Avatar billede Slettet bruger
28. september 2022 - 14:56 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Nyt kode ord på eksperten

Hvad er meningen med et nyt, og meget kompliceret, kodeord, på et sted som Eksperten? Det er for mig svært at se. Det næste bliver måske MitID?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. september 2022 - 15:14 #1
Jeg synes også at det virker som et meget højt sikkerhedsniveau givet konteksten.

Men den her database er også underlagt GDPR. Og de skal sikre en "passende" sikkerhed for ikke at risikere problemer. Og hellere en tand for høj sikkerhed end en tand for lav sikkerhed.

Så ....
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
28. september 2022 - 15:16 #2
Jeg synes det er rart at sikkerheden er blevet højnet.
Nu er det blevet sværere at overtage en andens konto, og udgive sig som f.eks. Valby1.

Tænk hvis du pludselig skrev noget grimt på Eksperten, og det så i virkeligheden var en anden, der udgav sig for at være dig...! ;-)
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2022 - 15:43 #3
#2
Jo det har du da ret i, men hvem i alverden gider prøve at finde mit kodeord?
Og hvordan skulle det lade sig gøre?
Jeg havde for øvrigt bøvl med det nye jeg havde lavet, det blev ikke godkendt, selv om jeg er sikker på, at det overholdt reglerne. Så nu kommer jeg kun ind via google, og står som nybegynder, selv om jeg godt kunne tage min gamle profil igen.
Og skulle det ske, kan Eksperten jo bare slette falske indlæg.
Avatar billede falster Ekspert
28. september 2022 - 15:57 #4
#2: Oplevede det samme med et nyt kodeord, som med garanti opfyldte de opstillede betingelser. Så kunne jeg ændre.

Jeg måtte først ændre/slette det (gamle) i min browsers gemte adgangskoder.

(Windows 10, Slimjet, baseret på Chromium.)
Avatar billede claes57 Ekspert
28. september 2022 - 16:12 #5
Mht 'ligegyldige' kodeord som B, her og tilsvarende, så klasker jeg bare fingrene i tastaturet og kopiere resultatet til en regneark inkl hjemmesidens navn (ikke link)
De 2 steder, jeg typisk bruger sættes browser til at huske koderne - og jeg vil ikke drømme om at bruge andre (evt offentlige) maskiner på sites, hvor der skal logges ind.
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. september 2022 - 16:36 #6
Og alternativt findes der værktøjer som LastPass og 1Password. Så har du forskellige kodeord på samtlige websider og dette lille tool husker det for dig.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. september 2022 - 17:03 #7
Avatar billede 220661 Ekspert
28. september 2022 - 17:06 #8
#4 Da jeg ændrede mit i Edge browseren spurgte den blot om jeg ville opdatere det, og det sagde jeg ja til. Ikke noget med at slette.
Jeg koblede bare lidt mere på den gamle kode så den blev meget stærk. Og så var den klaret.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2022 - 19:56 #9
Jeg kan logge på Eksperten med min google konto, som ikke er lige så kompliceret
som den til Eksperten, og hvor er så den ekstra sikkerhed?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. september 2022 - 20:02 #10
#9 Var der ikke noget med du slog 2 trin bekræftelse fra på Google??
Det gør jo din Google konto "svagere" rent sikkerhedsmæssigt.
Men Eksperten forventer måske at man bruger 2 trin bekræftelse på denne konto, så sms sendes hvis en anden person på anden enhed forsøger login på dine vegne?
Avatar billede valby Ekspert
28. september 2022 - 20:17 #11
Jo jeg slog 2 trin bekræftelsen fra, selv om jeg bedre kunne forstå den.
Men gik telefonen i stykker, ville jeg heller ikke kunne se mine mails.
Men jeg har ikke brug for den. At nogen skulle se mine mails, bekymrer mig ikke.
Men man kan jo få meget private mail der, og det får man jo ikke på Eksperten.
Jeg er mere bekymret over, at google, og andre firmaer kan samle personlige oplysninger fra min computer, men det er vi vel allesammen.
Avatar billede Peter (CW) Juniormester
29. september 2022 - 10:14 #12
Hej Valby1 og Arne, det er efterhånden standard at påkræve at adgangskoden indeholder minimum 8 tegn, store og små bogstaver, tal, samt symboler. Det vil jeg vove at påstå at +90% af websites kræver nu om dage, og jeg mener bestemt ikke at det er et "meget højt sikkerhedsniveau" som påkræves af jer. I kan i realiteten bestå vores krav til kodeord og stadig kun have en middel-stærk adgangskode.

I skal mere se det som at vi øger sikkerheden hvad angår beskyttelse af jeres konti, også selvom i mener at jeres konto ingen værdi har. I skal huske på at vi også har interne medarbejdere som dette berører, og at vi har haft en stigning i russiske cyberangreb (bruteforce bl.a.).

Ift. at der skulle være bøvl med det nyvalgte kodeord som ikke skulle blive godkendt, selvom det skulle overholde reglerne må i meget gerne give det endnu et forsøg på https://computerworld.dk/bruger/kodeord - og evt. sige hvilket tegn som ikke bliver talt med.

mvh Peter (CoAdmin)
Avatar billede valby Ekspert
29. september 2022 - 14:05 #13
#12
Tak for information, men jeg tror bestemt, at russerne har mere interessante mail at lure på, end dem på Eksperten. 😊
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. september 2022 - 14:24 #14
#13: Sådan tror jeg mange firmaer har tænkt. Men det viser sig desværre bare igen og igen, at folk er "dumme" og derfor genbruger brugernavn og kodeord på tværs af forskellige hjemmesider. Så hvis lur mig om ikke et enkelt eller 2 af brugerne på exp.dk bruger samme brugernavn her, som de måske bruger på andre "mere" sikre platforme. Og så er forskellen vel ens?
Avatar billede bvirk Guru
30. september 2022 - 17:43 #15
fandens osse - konens, det var kun 5 - hvad gør en klog mand nu?
Nåh ja - tilføjer vægten - det er nærmer sig et ægte hemmeligt password.
Avatar billede valby Ekspert
03. oktober 2022 - 20:24 #16
Tak for deltagelsen i debatten. 😊
Avatar billede valby Ekspert
07. oktober 2022 - 20:26 #17
Glemte at lukke 😊
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2022 - 20:30 #18
Når der er gået kludder i mine konti. valby1 skulle ikke bruges mere. Nu hedder kontoen valby, og jeg forstår ikke hvorfor jeg får mails fra mig selv.