til #10
Der lå en backup fra Aomei der ikke skulle ligge der da jeg normalt ligger dem på Data disken HDD. Jeg har faktisk næsten hele D drevet på 60 Gb ledigt nu.
Avatar billede INK Ekspert
14. september 2022 - 18:19 #12
Over Provisionering er typisk 10%. Det er en sikkerhed for de sektorer, der over tid bliver slidt. Hvis man ikke bruger mere end 75-80 %, så er det ok. Læs hvad Samsung skriver i forbindelse med Magician. Det er nok klogt at følge leverandørens anbefalinger.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2022 - 18:37 #13
#12 Jeg har som sikkerhed for disken aktiveret det. Den tog de 11 Gb på D drevet som jeg sikkert alligevel ikke får brug for. Giver det lidt længere liv til SSD'en så er det fint. Jeg har ikke noget at måle ud fra.
Avatar billede bvirk Guru
16. september 2022 - 16:47 #14
#1
Screenshot af check på virustotal.com af udpakket zip af downloadet trail version

https://bvirk.dk/img/hdsentinel.png

Så den blev ikke installeret!